Ny på forumet och är ingen fena på elektronik men med lite hjälp och envishet så kan man kanske bli det...
I vilket fall som helst så planeras det för årets pepparkakshus och eftersom familjen bestämt att det ska bli Vinga fyr + Båk i år så blir jag tvungen att få till även ljuset från fyren. Min tanke är att få till den korrekta fyrkaraktären genom att bygga ihop en krets och samtidigt kanske lära mig lite nytt och om det vill sig kunna ge mig i kast med mer avancerade projekt i framtiden.
Efter att läst runt en del på forumet och andra ställen på nätet så känner jag att det inte är helt lätt att få kläm på den grundläggande kunskapen utan att samtidigt kunna labba för att testa hur saker fungerar. Hoppas på lite hjälp för att kunna förenkla lite för mig och att inte ge mig in i för avancerade eller för dyra lösningar, det är ändå bara ett pepparkakshus.

Fyren har följande karaktär Fl(2) W 30 s (1s + 7,5s + 1s + 20,5s)
Vad är det enklaste sättet att lösa detta på?
Jag funderar runt en lösning med 555-timer och decade-räknare. Eftersom hela sekvensen är 30 sekunder så antar jag att jag får koppla ihop flera räknare, men här har jag inte riktigt säker på om jag förstått begränsningarna med vare sig 555 eller 4017.
Om jag förstått mig på det hela så ger 555 tidssignal mellan 0,1-1,5s. Kan alltså inte bygga två kretsar/två LED med enbart 555, som blinkar 1s/30s och sedan förskjuta dessa två kretsar ungefär 7 sekunder?
Hoppas att det inte är helt obegripligt...
Mvh nkft