Vart skall jag placera fibern och patchpanelen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tgr

Vart skall jag placera fibern och patchpanelen

Inlägg av tgr »

Bor i bostadsrätt, radhus. Vi kommer få fiber indraget snart och jag har svårt att bestämma mig vart jag vill ha prylarna som behövs. Ni kanske kan hjälpa mig med bra input. Alla alternativ är OK enligt styrelsen. Jag har fria tryglar att göra som jag vill.

Först lite info för jag vet att ni är nyfikna...
Bredbandsbolaget ger oss 100/100 internet, digital IPTV med grundkanaler och ett telefonabb för 224:-/mån och tar samtidigt hela installationskostnaden mot ett 7årigt avtal med föreningen där alla 64 lägenheterna får samma tjänster om man inte väljer att lägga till något.
Det finns sedan tidigare rör draget med fjärrvärmen imellan hurkropparna som går över vindarna så installationen blir ganska enkel. Det finns en och tvåvångslängor. Fiberswitchen hamnar i gemensamhetshus där även inkommande fiber ifrån gatan kommer. Installatören vill lämna av fiber på vinden till lägenheterna och låta oss ställa aktiv utrustning där för att det mesta är trådlöst ändå. Vindarna är oisolerade och följer utomhustemperaturen men med något lägre luftfuktighet.

Min lägenhetestyp ligger i en länga där jag bor i mitten och har 3 rum och kök i ett plan med "egen" vind ovanför som inte är inredd. Min hall ligger en trappa ner och det finns en tvårumslägenhet under som kommer få sin fiber igenom sin yttervägg. Endast lösull och ett par lösa golvskivor att gå på vinden så allt är lätt att komma åt. Fibern kommer altså passera igenom detta utrymme. Det är altså brandväggar imellan min och grannens vind.
Husen är byggda i mitten av 80-talet och innerväggar består av enkel gips och plåtreglar, ingen isolering. Man sparade väl lite pengar. Taket är gips, gles, plast och sist 50cm lösull.
Detta ger mig en grym möjighet att borra upp hål för rotdosor och dra slang med TP i väggarna för att få trådat nätverk till tv-box och till datorer utan att det är direkt jobbigt. Jag tänker mig 8-10 uttag totalt. Även om "deras" utrustning hamnar på vinden skulle jag kunna sätta ett nätverksuttag där och dra till min patchpanel någon annan stans. Där jag öppnar plasten för att komma åt väggar kommer jag lappa över med ny åldersbeständig plast och riktig tejp så gott jag kan.

Nu till min fråga. Vart skall jag placera min patchpanel, switch, router osv.

Alt 1.
Mitt i lägenheten finns en liten innre hall mellan sovrum och badrum. Där sitter en diazed elcentral med 3x9 säkringar. Väggen är ca en meter bred. Ca en tredjedel av säkringarna används då det tidigare var direktverkade elelement och varmvattenberedare. Nu är det som sagt fjärrvärme.
Jordfelsbrytare saknas så det vill jag ha längre fram. Jag funderar altså på att byta elcentral till en modern där hälften är elcentral och hälften är mediacentral. Frågan är om allt man behöver får plats i en sådan med switch, kablar, router osv. 1 TP får gå upp till deras utrustning på vinden om jag inte övertalar dom att dra ner fibern vilket inte borde vara några problem.
Fördelar är att det mesta slipper passera igenom plasten med mindre risk för att fuktig luft kommer upp på vinden. Det borde blir ganska snyggt om allt får plats i mediacentralen.
Nackdelar är väl att jag troligtvis inte får plats med router och ändå måste bygga ett större skåp runt el/media-central för att dölja resten.

Alt 2. Det finns en ganska stor klädkammare. Här skulle man kunna placera patchpanel och endast ha en TP upp till deras utrustning eller dra ner fibern intill patchpanelen.
Fördelar gott om plats för ett litet rack för alla prylar.
Nackdel. Lång kabeldragning till övriga rum. Klädkammaren går att bygga ut över ett tomutrymme brevid trappan för att få ett mindre barnrum i framtiden. Det är gjort i några lika dana lägenheter och är något vi funderat på att göra. Ett barn finns redan som har eget rum. Får vi ett barn till kan det vara smidigt om de får var sina rum.

