Vart ligger felet i beräkningen? Någon guru som kan knäcka?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Crille_77

Vart ligger felet i beräkningen? Någon guru som kan knäcka?

Inlägg av Crille_77 »

Hej!

Ny medlem här men har varit inne och läst endel inlägg tidigare. Jag pysslar med radiostyrda helikoptrar och därifrån blev det även ett hopp över till elektronik då jag behövde vissa saker som inte finns riktigt till mitt radio märke. Jag är mer eller mindre helt självlärd då min tidigare el-lära är från gymnasiet och det är mer eller mindre presiberat... ;-)

Det jag gjort är en mAh mätare för att se hur mycket jag kört ur lipo't. Jag har gjort den i två moduler. Ena modulen är den man sätter vid själva ESC (fartkontrollen) som enbart har en krets ACS758. Den andra modulen har jag gjort som en sköld till en Arduino mini pro. Allt fungerar vad jag tycker väldigt bra...

När jag simulerar en last genom att ladda ur lipo't (6S) med en last kopplat till laddaren och "mina" prylar inkopplade så är skillnaden i värdena från laddaren och min mAh mätare försumbara vilket känns skönt.

Nu till min fundering.... Som rubriken säger, Vart ligger felet i beräkningen... (Felet kan mycket väl ligga hos mig med att jag har otur när jag tänker! ;-) )
Exempel: När jag idag flög på ett 6S (6 celler, 25,2V fulladdat) som rymmer 4500mAh så satte jag in mitt larm på 3300mAh och landade vid 3358mAh (enligt "min" sensor). När jag sedan laddade upp det fullt i laddaren så fick jag i 3398mAh. DVS det skiljde 58mAh vilket jag klassar som försumbart. (Ett av problemen med exaktheten är arduinon's 10bitars upplösning osv så i det här fallet helt OK!)

Det skumma kommer nu när jag flög min andra helikopter. Den har 2st 6S lipo's som seriekopplas till 12S. Det blir således 50,4V fulladdat. När jag landade så hade jag flygit upp 3532mAh enligt "min" sensor. När jag sedan laddade upp dom till fullt så laddar jag dom som 2stx6S och fick då i 7579mAh.... Här är det skumma.... Delar man 7579 på de två lipo'na så får man 3790mAh vilket är 258mAh mer än mitt värde på 3532mAh!

Vart ligger felet? Alltså om man flyger många lipos under en dag så ser man att larmet är koncekvent och larmar vid "samma" tillfälle varje gång man flyger så volten på alla flugna lipo's är densamma.

Varför stämmer det med 6S och inte 12S? Är det som jag misstänker att man inte får ta mängden mAh som gått i vid paralelladdning som 6S och dela det för att "översätta" till hur många mAh det vore vid 12S? Vad kan det annars vara?

(Min byggtråd inkl bilder osv för det här finns på http://www.helisweden.se/showthread.php?t=14017)

Extremt tacksam för all hjälp jag kan få med att knäcka detta! ;-)
svanted

Re: Vart ligger felet i beräkningen? Någon guru som kan knäc

Inlägg av svanted »

hur går energimätningen till teoretiskt?
Crille_77

Inlägg av Crille_77 »

En ACS758 är inkopplad till fartreglaget så att all ström från lipo't måste gå igenom den kretsen. ACS758 fungerar sedan som en tångamperemeter och mäter ut hur många Amp som går där igenom.

Därefter så samplar jag X antal värden per sek och beräknar det på tiden den varit igång.

Som sagt... Det fungerar med 6S på testbänk och på 6S i helikopter... Det är först när jag flyger med 12S och tar värdet och försöker jämföra med när jag laddar 12S batterierna som 2st 6S batterier... Det är då som jag får endel diff som känns lite för stor...
Crille_77

Inlägg av Crille_77 »

Det finns ännu en till parameter faktiskt som kan spela in... Laddaren balancerar alla celler när den laddar lipo't och är det obalancerat så laddar den ur vissa celler och därefter laddar på det ytterligare vilket skulle kunna förklara min diff med...

Så vad tror ni? Kan det vara laddaren's balancering som spökar för mig och ger mig diffen eller är det otur i tankarna vid jämförelse av värden mellan 6S och 12S?
svanted

Inlägg av svanted »

kretsen klarar 3uS stigtid, blir månne flankerna i strömpulserna för snabba när du kör med två accar i serie.

edit:
ang laddaren så borde den mäta hur mycket energi som den trycker in oavsett hur...
Crille_77

Inlägg av Crille_77 »

Nu är jag inte med... ;-) Där har vi passerat gränsen för min kunskap... ;-)

Ang laddaren så är det bland dom värsta på marknaden idag... (iCharger 4010 Duo)
Som jag gissar så mäter den enbart hur många mAh som den trycker i lipo't via huvudkablarna och tar inte med i beräkningen hur mycket den drar ur via balanskabeln... Det skulle isåfall kunna förklara endel av diffen.

