Lära grabben liten om el

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Lära grabben liten om el

Inlägg av bigmac »

Fixade ihop några 4.5v batterier, strömbrytare, sladdar med krokodilklämmor, lampsocklar med lampor och hade lite kul med grabben igår. Vi gjorde en rätt stark elektromagnet också. I morse rusade han ner i köket och gjorde en egen koppling för han tyckte det va så kul igår.

Har vi fler idéer på roliga saker man kan göra? Grabben fyller 6 i sommar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
zeus

Re: Lära grabben liten om el

Inlägg av zeus »

Om man vill lägga ut mycket pengar: http://littlebits.cc/

Ett kul projekt är att bygga en laserscanner annars, billigt med. En laserpekare, 2 speglar kopplade antingen till varsin högtalare eller motor.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske det är dags att bygga lite spikbrädor?

Om lödkolv känns för farligt kan det lösas med sockerbitar.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har också lite funderingar hur man ska ta tag i detta. Sonen (snart 5) fick en liten batterihållare med strömbrytare och med två sladdar kopplade till en liten elmotor med en propeller på. Den tyckte han det var kul att leka med, men det är inte riktigt att experimentera...

Ska fundera på det lite och se om jag kommer på något bra...

MVH: Mikael
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

Laserpekare låter lite farligt för en 6 åring.
Mitt tips är kanske nåt som låter (ex. summer), nån liten motor (roligt att exempelvis komplettera med en propeller av glasspinne och sätta på ett mjölkpaket som flyter).
Det kanske går att bygga en lite bil som drivs med elmotor via en gummisnodd och som har lampor fram ?
En annan grej som åtminstone Clas Ohlson sålde var en elmotorbyggsats, några metallbitar och lite koppartråd, allt sattes fast på kartongen den kom i.

Lite andra tips (såsom trådspel där man drar en ögla förbi en krokig tråd utan att det piper) finns här,
http://www.peros.se/Kataloger/Byggskat.html
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Han fick Capsela i julklapp som han lekt väldigt mycket med på egen hand, följt instruktioner, hittat på egna saker osv. (ja capsela går att köpa fortfarande från Danmark, heter IQ Key.)

Spikbrädor är en bra idé. Jag tror jag kan lära honom löda, men han är lite rädd för saker som bränns/nya ovana saker så jag får nog hjälpa lite.
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

En enkel elmotor!?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En 0.5mW laserpekare räcker gott för att göra en laserscanner som den Zeus pratar om, den är så gott som ofarlig så länge man inte sitter och stirrar i den en längre tid, säger tom jag som annars brukar vara rätt kinkig just när det gäller laser och säkerhet, och det är ett väldigt roligt experiment :)
Bäckman

Inlägg av Bäckman »

När jag var mindre så byggde jag och farfar en enkel Dc-motor. En träskiva som bas, en sticka som axel, två permanentmagneter, en kork med två kopparplåtsbitar (typ 0,2mm) som kommutator, två plåtremsor som borstar, osv. Har för mig att vi satte en sytråd på axeln och hissade saker upp och ner.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

zeus skrev:Om man vill lägga ut mycket pengar: http://littlebits.cc/

Ett kul projekt är att bygga en laserscanner annars, billigt med. En laserpekare, 2 speglar kopplade antingen till varsin högtalare eller motor.
Laser är väl inte så lämpligt att leka med för en 6-åring. Det är ju inte alltid man kan hålla ögonen på vad de sysslar med.
jpalsson

Inlägg av jpalsson »

Jo förresten,
SVT Play har också en del guldkorn i form av "Sant och Sånt", ex.
http://www.svtplay.se/klipp/94153/sant- ... experiment

Ta och sätt dig med grabben för en riktig högtidsstund tillsammans :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då jag började leka med sådana saker minns jag att saker som blinkade och rörde på sig var jättekul.

Att bygga en motor kan kännas som lite drygt så pass tidigt - men man ska ju starta någonstans.

Men saker som reagerar på input (öppna dörr, röra handtag och liknande) är roliga.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Titta på LEGO Mindstorms, kan hittas på Blocket f en rimlig peng :)

Annars kan du anlita Farbror Frej och göra navelludd till en grej:

H.O

Inlägg av H.O »

Shit, Capsela hade jag glömt bort - det var skojjigt. Kommer ihåg att man t.o.m kunde ha det i badkaret.
Tänk om haft LEGO Mindstorms på den tiden....Men, likt Capsela, undrar jag hur mycket "grundläggande el" man egentligen lär sig. Jag hade som sagt helt glömt bort Capsela och LEGO Mindstorm har jag aldrig haft så det är mycket möjligt att jag har tokfel.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Kiddsen är det roligaste man kan ha/göra med bara fantasin sätter gränser, när min grabb Jakob var 7 hjälpte han mig med Dakarbilen(jag satt under karossen och Jakob inuti med mutterdragaren) kanske "Den lille elektrikern" skulle vara nått, kan tänka mig att Mindestorm+Mekano+Den lille elektrikern skulle gå att kombinera :)
Skriv svar