Alt 3. Skruva upp en skiva och sätta patchpanel fritt uppe på vinden samt en hylla för router osv.
Fördel. Enkelt, kort kabeldragning dår jag kan placera det i mitten av vinden.
Nackdel. Fler hål i plasten som kan släppa igenom fukt om jag inte får tätt. Jag funderar också på om utrustningen klarar klimatet på vinden oskyddat. Risken finns väl att kontaktytor oxiderar.

Alt 4. Bygga ett tempererat skåp på vinden där utrustningen får sitta.
Fördel. Kort kabeldragning.
Nackdel. Bökigt att bygga en låda, ska den i så fall isoleras? Flera hål i plasten.
Kylning/värming är inga problem. Vi bygget ju peltiersystem på jobbet :)

Vid Alt 3 och Alt 4 skulle man dels kunna tänka sig att dra flex-pmslang hela vägen till patchpanelen eller avsluta den under plasten nedanför patchpanel och endast dra igenom kablarna igenom plasten för att få mindre luftcirlkulation upp på vinden. Slangarna borde ju bli fina skorstenar. Hur gör man normalt? Täta med något icke silikonartat i dosan för att inte få luftströmmning?

Kort och gott HJÄLP för nu har jag ältat detta tillräckligt senaste månaden :)

//Erik - som gillar att göra saker bra och rätt direkt.
Användarvisningsbild
bit96

Re: Vart skall jag placera fibern och patchpanelen

Inlägg av bit96 »

Låter mycket märkligt att placera utrustning på vinden.
Fukt, kyla, brandfara, eldragning, möss som gnager, service.
Det är bara nackdelar.
När du ringer supporten frågar hon "Vilka lampor lyser på konvertern".
Vad ska du svara? "Vet inte, de är gömda på vinden."

Att dra rör från varmt rum uppåt till kallt rum kommer att ge kondensvatten som rinner i rören.
Det måste tätas mycket noga.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Alt 1 med fiber till elcentralen utan att tveka. Du kan placera router och patchpanel mm under elcentralen så slipper du byta den.

Anledningen är att det blir få problem med tätning och dito mögel. Lätt att komma åt och kontrollera eller byta utrustning. Förenklad kabeldragning och skyddad miljö.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...och det finns en tvårumslägenhet under som kommer få sin fiber igenom sin yttervägg.

Har ni funderat på att dra fiber även till de övre lägenhetenerna samma väg och
t.ex förlägga den i ett "sparkskydd" på ytterväggen upp till golvnivå i den övre
lägenheten och sedan gå in genom väggen till fiberkonverern? Det dras ju
ändå fiber till den undre lägenheten (grävning?) så att dra fram ett extra
"blåsrör" (eller vad det nu kallas som fibern blåses genom) borde kunna
ske med ungefär samma arbetsinsats.

Håller med bit96, att ha prylarna på vinden låter väldigt opraktiskt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Klimatproblemet på vinden är nog snarast sommarvärmen. Hur hög temperatur är den där konvertern specad att klara?

Jag håller med om att det är upplagt för fuktproblem om du drar rör/slang så att de kommer upp i det kalla utrymmet på vinden.

Å andra sidan finns det inga elsäkerhetsregler eller liknande som tvingar dig att ha rör/slang för TP/fiber, och därför kan du strunta i sådant. Tätar du runt en TP eller fiber som går 'naken' genom ett hål i plasten så torde det vara mindre problem.

Att dra ledningar löst i väggarna kan verka helt knäppt sett ur vårat perspektiv men i t.ex. USA verkar det vara standardmetoden i många elinstallationer, alternativet är metallrör. (De har dessutom märkligt nog dragavlastningar på sina dosor där man drar åt dragavlastningen på utsidan av dosan, inne i väggen, om jag förstått rätt.)

