Först måste jag byta lagringen. Jag har bara en sprängskiss, men genom att jämföra med mätbara mått på maskinen verkar nedre lagren vara två stycken 32010, koniska rulllager.
Det övre ett 6208 lager.
Vill helst inte riva maskinen innan jag har allt hemma då jag har lite jobb på den.
Vore därför kanon om någon kunde verifiera detta!
Min plan är att montera tre stycken 7010 vinkelkontaktlager, spindellager P4. Montering 2st tandem och ett back-to- back. Dessa tre ersätter de två 32010. Dynamisk belastning minskar från 104kN till 70kN. Tror det är ok.
Hoppas att friktionen blir betydligt lägre, nu har jag värme problem vid fullfart. ( det har vi diskuterat lite tidigare).
Övre lagret blir ett nytt 6208 av bra kvalité, lite osöker på beteckning, sett P4 även här.
Även osäker på om det ska förspännas.
Varvtalshöjningen görs stegvis.
Det enklaste är att byta dreven överst i spindelhuset, för en mindre varvtalshöjning. Börjar nog där.
Tyvärr är spindeln grov upptill, ca 40mm, så det minsta drevet blir inte så litet som jag önskat. Tror jag kan få dit 28/52 kugghjul dvs utväxling 1:1,86. Ger ett maxvarv på 4642 rpm.
Framför allt borde spindeln inte bli lika varm vid högre varvtal. Och lite längre fram kan jag höja varvet ytterligare med belt utväxling. Gör jag det i två steg når jag 15000 rpm, om jag nu vågar....

Vad trors om upplägget?
Tacksam för synpunkter.
Vänliga hälsningar
C