ny här med lite frågor
ny här med lite frågor
Hej
Jag har ett problem med en sandspridare.
Det är ett ventilpaket som styrs av en motor som ser ut som ett rc servo
invändigt med motor och en potentiometer.
Den ska snurra på en axel och ändra flödet på oljan.
Från min till max flödet är det ca 180grader på axeln.
Problemet är att regleringsknappen har 12 steg men motorn rör sig knappt ca 3mm från 1-12. Dvs reglaget ändras men axelpositionen är densamma.
Singnal har vi till manöverkortet det det låter i reläena.
Hur styrs en sån motor??
Och hur kan man ställa in den så den rör sig mer???
Vet ni nån sida som föklarar hur det fungerar??
Jag har ett problem med en sandspridare.
Det är ett ventilpaket som styrs av en motor som ser ut som ett rc servo
invändigt med motor och en potentiometer.
Den ska snurra på en axel och ändra flödet på oljan.
Från min till max flödet är det ca 180grader på axeln.
Problemet är att regleringsknappen har 12 steg men motorn rör sig knappt ca 3mm från 1-12. Dvs reglaget ändras men axelpositionen är densamma.
Singnal har vi till manöverkortet det det låter i reläena.
Hur styrs en sån motor??
Och hur kan man ställa in den så den rör sig mer???
Vet ni nån sida som föklarar hur det fungerar??
Rostfria kontakter, det var inte dåligt, det är väl inte så att någon meck smort in dom med vanligt smörjfett för då lär det inte gå. Styrningen till servot brukar vara en puls som man ändrar längden på för att sedan jämföra med den som poten i servot skapat, när dom är lika stannar servot. Kräver lämplig mätutrustning.
Analogt i den meningen att det inte är tidsdsdiskret.
Men mät gärna på signalerna. Tusse kan ha rätt. Om inte annat så är det bra att veta vad det är för signaler.
Det här tolkar jag som att du tror att det är standardlösingen. Det är dumt att räkna med att man vet hur det funkar om man inte har erfarenhet av prylen. Jag har inte träffat på något servo mer än RC-servon som fungerar som du beskriver.tusse skrev:Styrningen till servot brukar vara en puls som man ändrar längden på för att sedan jämföra med den som poten i servot skapat, när dom är lika stannar servot. Kräver lämplig mätutrustning.
Men mät gärna på signalerna. Tusse kan ha rätt. Om inte annat så är det bra att veta vad det är för signaler.
danei, derätta hur man styr ett servo där lägesgivare består av en pot, det kan säkert hjälpa palle att felsöka, jag kan inget annat som är enklare och driftsäkrast i ett fordon än det jag föreslog.Även om man styr motorn med pulsbreddsmodulering så borde pot ge en gämförelse med reglaget, skulle kunna vara analogt, man bara jämför spänningarna vilket borde vara lätt att mäta sig till med ett vanligt instrument men inte en lösning som passar ett fordon.
"Analogt i den meningen att det inte är tidsdsdiskret. ", digitalt
"Analogt i den meningen att det inte är tidsdsdiskret. ", digitalt
Digitalt är det inte. Signalnivåerna kan man kanske kalla digitala. Men komunikationen är det inte.
Det normala är att man har någon typ av regulator. Till den matar man inte servots läge, vilket fås fram via potten. Det andra som matas in är önskad possition. Det kna ges på en mägd sätt. Det är nog lättast att kolla på vad reglaget ger ut. Sen ger regulatorn lämplig signal till motorn. Är det en DC-motor så är väl en PWM modulering bra.
Det normala är att man har någon typ av regulator. Till den matar man inte servots läge, vilket fås fram via potten. Det andra som matas in är önskad possition. Det kna ges på en mägd sätt. Det är nog lättast att kolla på vad reglaget ger ut. Sen ger regulatorn lämplig signal till motorn. Är det en DC-motor så är väl en PWM modulering bra.