Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)
Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)
Det började lukta brända lindningar i från svarven igår.
Jag hade grovsvarvat ganska hårt ett tag, 125% av max spindeleffekt.
Jag tycker inte att detta borde ge bränd lukt.
Jag lät svarven stå på tomgång ett par timmar efteråt, men lukten kvarstod.
Efter att svarven stängts av helt, försvann lukten efter ett par timmar.
Nu är frågan hur man felsöker?
Jag hade grovsvarvat ganska hårt ett tag, 125% av max spindeleffekt.
Jag tycker inte att detta borde ge bränd lukt.
Jag lät svarven stå på tomgång ett par timmar efteråt, men lukten kvarstod.
Efter att svarven stängts av helt, försvann lukten efter ett par timmar.
Nu är frågan hur man felsöker?
Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)
Fast om du ligger 25% över motorns maxeffekt i ett par timmar så kan man väl nästan räkna med att det blir lite för varmt för lindningarna?
Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)
Jag har kört ett par timmar nu idag.
Helt plötsligt går motorn på bara 80%.
Ingen lukt ännu.
Helt plötsligt går motorn på bara 80%.
Ingen lukt ännu.
Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)
Enklast för att se om allt är som sig bör är kanske att megga motorn?
Koppla ur den och isolationsmäta.
Går den bara på 80% så kanske du har kortslutning i någon lindning, men kanske inte så allvarligt så att säkringen går.
Mät med tångamperemeter om du har lika mycket ström på alla faserna.
Koppla ur den och isolationsmäta.
Går den bara på 80% så kanske du har kortslutning i någon lindning, men kanske inte så allvarligt så att säkringen går.
Mät med tångamperemeter om du har lika mycket ström på alla faserna.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8415
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)
Du kan inte ha kortslutning i en lindning och förvänta dig att motorn går överhuvudtaget. En kortslutning innebär så höga strömmar i den kortslutna kretsen så att ledarna smälter av och det blir avbrott.
Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)
Du har nog absolut rätt där, det var en tanke bara.
Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)
säter skrev:Jag har kört ett par timmar nu idag.
Helt plötsligt går motorn på bara 80%.
Ingen lukt ännu.
hur mäter den 125% resp. 80% last? baserat på effektuttag, ström etc. ??
125% ger mer ström i lindningen och resistansen i kopparhärvorna värms mer, och värmen i sin tur gör att resistansen ökar och det värmer ännu mer... men också att rotorn slirar mer och just den har svårare att avge värmen.
om det luktar bränt så har något varit en bra bit över 100 grader C, kanske uppemot och över 200 grader C
att motorerna fungerar på överlast innebär inte att det kan kontinuerlig överlast i timmar utan det handlar snarare om minuter och kanske kvartar innan tomgångsskörning för avsvalning en stund beroende på hur stor det termiska magasinet i motorn är.
Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)
Det är en borstad DC-motor.slaith skrev:Mät med tångamperemeter om du har lika mycket ström på alla faserna.
"hur mäter den 125% resp. 80% last? baserat på effektuttag, ström etc. ??"
Man mäter strömmen på DC-ledningen till motorn.
Det konstiga är att inte övertemperaturlarmet har indikerat.
Å andra sidan har jag inte koll på att det verkligen fungerar.
Det är en typ av avkänning för temperatur inuti motorn.
Jag har varit med om liknande förut.
Då hade fläkten till en servomotor löst ut.
Den lilla ström som går genom magnetiseringslindningen räckte för att överhetta motorn, trots att den stod still.
Det är ifrån detta jag känner igen lukten.

Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)
Termistor sitter i motorn. Förutsätter att den är inkopplad korrekt också.
Våra motorer på jobbet går flertalet via frekvensare men några är också raka drifter. Är det avbrott där på termistorkabeln eller termistorn i motorn går det inte att starta oavsett temperatur på motorn. Men ja förutsätter att det är rätt gjort också
Våra motorer på jobbet går flertalet via frekvensare men några är också raka drifter. Är det avbrott där på termistorkabeln eller termistorn i motorn går det inte att starta oavsett temperatur på motorn. Men ja förutsätter att det är rätt gjort också
Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)
Termistorn sitter inkopplad original, så det hoppas jag är rätt.
Det har varit lite lättare körning idag, men jag tycker ändå man känner antydan till lukt.
Efter att jag stängde ner idag, kände jag på spindelmotorn + servomotorerna.
Samtliga är varma, spindelmotorn är varmast av dem.
Uppskattar temperaturen till 50-60°C.
Det har varit lite lättare körning idag, men jag tycker ändå man känner antydan till lukt.
Efter att jag stängde ner idag, kände jag på spindelmotorn + servomotorerna.
Samtliga är varma, spindelmotorn är varmast av dem.
Uppskattar temperaturen till 50-60°C.