Med stor inspiration från enceniers tråd Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433 där det skapas en enhet som sänder data från en mängd olika sensorer till Tellstick duo/net så ska jag göra en enhet som kommer att vara dedikerad till att sända elförbrukning + batteristatus.
Som det ser ut idag så kommer enheten innehålla
- PIC12F675
- Fototransistor som detekterar pulserna från elmätaren
- 433,92 MHz sändare
- Knappcellsbatteri
- Eventuellt en LED som blinkar när mätarens LED blinkar. Kort och svagt för att spara batteri.
- Eventuellt en 32 kHz klockkristall för att få tidsstyrda interrupt på ett strömsnålt sätt
Nu funderar jag på åtminstone två saker:
1. Ska man skicka räknarvärde eller intervallvärde, dvs antalet blinkningar sedan förra sändningen? Det lutar åt att välja räknarvärde.
2. Vilket radioprotokoll ska användas? Mandolyn är ett som används i Enceniers tråd som har batteristatus, men detta var tydligen inte implementerat i Tellstick ännu. Tips och råd mottages tacksamt.
Jag kopplade upp PIC, tryckknapp och en LED på labplattan och blev väldigt imponerad över hur lite ström saker drar när man skickar ner dem i sleep

Jag får återkomma med kopplingsschema och dylikt när designen sätter sig lite mer.