Jag försöker använda transistorer som "strömbrytare" till ett arduino-drivet belysnings-projekt men jag får det inte riktigt som jag tänkt..
Tanken är att jag ska kunna styra cykel-lampor (fram och bak) med en arduino och därför har jag lött fast en transistor över strömbrytaren på en bak-lykta för att testa.
Lyktan tänds och släcks precis som tänkt, men alla andra dioder som drivs av arduinon dimmas märkbart när transistorn är aktiv.
(övriga dioder är blinkers (f.n 2st, ska bli 6st), bromsljus samt blinkers-indikator)
Jag har använd USB som strömkälla när jag experimenterar men jag har även 9v laddbart batteri och vill minnas att det är samma problem oavsett strömkälla.
Så nu undrar jag om jag har rätt transistor och/eller vänt transistorn fel vid lödning...
Transistorn är en S9014 och den är kopplad med emitter till jord, base till signal (arduino output-pin) och collector till plus i baklyktan.
jord är ihopkopplad både i lyktan och arduinon..
jag har en uppsjö av olika transistorer, S9013, S9014, S9015, TL431, 2N5551, 2N5401, C1815, A1015, S8050, S8550, C945.
Så om den jag har inte funkar så kan jag alltid byta..

(för er som inte orkar/vill slå upp det så är följande transistorer av NPN typ; 2n5551, C945, C1815, S9013, S9014)
strömbrytaren är kopplad mellan dioderna och jord i lampan och jag har fått fram via googlesökningar att det är just en NPN jag ska ha till sånt..