Angående ACS758 så vet jag att det är den kretsen som andra märken använder sig av vid samma lösning... Så kretsen ska fungera till ändamålet...

Men om vi backar lite... 12S med att jag tagit 3532mAh... Borde det vara jämförbart med 2st(6S)*3532mAh=7064mAh???
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

När du laddar dina två ackar, laddar du dem då i serie eller parallellt?

Laddar du dem parallellt är det naturligtvis så att du måste trycka in dubbelt så många mAh som du tar ut vid dubbla spänningen (när de är i serie).

Edit: Kollade specs på laddaren, den klarar ju bara upp till 10 celler, så då laddar du förmodligen parallellt vilket förklarar det hela.
Crille_77

Inlägg av Crille_77 »

Laddar dom paralellt... Flyger i serie...

Laddaren tycker att den får i 7579mah på dom paralellt... Medans "min" mätning tyder på 3532*2=7064mAh... DVS en diff på 515mAh vilket är ca 6,8% i diff...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Då är det ju inte så märkligt. :)

Tänk i energi, dvs Wh istället för Ah, så blir det mer självklart.

Om vi förenklar lite till att du har konstant 25,2V i 6 celler, du tar ut tex. 3300mAh ur dem, vilket alltså ger en energimängd på 3300mA*25,2V=83,16Wh
Tar du då istället två sådana i serie, dvs. 50,4V, plockar du nu ur 3300mAh ur dem tar du en energi på 3300mA*50,4V=166,32Wh

Så sen måste du ladda upp dem med 166,32Wh totalt. Detta är ju då uppdelat i två ackar, alltså hälften av den energin uttagen ur varje. Så när du laddar dem för sig, vid 25,2V, måste du ladda varje batteri med (166,32Wh/2)/25,2V = 3300mAh i varje. Dvs. totalt 6600mAh i båda ackar.

Edit: OK, nu förstår jag frågeställningen, det är inte dubbla strömmen som är ditt problem utan att felet i mätningen blir större, ignorera ovanstående. :D
Crille_77

Inlägg av Crille_77 »

Jo men diffen... Vart gömmer sig den?
RoPa

Inlägg av RoPa »

Teoretiskt ska du inte få diffen som du får så du tänker inte fel och balanseringen är nog en av källorna.

När du laddar, laddar du en ack med 1C och två i parallell med 1C vardera = 2C totalt?

Om du har olika mycket laddström / ack så kan det påverka.

Sitter balanseraren parallellt med båda ackarna? = alla celler parallellkopplas individuellt eller har du två balanserare, en per ack?

Om du skiftar runt dina 6S (förmodar att du har fler 4500 ackar som du använder i båda hellisarna) får du samma beteende eller är det helt enkelt så att olika ackar har olika verkningsgrad?

Har de samma temperatur vid laddning?

Har de samma temperatur vid avslutad flygning?

Flyger själ en T-Rex 450 och en Hurricane 550 och det är ju inte alltid som flygtid - slutspänning och laddningsmängd stämmer från flygning till flygning och från ack till ack. Jag har dock ingen logger i helin.
Crille_77

Inlägg av Crille_77 »

Jag kör paralellkablar för allt... DVS alla första celler på alla ackar kopplas ihop till en cell osv osv osv... Blir som ett enda stort ack.

Jag laddar med <antal lipon>*<lipo kapacitet> och det ibland med upp till 2C.

Till stora (700'an) så har jag 5 limpor med 5000mAh ackar (10 lipos (2 per limpa)).

Laddar jag alla 5 limpor fulla och flyger dom och har larmet ställt på samma så jag landar när den piper, då är alla limpor / celler lika...

Då jag bänkkört många vändor och fått rätt värden då med 6S så har jag bara utgått från att det fungerat. Idag var jag ut och flög med båda helikoptrarna och "kontrollerade" för första gången 12S mot laddaren också... Det var då jag upptäckte själva diffen...

Temp vid laddning har jag aldrig kollat... Däremot temp vid avslutad flygning skiljer sig mellan flygningarna då man flyger lite olika... Vissa gånger hårdare och vissa gånger lugnare.

Felet känns nästan som att det är balansrelaterat just nu i mina ögon...
hawkan

Inlägg av hawkan »

Peukerts lag skulle väl kunna vara inblandad?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

iChargern är bra laddare.

Provat koppla in den till en dator och kört en loggning för att se hur den balanserar batterierna? Då borde du kunna få en hum om varför det faktiskt diffar.
Ivf med lite tur.

Jag kör med 308 själv och mäter också men har inte fått sådanna stora skillnader så här långt ivf.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Så du använder inte samma ackar i båda heliasarna? Jag trodde det eftersom du har 6s och 12s.

Om det är olika ackar kan det vara skillnader i verkningsgrad, ett LiPo har en bra verkningsgrad på laddning -> urladdning och de 6,8% i diff mellan uttagen energi och inmatad energi låter lite mycket men kan mycket väl tillräknas balanseraren och kemin i acken.

Är det samma fabrikat och generation av ackar mellan de på 6s och 12s?
Skriv svar