Ny medlem här men har varit inne och läst endel inlägg tidigare. Jag pysslar med radiostyrda helikoptrar och därifrån blev det även ett hopp över till elektronik då jag behövde vissa saker som inte finns riktigt till mitt radio märke. Jag är mer eller mindre helt självlärd då min tidigare el-lära är från gymnasiet och det är mer eller mindre presiberat...

Det jag gjort är en mAh mätare för att se hur mycket jag kört ur lipo't. Jag har gjort den i två moduler. Ena modulen är den man sätter vid själva ESC (fartkontrollen) som enbart har en krets ACS758. Den andra modulen har jag gjort som en sköld till en Arduino mini pro. Allt fungerar vad jag tycker väldigt bra...
När jag simulerar en last genom att ladda ur lipo't (6S) med en last kopplat till laddaren och "mina" prylar inkopplade så är skillnaden i värdena från laddaren och min mAh mätare försumbara vilket känns skönt.
Nu till min fundering.... Som rubriken säger, Vart ligger felet i beräkningen... (Felet kan mycket väl ligga hos mig med att jag har otur när jag tänker!

Exempel: När jag idag flög på ett 6S (6 celler, 25,2V fulladdat) som rymmer 4500mAh så satte jag in mitt larm på 3300mAh och landade vid 3358mAh (enligt "min" sensor). När jag sedan laddade upp det fullt i laddaren så fick jag i 3398mAh. DVS det skiljde 58mAh vilket jag klassar som försumbart. (Ett av problemen med exaktheten är arduinon's 10bitars upplösning osv så i det här fallet helt OK!)
Det skumma kommer nu när jag flög min andra helikopter. Den har 2st 6S lipo's som seriekopplas till 12S. Det blir således 50,4V fulladdat. När jag landade så hade jag flygit upp 3532mAh enligt "min" sensor. När jag sedan laddade upp dom till fullt så laddar jag dom som 2stx6S och fick då i 7579mAh.... Här är det skumma.... Delar man 7579 på de två lipo'na så får man 3790mAh vilket är 258mAh mer än mitt värde på 3532mAh!
Vart ligger felet? Alltså om man flyger många lipos under en dag så ser man att larmet är koncekvent och larmar vid "samma" tillfälle varje gång man flyger så volten på alla flugna lipo's är densamma.
Varför stämmer det med 6S och inte 12S? Är det som jag misstänker att man inte får ta mängden mAh som gått i vid paralelladdning som 6S och dela det för att "översätta" till hur många mAh det vore vid 12S? Vad kan det annars vara?
(Min byggtråd inkl bilder osv för det här finns på http://www.helisweden.se/showthread.php?t=14017)
Extremt tacksam för all hjälp jag kan få med att knäcka detta!