Höja spindel varvtalet i en Combi Mill.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
V150

Höja spindel varvtalet i en Combi Mill.

Inlägg av V150 »

Hej, jag har lite funderingar på att försöka höja varvtalet i min Combi Mill, det är en CNC 3000, den med Y:et i bommen.
Först måste jag byta lagringen. Jag har bara en sprängskiss, men genom att jämföra med mätbara mått på maskinen verkar nedre lagren vara två stycken 32010, koniska rulllager.
Det övre ett 6208 lager.
Vill helst inte riva maskinen innan jag har allt hemma då jag har lite jobb på den.

Vore därför kanon om någon kunde verifiera detta!

Min plan är att montera tre stycken 7010 vinkelkontaktlager, spindellager P4. Montering 2st tandem och ett back-to- back. Dessa tre ersätter de två 32010. Dynamisk belastning minskar från 104kN till 70kN. Tror det är ok.
Hoppas att friktionen blir betydligt lägre, nu har jag värme problem vid fullfart. ( det har vi diskuterat lite tidigare).

Övre lagret blir ett nytt 6208 av bra kvalité, lite osöker på beteckning, sett P4 även här.
Även osäker på om det ska förspännas.

Varvtalshöjningen görs stegvis.
Det enklaste är att byta dreven överst i spindelhuset, för en mindre varvtalshöjning. Börjar nog där.
Tyvärr är spindeln grov upptill, ca 40mm, så det minsta drevet blir inte så litet som jag önskat. Tror jag kan få dit 28/52 kugghjul dvs utväxling 1:1,86. Ger ett maxvarv på 4642 rpm.

Framför allt borde spindeln inte bli lika varm vid högre varvtal. Och lite längre fram kan jag höja varvet ytterligare med belt utväxling. Gör jag det i två steg når jag 15000 rpm, om jag nu vågar.... :)

Vad trors om upplägget?
Tacksam för synpunkter.

Vänliga hälsningar
C
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Höja spindel varvtalet i en Combi Mill.

Inlägg av tecno »

Jag har valt att gå annan väg och monterar en högvarvig SPINTEC VM-17 spindel i nosen på spindelhuset.

Var inne lite på det du beskriver men har slagit detta ur hågen helt, en annan variant är att köpa en spindel-speeder vilket jag tror blir billigare i långa loppet mot all osäker ombyggnad och definitivt enklare.
H.O

Inlägg av H.O »

Ett alternativ till att dreva om den är ju att köra motorn på en frekvensomriktare.
V150

Inlägg av V150 »

Tack tecno och H.O för snabbt svar.

Har också kikat på en extra spindel framför den andra.
Det föll på att jag växlar verktyg ofta och ska den ha en iso kona så blir den väl stor. Och dyr.
Tormach har en kompl. BT30 spindel som jag ett tag tänkte remdriva. Men det blev klumpigt o två olika hållarsystem.

Med en frekvensomvandlare höjer jag även växellådans varv, känns lite darrigt.
Men jag kanske tänker fel?
att höja den till det dubbla är nog ok, men knappt över 10 000 rpm på spindeln, eller?

Jag upplever att spindellagret kärvar när det blir varmt. ( 60° efter 20 minuter vid fullvarv)
Så lagerbyte kommer jag nog ändå inte undan.
Livrädd att köra tills den skär, ev. med skadat material i hus o på spindel.

Tänker två flugor i en smäll.
Modernare lagring nu och möjlighet att höja varvet senare. Lagrena klarar 15000 rpm med fett.

Har sett att flera mindre CNC har ett maxvarv på runt 5000 rpm, så kanske räcker det ett tag.

Inga alarmerande feltänk?

Någon som kan verifiera att det sitter 32010 i original?

Häls C
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det så att du mest har behov av mindre fräsverktyg = högre varvtal och vill bibehålla ISO40 konan så kanske du skulle överväga direktdrift av spindel axeln och göra lagerbyten mm.

60°C är inget jag oroar mig för, min blir också varm på högsta varvtal.
V150

Inlägg av V150 »

Jo, det är problemet, alu fräsning med små fräsar.

Direktdrift är en intressant tanke. Har funderat på det också.
Gärna en tre-hast motor bakom huvudet. Eller frekvensstyrning som H.O. föreslog.
Kunde man enkelt koppla om till standarddrift vore det toppen.

Just nu känns mellanläget enklast, ca 5000 rpm och att allt funkar som vanligt.

Skönt att din spindel också går varm.
Fräsarn skrev att hans gått riktigt het, utan problem.
Har du märkt om den kärvar något när den blir varm?
Normalt brukar det väl gå lättare vid högre temp?

Häls C
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inget jag har märkt av att det skulle kärva.

Detta med att 'enkelt' kunna koppla om vore ju bra men inte så enkelt realiserbart.

Direktdrift skulle jag välja lagom kraftig servo motor som i grunden har hyfsat högsta varvtal och sedan växla upp från det.
V150

Inlägg av V150 »

Jäpp, finns många olika vägar.
Efter lite funderande är jag dock tillbaks till plan A :) att växla upp i spindelhuset.
Beställt 3x7010 lager.
Kom på att om jag höjer läget för kugghjulet på spindelaxeln så kan jag nog få ned dimensionen och därmed öka varvet.
Hamnar i så fall närmare 10 000 rpm.
Behåller originaldreven och skissat på en enkel dragkilslåda för växling mellan hög o låg.
Ett nytt högre lock med lagringar för de längre axlarna får också byggas.
Sen är det bara tiden som ska till...hoppas på lugn vinter med friska barn :tumupp:

Meddelar utvecklingen.
Häls C
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu blev jag nyfiken på vad en dragkilsväxellåda är. Googlande ger att det verkar vanligt på mopedmotorer men inte mycket info om hur den är uppbyggd mekaniskt. Nån slags axel/kil som dras till olika lägen för att aktivera olika kuggar?

Nån som orkar förklaram, har en länk eller vettig översättning till engelska?
V150

Inlägg av V150 »

Det är det som bl.a Zündapp har i sina växellådor.
En kil som drar ut kulor ur axeln, dessa låser det valde drevet.
Kass på min gamla 125:a, gav långa slag. Men helt ok på en fräs.
Dock kom en polare med en ännu enklare idé, frihjul på båda dreven och ett mellanhjul som är låst till axelns rotation. Mellanhjulet skjuts in i det valde drevet o saken är biff!
Finns ju mängder med varianter, men detta är hittils i topp vad det gäller arbetsinsats.
Häls C
Skriv svar