Då motståndaren ute på internet gör ett drag så meddelas det draget genom datorns högtalare och man får då själv flytta det på brädet. Om man skulle flytta fel så säger datorn till. Eftersom man ofta spelar schack på tid kan detta vara till problem ibland i och med att det tar extra tid att utföra dragen speciellt om man spelar snabba partier (med kort betänketid).
Därför har jag kommit på en idé om att bygga en schackrobot som skulle kunna fungera så att man har en minidator av exempelvis Raspberry Pi och om det är möjligt att bygga roboten med med arduino eller om man måste bygga den helt själv från grunden. Detta funderar jag på.
Jag är långt ifrån den första som kommit på den idé och det har byggts schackrobotar världen över men de finns tyvärr inte att köpa utan man måste bygga de själva om man vill ha en sådan.
På youtube har jag hittat ett videoklipp där den före detta världsmästaren i schack spelar mot en schackrobot som är kopplad till en dator med ett av världens bästa schackprogram fritz.