Problem med skärmkontakt med till Mac...
Problem med skärmkontakt med till Mac...
Hej! Har Mac-dator. Ideligen bryts kontakten mellan skärm och hårddisk. Texten "Ingen signal" kommer upp på skärmen. Problemet "löser" jag med tvångsomstart. Min mac-tekniker har ingen lösning på problemet. Någon av er som har det?
MVH Daniel
MVH Daniel
Re: Problem med skärmkontakt med till Mac...
Det behövs mera info. Vilken modell har du och vilken kontakt använder du? Och varför skulle du vilja koppla skärmen till hårddisken för?
Hej igen!
Jag är ju inte den störste experten.
Ursäkta en "dum" fråga: vad ska man annars ansluta skärmen till?
Kan också berätta att mina problem kommer och går i perioder.
Ibland funkar det nästan som det ska ibland inte, utan att jag förstår varför.
Om det har med saken att göra: det kommer ingen "ton" när jag startar datorn.
Här är i alla fall en maskinvaruöversikt:
Modellnamn: Mac Pro
Modellidentifierare: MacPro5,1
Processornamn: Quad-Core Intel Xeon
Processorhastighet: 2,4 GHz
Antal processorer: 2
Totalt antal kärnor: 8
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache (per processor): 12 MB
Minne: 17 GB
Anslutningshastighet mellan processorer: 5.86 GT/s
Boot ROM-version: MP51.007F.B03
SMC-version (system): 1.39f11
SMC-version (processorbricka): 1.39f11
Jag är ju inte den störste experten.
Ursäkta en "dum" fråga: vad ska man annars ansluta skärmen till?
Kan också berätta att mina problem kommer och går i perioder.
Ibland funkar det nästan som det ska ibland inte, utan att jag förstår varför.
Om det har med saken att göra: det kommer ingen "ton" när jag startar datorn.
Här är i alla fall en maskinvaruöversikt:
Modellnamn: Mac Pro
Modellidentifierare: MacPro5,1
Processornamn: Quad-Core Intel Xeon
Processorhastighet: 2,4 GHz
Antal processorer: 2
Totalt antal kärnor: 8
L2-cache (per kärna): 256 K
L3-cache (per processor): 12 MB
Minne: 17 GB
Anslutningshastighet mellan processorer: 5.86 GT/s
Boot ROM-version: MP51.007F.B03
SMC-version (system): 1.39f11
SMC-version (processorbricka): 1.39f11
grafikern: en "hårddisk" är en komponent i en dator. Du menar alltså att skärmen ansluts till datorn.
Och ja, jag vet att vissa kallar datorn som sådan (bänkdator) för en "hårddisk", något som definitivt leder till felkommunikation när det rör sig om teknikare.
Och ja, jag vet att vissa kallar datorn som sådan (bänkdator) för en "hårddisk", något som definitivt leder till felkommunikation när det rör sig om teknikare.
Ytters få som kallar själva datrorn för "hårddisken" i dagsläget, de flesta säger burken nu för tiden.
Att burken kallas "hårddisken" av vissa tror jag är en remanent från den tid när det vi kallar datorn idag satt i skärmen(en terminal) och det vi kallar burken idag edast var en låda innehållandes just en hårddisk och/eller 1-2st floppy.
Att burken kallas "hårddisken" av vissa tror jag är en remanent från den tid när det vi kallar datorn idag satt i skärmen(en terminal) och det vi kallar burken idag edast var en låda innehållandes just en hårddisk och/eller 1-2st floppy.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag har tidvis haft krångel med att en BenQ-skärm som andraskärm inte vaknat när datorn vaknar. Jag har för mig att det inte var bara jag som hade det problemet när jag googlade efter det.
Funkar det om du stänger av skärmen och sätter på den igen? Har du provat uppenbara saker som att byta skärmkabel?
Funkar det om du stänger av skärmen och sätter på den igen? Har du provat uppenbara saker som att byta skärmkabel?
- Retroperra
- Kontakt:
17GB minne? Kolla det, du kan en trasig minneskrets.
Men det har nog inte med din skärm att göra. Hur ansluter du skärmen? DVI, thunderbolt?
Ställ gärna om skärmen så att den inte söker av alla ingångar utan är förinställd på den ingång använder.
Men det har nog inte med din skärm att göra. Hur ansluter du skärmen? DVI, thunderbolt?
Ställ gärna om skärmen så att den inte söker av alla ingångar utan är förinställd på den ingång använder.
Retroperra: DVI-kabel har jag. Har testat att stänga av Bluetooth-funktionen, får se om det funkar.
Hans-Christian: att byta kabel alt. byta skärm har jag funderat på. Väl värt ett försök...
Det verkar dock som mitt problem inte är glappkontakt, men det vet man aldrig.
Hädanefter ska jag sluta kalla datorn för "hårddisk", tackar för den upplysningen.
Skyller på att jag är "oteknisk".
Tackar er alla för tipsen så här långt. Ska visa dem för min tekniker när han är här nästa gång.
Hans-Christian: att byta kabel alt. byta skärm har jag funderat på. Väl värt ett försök...
Det verkar dock som mitt problem inte är glappkontakt, men det vet man aldrig.
Hädanefter ska jag sluta kalla datorn för "hårddisk", tackar för den upplysningen.
Skyller på att jag är "oteknisk".
Tackar er alla för tipsen så här långt. Ska visa dem för min tekniker när han är här nästa gång.
Bluetooth har inget med skärmen att göra. Om du har möjlighet, testa skärmen mot en annan dator och se om det blir samma fel då.
Vad händer om du låter skärmsläckare som helt släcker skärmen aktiveras, och sen väcker datorn igen?
Kan du på nåt annat sätt se om datorn "lever" (t.ex. ping från annan dator, eller låta datorn spela musik och höra om musiken tystnat)?
P.S.
Kan du på nåt annat sätt se om datorn "lever" (t.ex. ping från annan dator, eller låta datorn spela musik och höra om musiken tystnat)?
P.S.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
konig7070: byta skärm är något jag övervägt. Får testa det.
MiaM: min dator är igång när skärmen lägger av.
MiaM: min dator är igång när skärmen lägger av.
Nej, det är så illa att det var det som lärdes ut när folk i under "personaldatorboomen" fick lära sig ta "datorkörkort".Tekko skrev: Att burken kallas "hårddisken" av vissa tror jag är en remanent från den tid när det vi kallar datorn idag satt i skärmen(en terminal) och det vi kallar burken idag edast var en låda innehållandes just en hårddisk och/eller 1-2st floppy.
Jo, jag förstod det. Det jag undrar är vad som händer om du - när skärmen lagt av - låter datorn somna och sedan väcker den?grafikern skrev:MiaM: min dator är igång när skärmen lägger av.
MiaM: Det kanske är en idé. Att inte ha så bråttom utan att vänta ett tag...
Nja, jag tänkte inte på att "ta det lugnt", utan att helt enkelt prova att låta datorn genomgå "starta upp skärmen"-processen.
Jag är inte helt säker på hur dessa skärmar fungerar, men om det är så att de behöver några speciella uppstartskommandon så kan bilden bli fel ända till nästa omstart även om det egentligen bara varit ett kort glapp-avbrott.
Jag är inte helt säker på hur dessa skärmar fungerar, men om det är så att de behöver några speciella uppstartskommandon så kan bilden bli fel ända till nästa omstart även om det egentligen bara varit ett kort glapp-avbrott.