Schackrobot

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
andnord

Schackrobot

Inlägg av andnord »

För ett år sedan så skaffa jag mig ett s.k DGT e-schackbräde vilket är ett till synes helt vanligt schackbräde i trä men med elektronik inuti. Pjäserna har även speciella ship som gör att brädet känner av vilka pjäser som finns på brädet och vilken pjäs man nyligen flyttat. Detta bräde kan då kopplas till en dator och man kan då få in partiet som spelas i verkligheten direkt in i datorn. Detta kan vara en fördel om man via internet önskar att spela schack på motståndare över hela tiden men vill ha verklighets känsla och man då inte behöver sitta med en dator.

Bild

Då motståndaren ute på internet gör ett drag så meddelas det draget genom datorns högtalare och man får då själv flytta det på brädet. Om man skulle flytta fel så säger datorn till. Eftersom man ofta spelar schack på tid kan detta vara till problem ibland i och med att det tar extra tid att utföra dragen speciellt om man spelar snabba partier (med kort betänketid).

Därför har jag kommit på en idé om att bygga en schackrobot som skulle kunna fungera så att man har en minidator av exempelvis Raspberry Pi och om det är möjligt att bygga roboten med med arduino eller om man måste bygga den helt själv från grunden. Detta funderar jag på.

Jag är långt ifrån den första som kommit på den idé och det har byggts schackrobotar världen över men de finns tyvärr inte att köpa utan man måste bygga de själva om man vill ha en sådan.

På youtube har jag hittat ett videoklipp där den före detta världsmästaren i schack spelar mot en schackrobot som är kopplad till en dator med ett av världens bästa schackprogram fritz.

andnord

Re: Schackrobot

Inlägg av andnord »

Finns det någon här som har någon idé angående detta?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Antingen använder du en färdig robotarm som t.ex. http://www.lynxmotion.com/c-27-robotic-arms.aspx
Eller begagnad industriarm, http://robotservice.se/robotar/industrirobotar/ om du vill lägga ned lite extra mycket pengar.

Eller så skulle du kunna bygga något som liknar en 3D-skrivare/portalfräs där extrudern byts ut mot en gripklo.
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns ju ganska säkert roborarmar att köpa lite här-var. Själva utmaningen är då att styra dom - och den biten är inte så svår heller. Är armen fixerat i förhållande till brädan är det bara matematik eller ännu värre: en uppslagstabell med koordinater som gäller.

Svårast ser jag det som att få koordinaterna från motståndaren så att armens styrsystem kan tolka data på ett enkelt sätt och flytta pjäsen.

Sedan måste klockorna synkroniseras så att flyttiden för det mekaniska inte belastar spelarna.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har ingen idé om detta.. men det verkar verkligen jätte coolt som du beskriver, jag skulle vilja ha ett sånt där e shack bräde jag.. och spela på internet, får man förslag på möjliga drag åxå eller vad är syftet med e shackbräde ?
cilione

Inlägg av cilione »

qx5

Inlägg av qx5 »

Linjärmotor eller flera mindre elektromagneter som flyttar och känner av schackpjäserna.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Uarm $185 kanske kan vara något? Kolla videon lite längre ner på sidan.
andnord

Inlägg av andnord »

Tack för alla tips! Till dig som skrev om linjärmotor så tycker jag att det känns lite overklig lösning. Jag vill ha en lösning som påminner om verkligt spel så mycket som möjligt därför är nog en robotarm att föredra. Dessutom är det svårt om man slår en pjäs att få bort den från brädet med linjärmotor. Det ser lite konstigt ut och är mer som hokuspokus än ett verkligt schackparti. Men tack ändån! Det var intressant att få tips!
Skriv svar