Garderoben är väl lockande för att allt blir snyggt gömt, men risken är att det blir särdeles varmt (speciellt upptill) och/eller särdeles dammigt (särskilt nertill). Om garderoben inte är ventilerad så bör du nog fixa ventilation.

Ett alternativ kan väl vara att bygga in hela "elcentral & co" i ett grunt skåp, då givetvis med ventilationsöppning så att luften kan kyla av "fiberburk" och din router/switch.

Bra att veta för övrigt är att Bredbandsbolaget verkar oftast ge upp till fem IP-adresser via DHCP, och åtminstone den Inteno-"burk" som de kör med på vissa "ethernet-TP till lägenheten"-platser ger dels givetvis IP-telefonen men också wifi-accesspunkt direkt "på utsidan" och så har den ett par portar som i praktiken fungerar som switch. (Intenolådan verkar innehålla en router som är konfigurerad att fungera som en switch, om jag förstår rätt).

Med andra ord så skulle jag tro att du vill ha en egen router, antingen med tillräckligt många portar på insidan eller dessutom en separat switch. Om det blir en såndär Inteno-låda eller motsvarande så lär du däremot inte behöva nån egen switch för "utsidan". Det är ju inte trådens ämne men jag skulle ändå rekommendera en router som kan köra nån av WRT-opensource-routerdistarna. Även om du inte häller i en egen dist i routern så vet du att den kör linux och inte nåt hemkokat strul. Det har antagligen blivit bättre idag men förr var väl de kommersiella icke-opensource-routrarna för hemmabruk mer eller mindre risiga...

(Nu räknar jag helt nördigt med att du kommer vilja köra sånt som t.ex. låta datorer prata med varandra, låta din smartphone via wifi komma åt utdelade mediafiler på datorn, låta eventuell "smart-TV" visa mediafiler utdelade från datorn o.s.v., allt utan att detta exponeras mot "utsidan". Ska du inte göra nåt sånthär alls så behöver du ju egentligen inte göra så mycket spännande alls...).

Eftersom det ingår ip-telefon så glöm inte att dra fram kablar dit du kan tänkas vilja ha en telefon. Murphys lag ("när en kropp nedsänkes i vatten så ringer telefonen"...) säger att du kanske vill ha telefonkabel till badrummet. :wink:

Om du tänker köra nån DECT-telefon så klura givetvis på var du vill ha basstationen. Att sätta upp ett eluttag där du vill ha basen kräver elbehörighet eller motsvarande, men däremot så går det bra att klippa-skarva kabeln mellan nätadapter och telefon och dra en matningen genom väggen. Ett pyttelitet hål där en kabel med RJ11-telefonkontakt och DC-plugg sticker ut ett par millimeter ovanför en väggmonterad hylla lagom stor att rymma foten till en trådlös telefon kan kanske vara nåt? (ja, annars finns det kanske telefon-"fot" som har väggfästen, och/eller så kan du kanske skruva fast nån vinkel mellan "foten" och väggen)
tgr

Inlägg av tgr »

Bit96:
Brandfaran är lika stor som i lägenheten anser jag. Har på listan att byta alla befintliga väggvårtor som idag används till ett större nätagg som driver allt då alla prylar går på 12V, då minskar risken för överhettning i de billiga väggvårtorna. Har dessutom redan länkad brandvarare på vinden. Jag vill ju veta om det brinner på grannens vind och det börjar ta sig in på våran vind eller liknande. Möss har jag inte sett spår av så jag tror vinden är vältatad. Service är endå ganska enkel. Det finns tillräckligt med golv att gå på och en vanlig vindslucka med stege så man lätt kommer upp.
El finns redan på vinden med ett uttag. Det kan en elektriker få byta till ett fyrvägs eller liknande när jag ändå skall ha lite andra småjobb gjorda.
Har du tips på hur/med vad jag tätar rören? Jag måste ju på något sätt i så fall få ner fibern ändå.

