Blinkande LED, 30 sekunders sekvens(nybörjarfråga)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nkft

Blinkande LED, 30 sekunders sekvens(nybörjarfråga)

Inlägg av nkft »

Hej!

Ny på forumet och är ingen fena på elektronik men med lite hjälp och envishet så kan man kanske bli det...

I vilket fall som helst så planeras det för årets pepparkakshus och eftersom familjen bestämt att det ska bli Vinga fyr + Båk i år så blir jag tvungen att få till även ljuset från fyren. Min tanke är att få till den korrekta fyrkaraktären genom att bygga ihop en krets och samtidigt kanske lära mig lite nytt och om det vill sig kunna ge mig i kast med mer avancerade projekt i framtiden.

Efter att läst runt en del på forumet och andra ställen på nätet så känner jag att det inte är helt lätt att få kläm på den grundläggande kunskapen utan att samtidigt kunna labba för att testa hur saker fungerar. Hoppas på lite hjälp för att kunna förenkla lite för mig och att inte ge mig in i för avancerade eller för dyra lösningar, det är ändå bara ett pepparkakshus. :)

Fyren har följande karaktär Fl(2) W 30 s (1s + 7,5s + 1s + 20,5s)
Vad är det enklaste sättet att lösa detta på?

Jag funderar runt en lösning med 555-timer och decade-räknare. Eftersom hela sekvensen är 30 sekunder så antar jag att jag får koppla ihop flera räknare, men här har jag inte riktigt säker på om jag förstått begränsningarna med vare sig 555 eller 4017.

Om jag förstått mig på det hela så ger 555 tidssignal mellan 0,1-1,5s. Kan alltså inte bygga två kretsar/två LED med enbart 555, som blinkar 1s/30s och sedan förskjuta dessa två kretsar ungefär 7 sekunder?

Hoppas att det inte är helt obegripligt...

Mvh nkft
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Blinkande LED, 30 sekunders sekvens(nybörjarfråga)

Inlägg av Glenn »

555 kan väl ge betydligt långsmmaare signal än så vad jag vet ? ..men visst kan du göra så, MEN om du har lite koll på programmering så skulle det vara bra mycket enklare att göra det hela med en MCU, typ PIC.

..Dock så är ju tröskeln ganska mycket högre då.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

En 555 kan ge mycket olika tider på pulserna. Hitta databladet och räkna själv.

Det enklaste att bygga är med en mikroprocessor (µC). Men då ska den ju programmeras och då kan det bli lite knepigt kanske.

Mitt förslag är att du tar en (fler) 4017 dekadräknare. Det finns exempel på hur man kopplar dessa efter varandra på nätet.

Sedan tar du en pulsgenerator (555 / ICM7555) och pulsar det hela med. För varje plats som LED'n ska ljusa kan du koppla med en diod (t.ex. 1N4148) och t.ex. driva en transistor som driver LED (om det är många).

På det vis kan du ganska enkelt skapa sekvenser precis som du vill. Och när rätt utgång blir '1' kan den nollställa hela rubbet och sekvensen startar om.
Senast redigerad av Icecap 13 november 2014, 14:41:24, redigerad totalt 1 gång.
nkft

Inlägg av nkft »

Strålande och tack för hjälpen!

Genast så trillade några polletter ner om sådant jag inte riktigt fattat tidigare när jag försökt att förstå mig på faktablad och annan dokumentation jag hittat på nätet.

Microprocessor hoppar jag nog, blir overkill om jag samtidigt ska få kläm på programmering.

Pulsräknare och dekadräknare känns som en bra lösning för mig. Nu blir det till att införskaffa det som behövs för att få testa lite och börja försöka lära mig detta på riktigt. :D
jah

Inlägg av jah »

En bra övning med digitala kretsar, men om du inte får till det så kan du få en färdigprogrammerad "DigiSpark" (Tiny85) i brevlådan för en femtilapp (inkl en lös transistor om det behövs för driva mer än vad I/O-pinnarna klarar).

