Parallel-koppla regulatorer -få dubbel ström?
Parallel-koppla regulatorer -få dubbel ström?
En fundering jag har:
Kan man parallel-koppla 2 likadana spännings-regulatorer och på så sätt få dubbelt så många ampere?
...eller går det inte att göra så?
Om inte: -orsak?
Tack på förhand!
Kan man parallel-koppla 2 likadana spännings-regulatorer och på så sätt få dubbelt så många ampere?
...eller går det inte att göra så?
Om inte: -orsak?
Tack på förhand!
Re: Parallel-koppla regulatorer -få dubbel ström?
nej
dom är inte tillräckligt lika för att det ska fungera i praktiken, du får obalans mellan dom
det finns gott om kraftigare regulatorer, eller scheman för att koppla till extra krafttrissor o.s.v
dom är inte tillräckligt lika för att det ska fungera i praktiken, du får obalans mellan dom
det finns gott om kraftigare regulatorer, eller scheman för att koppla till extra krafttrissor o.s.v
Inte rakt av ja men här är ett exempel på en LM317 med en komparator som jämnar ut strömmen.http://www.seekic.com/circuit_diagram/E ... uit_3.html
Båda försöker reglera samtidigt, vilket leder till en våldsam instabilitet. Den ena vet inte vad den andra gör, och det blir bara kattskit av allt.
- SeniorLemuren
Så du dömer ut kopplingen som Niklas-k länkar till som kattskit?
Tror inte Seroster avsåg Niklas-k länken utan rent allmänt när man parallellkopplar enkla regulatorer.
Niklas-K länken har ju ett arrangemang via strömmätningsmoststånd och OP-amp låsa så att resp regulator ger ungefär lika i ström genom att manipulera spänningsåterkopplingen till slav-LM317 och fått en master-slavrelation mellan varandra
Det är sådana arrangemang som måste till på olika sätt att det är en som bestämmer och en eller flera som följer
edit: fixa stavfel och ihopskrivning...
Niklas-K länken har ju ett arrangemang via strömmätningsmoststånd och OP-amp låsa så att resp regulator ger ungefär lika i ström genom att manipulera spänningsåterkopplingen till slav-LM317 och fått en master-slavrelation mellan varandra
Det är sådana arrangemang som måste till på olika sätt att det är en som bestämmer och en eller flera som följer
edit: fixa stavfel och ihopskrivning...
Senast redigerad av xxargs 11 oktober 2014, 21:07:09, redigerad totalt 1 gång.
Den regulator jag har är GL7805,grym skrev:nej
-Något bra scema för att få det hela att lämna högre Ampere?
Nej, det finns inte, köp en annan regulator.
Tänk på att du behöver en ordentlig kylfläns till den.
Du kan använda principiellt samma schema som niklas-k visar på, då din regulator ersätter LM317-2 i schemat och förstås tillhörande R4 och R5
GL7805 är en fixed voltage-regulator - dvs. samma som man kallar LM7805 och är inte avsedd att kunna justera spänningen.
dock en viss reservation att i niklas-k:s koppling så kan din GL7805 riskera ändå att självsvänga....
Nu är LM317 inte speciellt dyra så varför krångla med en GL7805??
---
jo en sak i all välmening - det heter inte 'högre Ampere' - det heter 'högre ström' - dvs. håll reda på skillnaden mellan storhet och enhet
Säger/skriver man fel på sådant här bland ingenjörer så får man omedelbart nybörjarstämpeln på pannan oavsett hur duktig man är i övrigt!
GL7805 är en fixed voltage-regulator - dvs. samma som man kallar LM7805 och är inte avsedd att kunna justera spänningen.
dock en viss reservation att i niklas-k:s koppling så kan din GL7805 riskera ändå att självsvänga....
Nu är LM317 inte speciellt dyra så varför krångla med en GL7805??
---
jo en sak i all välmening - det heter inte 'högre Ampere' - det heter 'högre ström' - dvs. håll reda på skillnaden mellan storhet och enhet
Säger/skriver man fel på sådant här bland ingenjörer så får man omedelbart nybörjarstämpeln på pannan oavsett hur duktig man är i övrigt!

Jag har letat i min samling och hittat en 7805A (NEC).
Den ska klara 1,5 Ampere enligt vad jag googlat fram,
-Stämmer det?
Om jag har en in-spänning på 12 V -hur stor kyl-plåt borde jag då ha till den?
Den ska klara 1,5 Ampere enligt vad jag googlat fram,
-Stämmer det?
Om jag har en in-spänning på 12 V -hur stor kyl-plåt borde jag då ha till den?
Tja, det får du räkna på, men det blir rätt mycket effekt du skall kyla bort, runt 15-20W eller så.
köp en switchad modul från ebay, kostar någon tia och man slipper mycket krångel och får bra 5v från 12v utan större effektförluster
-
Jodå , med en extern serieresistor , googla på "78xx higher current" så får man massor av exempel.TomasL skrev:Nej, det finns inte, köp en annan regulator.
Hittade denna:
http://homemadecircuitsandschematics.bl ... xx-in.html
...koppling.
-Fungerar det med dubbla regulatorer om utgångarna får varsin diod?
http://homemadecircuitsandschematics.bl ... xx-in.html
...koppling.
-Fungerar det med dubbla regulatorer om utgångarna får varsin diod?