Blueint:
Alt 1 är helt klart snyggt men det kommer då behövas ett extra skåp runt om för övrig utrustning. Service anser jag vara lika lätt på vinden enligt ovan.

Sodjan:
Ja det har funderats på att få det igenom yttervägg även för oss men jag är motståndare till det eftersom jag då behöver sätta fiberconverter och annat på ytterväggen i vardagsrummet och det blir inte snyggt :) Bättre att få det till något mer gömt ställe och dra nödvändiga kablar därifrån i innerväggar. Normalt installerar bredbandsbolaget uttaget i hallen brevid telefonuttaget men i vårat fall skulle det vara ytterst dumt då hallen är en våning ner och därför blir kabeldragningen på vinden.
Huset har ett plåtbleck imellan våningarna och undervångens fiber kommer dras precis under detta ca 2.5 meter ifrån marken. Det är redan grävt imellan husen sedan tidigare och det finns kanalisation på kortsidorna av huset där de finns plats att splitta ut de fibrer som skall till undervåningen och dra vidare resten på vinden.

MiaM:
Jag har ingen data alls på convertern men värme kan jag hantera med en låda och lite kylning om det blir problem. Tittar jag på mina grafer så är högsta temperaturen på vinden 25°C sedan början av augusti men det är medelvärden så det har nog varit något varmare men inga 50 grader och inte 40 heller.
Du har en bra poäng i att dra kablarna löst i väggen. Eftersom det inte är isolering där och man kommer åt uppifrån så skulle det vara lätt att byta kablarna med en dragfjäder även utan slang vid behov. Då slipper jag dessutom försöka få i två CAT6 i en 16mm-slang. Dragavlastning borde inte vara ett problem då allt ligger infällt i väggen.
Garderoben är klädkammare och har faktiskt tillluft som övriga rum och frånluft så det borde inte bli så instängt. Nackdelen är då om vi vill bygga ut rummet till ett barnrum i framtiden om ett par år.

Jag hoppas att även vi får 5 IP. Däremot läste jag någon stanns att man inte får full hastighet på varje ip utan det var någon som byggt en linuxmaskin som tog alla 5 ip och fördelade trafiken in och ut. Återstår att testa.
Jag har redan en Netgear med DD-WRT på och den tänker jag fortsätta använda. Telefoni kör jag via IP redan idag till en Gigaset Dect med TP rakt in. Den kommer också hamna ibland resten av utrustingen. Blir BBB's samtalspriser billigare så går det att dra en RJ11 ifrån deras box in i min Gigaset.
Mitt nät skall självklart hålla sig på insidan brandvägg med Apple-TV, rasBMC, iPhones, laptops, datorer, nätverksskrivare och allt annat bös man måste ha.
Som jag förstår det går IP-tv över multicast och jag kommer säkert vilja labba med en separat AP för att skicka sådan trafik bara för att man kan. TV-boxen ska ändå få en riktig kabel.
Vet du om IP-tv ligger Vlan-taggat eller får boxen en "vanlig" extern ip av mina 5 tillgängliga?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har inte provat ip-tv (mer än att mot egen hempulad 'server' köra en box som tidigare använts till Telias tjänst, så det räknas inte), så där säger jag pass. Det enda jag kört (utöver vanlig internetkoppling) är ip-telefonen från Bredbandsbolaget.

Intressant det där med hastigheten. Jag har "bara" 10 megabit men har ändå dubbla nätverkskort på en av burkarna som brukar användas för att överföra större filer, ett kort på insidan och ett på utsidan. Övrig trafik går genom en klassisk Linksys WRT-54GL (eller vilka bokstäver det nu var på slutet).

Jag har faktiskt inte provat att se var gränsen på antal IP-adresser ligger, men maximalt har jag kört WRT-routern, burken som överför filer, en ip-tele-låda från Tele2, Bredbandsbolagets ip-telefoni och någon wifi-burk via bredbandsbolagets accesspunkt, d.v.s. jag har inte nått mer än fem inklusive bredbandsbolagets egen ip-telefoniburk.

