Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35251
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)

Inlägg av säter »

Det började lukta brända lindningar i från svarven igår.
Jag hade grovsvarvat ganska hårt ett tag, 125% av max spindeleffekt.
Jag tycker inte att detta borde ge bränd lukt.

Jag lät svarven stå på tomgång ett par timmar efteråt, men lukten kvarstod.
Efter att svarven stängts av helt, försvann lukten efter ett par timmar.

Nu är frågan hur man felsöker?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)

Inlägg av Meduza »

Fast om du ligger 25% över motorns maxeffekt i ett par timmar så kan man väl nästan räkna med att det blir lite för varmt för lindningarna?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35251
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)

Inlägg av säter »

Jag har kört ett par timmar nu idag.
Helt plötsligt går motorn på bara 80%.
Ingen lukt ännu.
slaith
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 maj 2009, 08:36:59

Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)

Inlägg av slaith »

Enklast för att se om allt är som sig bör är kanske att megga motorn?
Koppla ur den och isolationsmäta.
Går den bara på 80% så kanske du har kortslutning i någon lindning, men kanske inte så allvarligt så att säkringen går.

Mät med tångamperemeter om du har lika mycket ström på alla faserna.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8415
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)

Inlägg av SeniorLemuren »

Du kan inte ha kortslutning i en lindning och förvänta dig att motorn går överhuvudtaget. En kortslutning innebär så höga strömmar i den kortslutna kretsen så att ledarna smälter av och det blir avbrott.
slaith
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 maj 2009, 08:36:59

Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)

Inlägg av slaith »

Du har nog absolut rätt där, det var en tanke bara.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)

Inlägg av xxargs »

säter skrev:Jag har kört ett par timmar nu idag.
Helt plötsligt går motorn på bara 80%.
Ingen lukt ännu.

hur mäter den 125% resp. 80% last? baserat på effektuttag, ström etc. ??

125% ger mer ström i lindningen och resistansen i kopparhärvorna värms mer, och värmen i sin tur gör att resistansen ökar och det värmer ännu mer... men också att rotorn slirar mer och just den har svårare att avge värmen.

om det luktar bränt så har något varit en bra bit över 100 grader C, kanske uppemot och över 200 grader C

att motorerna fungerar på överlast innebär inte att det kan kontinuerlig överlast i timmar utan det handlar snarare om minuter och kanske kvartar innan tomgångsskörning för avsvalning en stund beroende på hur stor det termiska magasinet i motorn är.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35251
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)

Inlägg av säter »

slaith skrev:Mät med tångamperemeter om du har lika mycket ström på alla faserna.
Det är en borstad DC-motor.

"hur mäter den 125% resp. 80% last? baserat på effektuttag, ström etc. ??"
Man mäter strömmen på DC-ledningen till motorn.

Det konstiga är att inte övertemperaturlarmet har indikerat.
Å andra sidan har jag inte koll på att det verkligen fungerar.
Det är en typ av avkänning för temperatur inuti motorn.

Jag har varit med om liknande förut.
Då hade fläkten till en servomotor löst ut.
Den lilla ström som går genom magnetiseringslindningen räckte för att överhetta motorn, trots att den stod still.
Det är ifrån detta jag känner igen lukten. :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5132
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)

Inlägg av Purre »

Termistor sitter i motorn. Förutsätter att den är inkopplad korrekt också.
Våra motorer på jobbet går flertalet via frekvensare men några är också raka drifter. Är det avbrott där på termistorkabeln eller termistorn i motorn går det inte att starta oavsett temperatur på motorn. Men ja förutsätter att det är rätt gjort också
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35251
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Det luktar brända lindningar! (NC-svarv)

Inlägg av säter »

Termistorn sitter inkopplad original, så det hoppas jag är rätt.

Det har varit lite lättare körning idag, men jag tycker ändå man känner antydan till lukt.

Efter att jag stängde ner idag, kände jag på spindelmotorn + servomotorerna.
Samtliga är varma, spindelmotorn är varmast av dem.
Uppskattar temperaturen till 50-60°C.
Skriv svar