signal genom motorn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virr3

signal genom motorn

Inlägg av Virr3 »

tjenare... jag kämpar vidare med min stackars ledsnurra... som förövrigt vart med på ett lan nu i helgen och fick fin kritik:)

ledsnurran som den är nu så programerar jag om den varje gång jag vill ha en annan text på den... tänkte att de skulle vara tufft med ett ps2 interface och sen en display...
aja, nu till problemet... jag tänkte köpa den oled displayen på lawicel, den som finns på fyndhörnan...
och sen har jag ett mini-din kontaktdon här hemma...

tanken va den att displayen ska sitta på den delen som inte snurrar... och det ska även ps2 kontaktdonet göra... alltså behöver jag någon slags kommunikation mellan de som snurrar och det som står still..

tänkte köra lcd:n paralellt men, det kanske bara är att glömma? det kanske måstes köras seriellt? aja, iaf att överföra all info via ir i rotoraxeln låter lite otroligt ifall de skulle funka men vad vet jag, sen vet jag inte hur jag ska göra för att få hål i axeln...

sen finns det ju fiberkabel som jag kan ha... men, jag är inte så insatt i de, så jag vet inte hur de skulle funka riktigt..

å de sista jag kan komma på: radio är väl det mest troliga vad jag vet...

men, aja... det jag skulle vilja ha hjälp med är att komma på ett efektivt sätt att lösa kommunikationen mellan den roterande ledsnurran och denn stillastående displayen :wink:

//Virr3
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Använder du bara en uC? För det skulle väl bli enklare om du hade en kontroller på det stillastående, där LCD + kontaktdon finns. Den uC:n sköter inmatningen och displayen, sen skickas datan via tex IR till uC:n på den roterande delen. Tror det var (bland annat) Mullemeck som fick igång IR till sin snurra i nån gammal tråd.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

där du... låter som ett ganska bra altenativ, hade tillochmed tänkt att beställa en stk500 imorgon... och vad jag vet får man med en µc där med... annars har jag en atmega 32:a liggandes men, det känns som overkill;)

aja... om jag ska ha irförbindelse mellan avr:erna ska de sitta i rotoraxeln då tror du? hur får jag hål i den? blir den inte ostabil då osv...
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

En liten fullösning är att hänga en IR-diod centrerad över snurran.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

nu förstår jag inte riktigt...

signalen igenom och ner i snurran om du förstår...

över snurran? fattar inte alls :oops:
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Vet inte riktigt hur du har tänkt. Men ett sätt att göra en trådlös förbindelse, mellan snurrande och inte snurrande, är att sätta en IR-diod centrerad ovanför snurran, och en mottagare centrerad på snurran.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

När jag byggde min RGB snurra satte jag en fotodiod längst ner i axeln som höll fast snurran. I bottenplattan under axeln satte jag sen en irdiod och det fungerar felfritt att köra i 9600 bps till snurran när den är igång.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Bild

nått i den stilen hade jag tänkt mig...

alltså, displayen under...

Edit: har du några bilder på hur du gjorde de maze? kanske fattar lite bättre då :roll:
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Kolla på den här bilden http://w1.322.telia.com/~u32214345/power.jpg

I den ihåliga axeln sitter fotodioden längst ner och två kablar går upp till snurran, i bottenplatten sitter sen irdioden monterad underifrån några mm från fotodioden.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

okej...

är rädd att de inte funkar att göra så för mig :(
har nämligen en motor från en datorfläkt...

vet inte hur jag ska kunna göra hål/byta ut axeln...
Virr3

Inlägg av Virr3 »

ingen som vet något sätt?

ivärsta fall får jag göra som du, en axel till som ledsnurran snurrar på... eller hur man ska förklara de... aja, som du gjort, att det inte är rotoraxeln som snurrar ledsnurran...

aja, får nog bli så... någon som vet vart man köper axlar kugghjul osv?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Använd flera ir-dioder runt axeln på den fasta delen och en fotodiod på den roterande delen.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Virr3

Inlägg av Virr3 »

hittade skruvhuvedet(heter de så?) till en skruvdragare, och däri finns det en växel och med lite våld kan man få fram ett kullager med...

jag kan bara tipsa er andra, försök inte få ut den, borrade först sönder skruven som inte gick att dra bort! säj inte att ja ä klen, det va skruvmejseln som paja ska du veta;) sen så funka inte de heller så efter en haltimma med någon slags minislägga som jag hitta i garaget så fick jag den större delen att losna men kullagret satt där på axeln, fram med vinkelslipen :twisted: och efter en bra stund med den så funkade de...

men iaf, måste ju ha signaler åt båda håll...

kan du utväckla det lite Chribbe76? förstår inte vad fler irdioder ska göra för nytta? bara att det blir mer ljus eller?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

om du menar skruven som chucken sitter med så är den vänstergängad. :wink:
Skriv svar