ny här med lite frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
palle

ny här med lite frågor

Inlägg av palle »

Hej
Jag har ett problem med en sandspridare.
Det är ett ventilpaket som styrs av en motor som ser ut som ett rc servo
invändigt med motor och en potentiometer.
Den ska snurra på en axel och ändra flödet på oljan.
Från min till max flödet är det ca 180grader på axeln.
Problemet är att regleringsknappen har 12 steg men motorn rör sig knappt ca 3mm från 1-12. Dvs reglaget ändras men axelpositionen är densamma.
Singnal har vi till manöverkortet det det låter i reläena.
Hur styrs en sån motor??
Och hur kan man ställa in den så den rör sig mer???
Vet ni nån sida som föklarar hur det fungerar??
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter som ett servo. Då måste det finnas en låda som styr motorn. JAg skulle gissa på att felet finns där någon stans. Är poten hel? Funkar motorn om man lägger spänning på den?
palle

Inlägg av palle »

Vi har provat att byta motor men samma fel kvarstår.
Vi har provar byta styrkortet men det är samma fel.
Tar man ur kabeln till servot och stoppar i den så går motorn ett varv sen stannar där den va.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kollat potten?
palle

Inlägg av palle »

dom på motorena jag har mätt och dom fungera.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Som gammal bilelktriker så tror jag på jordfel. Kolla alla anslutningar och skarvkontakter det minsta lilla glapp kan ställa till stora problem.
palle

Inlägg av palle »

Alla kontakter är av rostfritt utförande.
finns det nått man kan läsa hur dom styrs???
den ska ju vrida vissa grader och sen stanna där.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Rostfria kontakter, det var inte dåligt, det är väl inte så att någon meck smort in dom med vanligt smörjfett för då lär det inte gå. Styrningen till servot brukar vara en puls som man ändrar längden på för att sedan jämföra med den som poten i servot skapat, när dom är lika stannar servot. Kräver lämplig mätutrustning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan lika gärna vara analogt eller digitalt. Det som Tusse snackar om är RC servo.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Svårt tänka mig en analog lösning och ett rc-servo är en digital lösning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett gammalt hederligt RC servo är inte digitalt. Och jag fatter inte varför du tror att det är standardlösnigen till alla servon.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Så du menar att ett rc-servo är analogt, jag trodde det jobbade med pulsbreddsmodulering och vem har snackat om standardlösning, dom ville vet hur det kunde fungera för att leta fel. Om du nu vet mer så hjälp dom i stället för att hacka på mig.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Analogt i den meningen att det inte är tidsdsdiskret.
tusse skrev:Styrningen till servot brukar vara en puls som man ändrar längden på för att sedan jämföra med den som poten i servot skapat, när dom är lika stannar servot. Kräver lämplig mätutrustning.
Det här tolkar jag som att du tror att det är standardlösingen. Det är dumt att räkna med att man vet hur det funkar om man inte har erfarenhet av prylen. Jag har inte träffat på något servo mer än RC-servon som fungerar som du beskriver.

Men mät gärna på signalerna. Tusse kan ha rätt. Om inte annat så är det bra att veta vad det är för signaler.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

danei, derätta hur man styr ett servo där lägesgivare består av en pot, det kan säkert hjälpa palle att felsöka, jag kan inget annat som är enklare och driftsäkrast i ett fordon än det jag föreslog.Även om man styr motorn med pulsbreddsmodulering så borde pot ge en gämförelse med reglaget, skulle kunna vara analogt, man bara jämför spänningarna vilket borde vara lätt att mäta sig till med ett vanligt instrument men inte en lösning som passar ett fordon.

"Analogt i den meningen att det inte är tidsdsdiskret. ", digitalt
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Digitalt är det inte. Signalnivåerna kan man kanske kalla digitala. Men komunikationen är det inte.

Det normala är att man har någon typ av regulator. Till den matar man inte servots läge, vilket fås fram via potten. Det andra som matas in är önskad possition. Det kna ges på en mägd sätt. Det är nog lättast att kolla på vad reglaget ger ut. Sen ger regulatorn lämplig signal till motorn. Är det en DC-motor så är väl en PWM modulering bra.
Skriv svar