[Edit] För de som inte vet, så är en Digispark i princip en pytteliten Arduino med bara sex I/O-pinnar och lite mindre funktionalitet.

/J
Senast redigerad av jah 13 november 2014, 15:21:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Läckert projekt, i dubbel bemärkelse! :)
Rent spontant skulle vilja säga att varför krångla till det? En vanlig transistor- eller 555-vippkoppling som blinkar en LED i lagom takt - klart.
Inga andra än kanske de mest inbitna lär ta notis om mönstret i blinkningarna, och en snygg och kul detalj blir det oavsett.

Men som jag förstår så är syftet även att lära sig, och det finns ju som bekant fler än ett sätt att flå en katt på. :razz:
Flera vippor i serie som påverkar varandra för att uppnå rätt sekvens är en lösning, men är du inte främmande för lite (enkel) programmering så skulle jag vilja slå ett slag för en Arduino.
Rejält overkill för en blinkanordning, men den kan samtidigt fås att göra massa andra saker.
Möjligheterna är i princip obegränsade, även efter att pepparkakshuset är uppätet.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

nkft skrev: Fyren har följande karaktär Fl(2) W 30 s (1s + 7,5s + 1s + 20,5s)
Men är det verkligen 7,5s mellan de två blixtarna? Jag hade nog väntat mig ca 2s eller så.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Ännu enklare än ovan, när du upptäcker att julen närmar sig med stormsteg: (färdig) blinkande LED 75-008-61.
Det går att variera frekvensen en bit utanför spec, sätta andra LED i serie mm.
Men gillar din idé!
nkft

Inlägg av nkft »

Då var projektet i hamn, både bygge av pepparkakshus samt fyrljus. :D

Efter lite huvudkliande och testande så fick jag till en krets som kom väldigt nära den riktiga fyrkaraktären. Lösningen blev en 555:a för pulsen och 3 stycken kaskadkopplade 4017, kom väldigt nära Fl(2) W 30 s (1s + 7,5s + 1s + 20,5s).

Kanske lite overkill för ett pepparkakshus men är man sjökapten så ska det vara ordning på blinkningarna... 8)

Självfallet kommer här några bilder, kanske skulle posta en film men osäker på hur jag postar det här på forumet.

Först bild på det viktigaste...kretsen!
IMG_1870.jpg
och sedan självfallet hela skapelsen.
IMG_1863.jpg

Nu blir det julledigt för denna elektroniknybörjare.
Tack för hjälpen och GOD JUL!!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bra jobbat - med båda det ena och det andra! God jul!
anojak

Inlägg av anojak »

Jag har skrivit ihop lite kod i C# som så man kan välja olika fyrkaraktärer och få en led-matris, kopplad via en arduino, att blinka med rätt karaktär. Skulle vara fräckt att bygga ett pepparkaksfyrhus och implementera allt i. Kanske med en tillhörande app så man kan byta fyrkaraktär? Men det blir nog inte i år tyvärrr..
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

nkft skrev:Då var projektet i hamn, både bygge av pepparkakshus samt fyrljus. :D
Mycket bra gjort, jättesnyggt! Man är på tanker tolkar jag det som...

Videosnuttar laddar man nog bäst upp till Youtube och lägger sen i länk i tråden. Tror även det skall gå att få en sån där ruta med vinjettbild och playknapp men har inte kläm på den sista biten som dock inte är nödvändig heller.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Snyggt! självklart ska det blinka rätt, jag skulle störa mej enormt på om det blev fel ifall jag byggde, och då har jag inte kört nån båt på 20 år iaf :)
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Stiligt!

Om du vill och har lust så kan det vara kul att testa en liten Arduino (Till nästa år! ;) ) .

Se enkelt exempel här: http://arduino.cc/en/tutorial/blink
Jag tror du inser hur enkelt det hade varit att få till din exakta blinksekvens :)

Det går att få riktigt små arduinosar (och billiga!)
http://digistump.com/products/1
(Fast det går nog att hitta ännu billigare)

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Det var rackarns. :tumupp:

Säger en som bara äter degen. Det är den som är goast... ;)
Skriv svar