problem med transistorer (kunskapsbrist)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarvox

problem med transistorer (kunskapsbrist)

Inlägg av xarvox »

Hej alla!

Jag försöker använda transistorer som "strömbrytare" till ett arduino-drivet belysnings-projekt men jag får det inte riktigt som jag tänkt..

Tanken är att jag ska kunna styra cykel-lampor (fram och bak) med en arduino och därför har jag lött fast en transistor över strömbrytaren på en bak-lykta för att testa.

Lyktan tänds och släcks precis som tänkt, men alla andra dioder som drivs av arduinon dimmas märkbart när transistorn är aktiv.
(övriga dioder är blinkers (f.n 2st, ska bli 6st), bromsljus samt blinkers-indikator)
Jag har använd USB som strömkälla när jag experimenterar men jag har även 9v laddbart batteri och vill minnas att det är samma problem oavsett strömkälla.

Så nu undrar jag om jag har rätt transistor och/eller vänt transistorn fel vid lödning...

Transistorn är en S9014 och den är kopplad med emitter till jord, base till signal (arduino output-pin) och collector till plus i baklyktan.
jord är ihopkopplad både i lyktan och arduinon..

jag har en uppsjö av olika transistorer, S9013, S9014, S9015, TL431, 2N5551, 2N5401, C1815, A1015, S8050, S8550, C945.
Så om den jag har inte funkar så kan jag alltid byta.. :)
(för er som inte orkar/vill slå upp det så är följande transistorer av NPN typ; 2n5551, C945, C1815, S9013, S9014)

strömbrytaren är kopplad mellan dioderna och jord i lampan och jag har fått fram via googlesökningar att det är just en NPN jag ska ha till sånt..
Användarvisningsbild
Icecap

Re: problem med transistorer (kunskapsbrist)

Inlägg av Icecap »

Först och främst ska det finnas ett motstånd mellan µC-pinnen och basen på transistorn. Exakt värde beror på vilken transistor och vilken ström den ska styra.

Du anger inget om hur du spänningsmatar på cykeln, jag antar att du inte använder USB.

Mitt förslag: rita ett schema så det går att räkna ut vad du gör, då blir det möjligt att svara.

En S9013 heter egentligen 2SS9013, S9014 är 2SS9014 osv.
2 står för antal pinnar - 1 och S står för 'silicon', alltså kisel.

TL431 är INTE en transistor!
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Du måste ha ett basmotstånd mellan CPU och basen på transistorn.
xarvox

Inlägg av xarvox »

Kopplings-schema nederst i detta inlägg.. :)

det är dessa transistorer jag köpte, vad är då TL431 för något?

http://www.dx.com/p/diy-silicone-transi ... pcs-303852

tanken var att köra kretsen på mitt laddningsbara 9v batteri (8.4v tror jag det var) men efter att jag läst nånstans att största delen av batteriets energi bränns upp av den inbyggda omvandlaren i arduinon så har jag börjat tänka ifall jag borde använda någon annan lösning..?

jag kan ofattbart lite om elektronik på denna skalan men jag provade faktiskt med ett motstånd mellan arduinon och base-pinnen på transistorn och det blev lite bättre men ändå inte bra..
Jag minns inte vad jag använde för storlek på motståndet men det var antagligen mellan 100 och 300 ohm.

Bild
jag har inte byggt in någon säkring eller kondensator i kretsen ännu, men i övrigt så är det ungefär såhär kopplat..
Jag fick ändra input-pinnarna till pullup och därför koppla styres-reglaget till jord, det var något jox med impedansen på default-inställningen för input-pinnarna om jag inte minns fel som gav en kopiös mängd spöksignaler..

tillägg...
Jag har tänkt koppla transistorerna till båda lyktorna (fram och bak) samt blinkers med vanlig cat5 nätverkskabel, ifall resistansen i kablarna har någon inverkan på motstånd och dylikt...
..lyktorna drivs av inbyggda batterier..
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Här behövs lite ordning och reda.
Du skriver om transistor med bas, det är nog då en bipolar junction transistor.
På ritningen har anslutningarna G, S, D och det är nog för MOS FET transistor
Symbolen har jag sett, men kommer inte ihåg vad det är, väldigt lik en IGBT men inte riktigt.

Använder du BJT så måste det till basmotstånd
Är det MOS transistorer så behövs inget motstånd så då kanske LED drar för mycket ström.

Protte
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

TL431 är presision shunt, kan vara rätt bra att ha men ingen transistor, man kan med dom en transistor och en resistor bygga en konstantströms drivare till led med antingen varierande spänning in eller varierande antal dioder. Men det är en annan saga.
xarvox

Inlägg av xarvox »

Tack för infon om TL431, detta får jag gräva i lite mera! :)

Jag googlade namnet och har fått fram en pdf med vad jag antar är transistorn i fråga och då heter den STS9014.

men det är 3 ben, formfaktorn är TO-92.

jag tog en i högen som står listad som NPN och kan enkelt byta om denna inte är lämplig...

Projektet är inte enkelt tillgängligt för ögonblicket så jag kan inte bara springa o kolla, men kan ta reda på exakt namn om jag måste.

