Lära grabben liten om el
Lära grabben liten om el
Fixade ihop några 4.5v batterier, strömbrytare, sladdar med krokodilklämmor, lampsocklar med lampor och hade lite kul med grabben igår. Vi gjorde en rätt stark elektromagnet också. I morse rusade han ner i köket och gjorde en egen koppling för han tyckte det va så kul igår.
Har vi fler idéer på roliga saker man kan göra? Grabben fyller 6 i sommar.
Har vi fler idéer på roliga saker man kan göra? Grabben fyller 6 i sommar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Lära grabben liten om el
Om man vill lägga ut mycket pengar: http://littlebits.cc/
Ett kul projekt är att bygga en laserscanner annars, billigt med. En laserpekare, 2 speglar kopplade antingen till varsin högtalare eller motor.
Ett kul projekt är att bygga en laserscanner annars, billigt med. En laserpekare, 2 speglar kopplade antingen till varsin högtalare eller motor.
Kanske det är dags att bygga lite spikbrädor?
Om lödkolv känns för farligt kan det lösas med sockerbitar.
Om lödkolv känns för farligt kan det lösas med sockerbitar.
Jag har också lite funderingar hur man ska ta tag i detta. Sonen (snart 5) fick en liten batterihållare med strömbrytare och med två sladdar kopplade till en liten elmotor med en propeller på. Den tyckte han det var kul att leka med, men det är inte riktigt att experimentera...
Ska fundera på det lite och se om jag kommer på något bra...
MVH: Mikael
Ska fundera på det lite och se om jag kommer på något bra...
MVH: Mikael
Laserpekare låter lite farligt för en 6 åring.
Mitt tips är kanske nåt som låter (ex. summer), nån liten motor (roligt att exempelvis komplettera med en propeller av glasspinne och sätta på ett mjölkpaket som flyter).
Det kanske går att bygga en lite bil som drivs med elmotor via en gummisnodd och som har lampor fram ?
En annan grej som åtminstone Clas Ohlson sålde var en elmotorbyggsats, några metallbitar och lite koppartråd, allt sattes fast på kartongen den kom i.
Lite andra tips (såsom trådspel där man drar en ögla förbi en krokig tråd utan att det piper) finns här,
http://www.peros.se/Kataloger/Byggskat.html
Mitt tips är kanske nåt som låter (ex. summer), nån liten motor (roligt att exempelvis komplettera med en propeller av glasspinne och sätta på ett mjölkpaket som flyter).
Det kanske går att bygga en lite bil som drivs med elmotor via en gummisnodd och som har lampor fram ?
En annan grej som åtminstone Clas Ohlson sålde var en elmotorbyggsats, några metallbitar och lite koppartråd, allt sattes fast på kartongen den kom i.
Lite andra tips (såsom trådspel där man drar en ögla förbi en krokig tråd utan att det piper) finns här,
http://www.peros.se/Kataloger/Byggskat.html
Han fick Capsela i julklapp som han lekt väldigt mycket med på egen hand, följt instruktioner, hittat på egna saker osv. (ja capsela går att köpa fortfarande från Danmark, heter IQ Key.)
Spikbrädor är en bra idé. Jag tror jag kan lära honom löda, men han är lite rädd för saker som bränns/nya ovana saker så jag får nog hjälpa lite.
Spikbrädor är en bra idé. Jag tror jag kan lära honom löda, men han är lite rädd för saker som bränns/nya ovana saker så jag får nog hjälpa lite.
En 0.5mW laserpekare räcker gott för att göra en laserscanner som den Zeus pratar om, den är så gott som ofarlig så länge man inte sitter och stirrar i den en längre tid, säger tom jag som annars brukar vara rätt kinkig just när det gäller laser och säkerhet, och det är ett väldigt roligt experiment 
När jag var mindre så byggde jag och farfar en enkel Dc-motor. En träskiva som bas, en sticka som axel, två permanentmagneter, en kork med två kopparplåtsbitar (typ 0,2mm) som kommutator, två plåtremsor som borstar, osv. Har för mig att vi satte en sytråd på axeln och hissade saker upp och ner.
- SeniorLemuren
Laser är väl inte så lämpligt att leka med för en 6-åring. Det är ju inte alltid man kan hålla ögonen på vad de sysslar med.zeus skrev:Om man vill lägga ut mycket pengar: http://littlebits.cc/
Jo förresten,
SVT Play har också en del guldkorn i form av "Sant och Sånt", ex.
http://www.svtplay.se/klipp/94153/sant- ... experiment
Ta och sätt dig med grabben för en riktig högtidsstund tillsammans
SVT Play har också en del guldkorn i form av "Sant och Sånt", ex.
http://www.svtplay.se/klipp/94153/sant- ... experiment
Ta och sätt dig med grabben för en riktig högtidsstund tillsammans
Då jag började leka med sådana saker minns jag att saker som blinkade och rörde på sig var jättekul.
Att bygga en motor kan kännas som lite drygt så pass tidigt - men man ska ju starta någonstans.
Men saker som reagerar på input (öppna dörr, röra handtag och liknande) är roliga.
Att bygga en motor kan kännas som lite drygt så pass tidigt - men man ska ju starta någonstans.
Men saker som reagerar på input (öppna dörr, röra handtag och liknande) är roliga.
-
Vilhelmsson
Titta på LEGO Mindstorms, kan hittas på Blocket f en rimlig peng 
Annars kan du anlita Farbror Frej och göra navelludd till en grej:
Annars kan du anlita Farbror Frej och göra navelludd till en grej:
Shit, Capsela hade jag glömt bort - det var skojjigt. Kommer ihåg att man t.o.m kunde ha det i badkaret.
Tänk om haft LEGO Mindstorms på den tiden....Men, likt Capsela, undrar jag hur mycket "grundläggande el" man egentligen lär sig. Jag hade som sagt helt glömt bort Capsela och LEGO Mindstorm har jag aldrig haft så det är mycket möjligt att jag har tokfel.
Tänk om haft LEGO Mindstorms på den tiden....Men, likt Capsela, undrar jag hur mycket "grundläggande el" man egentligen lär sig. Jag hade som sagt helt glömt bort Capsela och LEGO Mindstorm har jag aldrig haft så det är mycket möjligt att jag har tokfel.
-
Vilhelmsson
Kiddsen är det roligaste man kan ha/göra med bara fantasin sätter gränser, när min grabb Jakob var 7 hjälpte han mig med Dakarbilen(jag satt under karossen och Jakob inuti med mutterdragaren) kanske "Den lille elektrikern" skulle vara nått, kan tänka mig att Mindestorm+Mekano+Den lille elektrikern skulle gå att kombinera