Skicka räknarvärde och batteristatus till Tellstick Duo

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
El-Björn

Skicka räknarvärde och batteristatus till Tellstick Duo

Inlägg av El-Björn »

Hej,

Med stor inspiration från enceniers tråd Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433 där det skapas en enhet som sänder data från en mängd olika sensorer till Tellstick duo/net så ska jag göra en enhet som kommer att vara dedikerad till att sända elförbrukning + batteristatus.

Som det ser ut idag så kommer enheten innehålla
- PIC12F675
- Fototransistor som detekterar pulserna från elmätaren
- 433,92 MHz sändare
- Knappcellsbatteri
- Eventuellt en LED som blinkar när mätarens LED blinkar. Kort och svagt för att spara batteri.
- Eventuellt en 32 kHz klockkristall för att få tidsstyrda interrupt på ett strömsnålt sätt

Nu funderar jag på åtminstone två saker:
1. Ska man skicka räknarvärde eller intervallvärde, dvs antalet blinkningar sedan förra sändningen? Det lutar åt att välja räknarvärde.
2. Vilket radioprotokoll ska användas? Mandolyn är ett som används i Enceniers tråd som har batteristatus, men detta var tydligen inte implementerat i Tellstick ännu. Tips och råd mottages tacksamt.

Jag kopplade upp PIC, tryckknapp och en LED på labplattan och blev väldigt imponerad över hur lite ström saker drar när man skickar ner dem i sleep :)

Jag får återkomma med kopplingsschema och dylikt när designen sätter sig lite mer.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Skicka räknarvärde och batteristatus till Tellstick Duo

Inlägg av Icecap »

Problemet med detta är att du inte vet med säkerhet om data kom fram. Detta för att det i grunden inte finns ett protokoll med kontroll, bara ett hopp om att det gick bra.
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

Precis, det är en av nackdelarna med protokollen detta med avsaknad av återkoppling. Detta kan man delvis komma från genom att låta enheten räkna ljuspulser och sedan skicka uppräknat värde.

En bättre lösning som jag dock inte fått snurr på är att med hjälp av EN61107 läsa av elmätarna ställning och sedan skickat den. Avläsningen sker genom en optisk port (IR in och ut), men jag har inte fått mätaren att släppa ifrån sig data.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Det jag skulle säga är: Sänd ett paket innehållande totalt antalet pulser vid varje blink. Då gör det inget om något paket missas, men du kan ändå följa momentaneffekten ner på watt-nivå (genom att räkna fördröjningen mellan 2 blink - varje blink brukar motsvara 1 Wh förbrukad el. Mät över säg 10 sekunder och multiplicera med 360 för att få momentaneffekten)
1000imp/kWh = 1 blink per wattimme förbrukad el.
Vissa elmätare är så bra att det står 10000imp/kWh, då får du en precision ner till 0.1 wattimme.
Om paketen blir sända för ofta så får du helt enkelt göra att den räknar i "bakgrunden" och istället sänder ett paket var 10:e sekund eller liknande.

När det gäller dioden på framsidan av enheten, skulle jag säga att det bästa är att ha en vanlig momentan tryckknapp till dioden.
När du vill se att enheten fungerar som den ska så håller du inne tryckknappen, och då blinkar dioden på framsidan i samma takt som elmätarens diod.
Då sparar du batteri samtidigt som du slipper onödig förbrukning från en diod som ingen ser.
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

Tack för input! Det är ingen dum idé med tryckknappen.

Jag får nog sända mer sällan än varje blink på elmätaren då det kan gå en hel del trafik annars. Jag har ett litet system med NEXA-brytare + en Oregon temp och fuktgivare som skickar data. Det jag inte nämnde i första inlägget är att det handlar i dagsläget om två elmätare, elbolagets + en egen som jag på värmepannan men att jag tänker mig en utbyggnad med fler mätare.
Skriv svar