Hur stort motstånd känns vettigt?
Arduinon ger 5v och transistorn ska brygga 2 AA-batterier, dvs 3v och antagligen några motstånd.

transistorn är alltså ansluten till plus (stiftet överst till höger på bild) och minus (det övre av 4 stift, det som är kopplat till minus-plattan för batterierna.)
(de andra stiften är kopplade för blinkande baklykta, vilket jag inte kommer använda..)
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev: En S9013 heter egentligen 2SS9013, S9014 är 2SS9014 osv.
2 står för antal pinnar - 1 och S står för 'silicon', alltså kisel.
Njae, det är väl ändå antalet N/P-övergångar i halvledaren, vilket iofs OFTAST innebär antal pinnar minus en, men inte alltid.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

xarvox skrev:<klippt/>
Hur stort motstånd känns vettigt?
<klippt>
I Teorin så har du basström*transistorns förstärkning = ström från matning - genom lasten och vidare in i kollektorn igenom transistorn och ut i emittern till jord.
Fast om LED-lampan bara drar säg 100mA så kan förstås inte transistorn trolla fram mer ström än så på något magiskt sätt.

Om transistorns förstärkning är säg 100ggr och du styr basen med 5V. Spänningsfallet från bas till emitter är ca 0.7V
alltså hamnar ca 5-0.7 = 4.3V över basmotståndet. Med förstärkningen 100ggr så räcker 1mA in på basen för att driva önskade 100mA.

U/I = R, 4.3/0.001 = 4.3kohm. Men 2kohm kanske är lämpligt då så att vi helt säkert "bottnar" transistorn.

Men det bygger förstås på att mina lösa antaganden tidigare är korrekta. Du kan prova att mäta hur mycket lampan faktiskt drar!

MVH: Mikael
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan naturligtvis inte koppla transistorn mellan plus och minus matning. Jag hoppas att det är en felskrivning.

Lite antaganden, lampan gissar jag att drar max 50mA. Transistorn har en förstärkning mellan 100 och 1000. Om vi räknar med värsta fallet så behövs en bas ström på 0,5mA. Med 5V matning och 0,7 över transistorn blir det en resistor på (5-0,7)V/0,0005A= 8600ohm. Det är inte kritiskt men testa något i den regionen.

EDIT: adent var snabbare och gissade lite annorlunda, men principen är samma.
xarvox

Inlägg av xarvox »

med plus menade jag "plus"-sidan på strömbrytaren, jag inser nu att det inte var den bästa beskrivningen.. :)

Vad jag menade är, transistorn är kopplad mellan mittenpinnen och översta pinnen på bild som är stiften till strömbrytaren.. :)

Om jag förstått er rätt så är alltså bas-motståndet det motstånd som ansluts mellan mittenpinnen (base) på transistorn och output på arduinon? (bara för att vara helt övertydlig.. :) )

Basström, menar du den ström som är i lampan eller från arduinon? (antar det sistnämnda, bas = base på transistorn.)

Om vi då tänker oss framlyktan, som drivs av 3 AAA-batterier och har endast en LED, blir det då samma motståndsvärde?
Det är ju samma basström och ungefär samma belastning..

Men nu är min stora fråga, ni skriver att transistorn äter 0.7V, är det på baspinnen den går åt eller drar den även ström från lamp-kretsen?

Detta projektet har gett mig oerhört mycket nöje och tillfredställelsen över en fungerande krets på experimentplattan var obeskrivlig!
Man lär så länge man lever, men just el-lära är inte helt logisk när man saknar den grundläggande förståelsen utan tvingas "göra som di säer på internätet"..

Så jag är mycket tacksam för era försök att lära upp en gammal idiot och hjälpa mig med mina problem!
Stort tack och god jul på er alla!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: "mittpinnen" på transistorer är inte alltid bas. På Japan-transistorer är det oftast kollektor.
2: Till detta projekt ska det avgöras om det är + eller - till lampan som ska styras. Detta avgör om det är en NPN eller PNP som ska användas.
3: Om det är en PNP går det bra att styra med 5V signal, man ska dock ha klart för sig att man lägger backspänning på transistorn och att transistorer inte tål speciellt mycket av sådan, dock går (5V - 3V =) 2V bra, gränsen ligger runt 6V.
xarvox

Inlägg av xarvox »

på transistorn står det två rader text:

S9014
C331

så är detta en japan-transistor?
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Tips är att googla numren + datasheet, då får du upp databladet för den transistorn.

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... S9014.html

Sen är det bra att kolla på bilden, där ser du emitter, base och collector.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att det är en 2SC331 som är tillverkad 1990, vecka 14 ("S9014"), 'S' kan vara vilken fabrik eller lina som tillverkade den. Och ja, det är definitivt en Japan-transistor. Men du har ju ganska säkert redan mätt ut vilka som är emitter, bas och kollektor - eller hur?

Enl. datablad är det en VHF-transistor i X37-kapsel - vilket jag har svårt att tro.

En annan tabell ger att den kan ersättas av 2SC989 och den är en NPN darlington, TO-92, 40V, 300mA och detta känns mer verkligt.

Har du platta sidan mot dig och benen neråt är det emitter - kollektor - bas i den orden.
Skriv svar