Om man har tillräckliga kunskaper så får man byta ut fast installerade vägguttag och strömbrytare, så du bör rimligtvis få byta uttaget på vinden själv. Reglerna är formellt rätt strikta, man får t.ex. inte byta ut strömbrytare till dimmer, så i teorin så kanske det går att hävda att det nya uttaget inte är "likvärdigt" det gamla. I praktiken har mig veterligen ingen någonsin dömts för att utan behörighet ha gjort en korrekt elinstallation.

Tänk på att ha minst lika bra IP-klass som det gamla uttaget (gissningsvis duger nog IP20 på vinden), och om uttaget sitter lägre än 170cm från golv så måste det vara petskyddat. (Jag är osäker på vad som gäller om man byter ut ett gammalt ej petskyddat uttag, men å andra sidan lär du väl få leta på loppis eller i skrotlådan för att hitta ett nytt uttag som inte är petskyddat).

Vad gäller värme på vinden så stiger givetvis värmen så om du sätter elektronik på vinden så är det nog bra att ha den rätt nära golvhöjd.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> och åtminstone den Inteno-"burk" som de kör med på vissa "ethernet-TP till lägenheten"-platser

Inför våran installation uppstog ett val mellan "Inteno XG6746" och en "CTS HET-3012". Efter
någon av dessa sitter sedan Telias standard router (Techicolor/Thomson). Inteno burken är
dels ca dubbelt så stor som CTS'en (en ren mediakonverter). Telia ville installera Intenon
men vi/jag fick igenom att det blev CTS'en. Telia hävdade att det var leveransproblem med
CTS'en, men jag ringde till generalagenten i Malmö och det var det inte alls... :roll:

CTS'en är en betydligt enklare burk, bara "ren" elektronik och ingen programvara. En burk
mindre som kräver "management", uppdatteringar o.s.v. På med spänningen så är det klart.
Dessutom är den som sagt mindre vilket var en fördel eftersom vi har prylarna på väggen inne.
Inteno burken skulle enbart bryggas, varken routing eller switch-funktion.

> Bra att veta för övrigt är att Bredbandsbolaget verkar oftast ge upp till fem IP-adresser via DHCP...

Jaha, varför är det bra? Vi har bredband, TV och tele via en publik adress så vitt jag förstår.

> Det har antagligen blivit bättre idag men förr var väl de kommersiella icke-opensource-routrarna
> för hemmabruk mer eller mindre risiga...

Standardburken från Telia går "som tåget" (vilket väl kanske just idag inte säger så mycket... :-) )

> (Nu räknar jag helt nördigt med att du kommer vilja köra sånt som t.ex. låta datorer prata med varandra,
> låta din smartphone via wifi komma åt utdelade mediafiler på datorn, låta eventuell "smart-TV" visa mediafiler
> utdelade från datorn o.s.v., allt utan att detta exponeras mot "utsidan". Ska du inte göra nåt sånthär alls
> så behöver du ju egentligen inte göra så mycket spännande alls...).

Här förstår jag ingenting... Allt det där är väl sådant som man löser på det lokala LAN'et
direkt mellan berörda "burkar"? Det har väl aldrig något med det publika WAN't att göra !?
Vad är det för "spännande" som man måste göra för att göra ovanstående?

> Jag har inte provat ip-tv...

Vi har Telia IP-TV. Fungerar utan anmärkning. Bandbredd för vanlig standardupplösning ska
vara 3-4 Mb/s och lite mer för HD. Inga problem på 100 Mb.
Nerre

Inlägg av Nerre »

För att få ett LAN som det där kan göras på så måste du ha en router. Inteno-burken funkar som default som en switch, så om du kopplar alla grejer direkt till den så får du inget LAN utan alla burkar sitter på WAN.

Det är inte alla som levererar en router (som du verkar ha fått).

Hemma hos oss har jag för tillfället "utnyttjat" det, vi har normalt en sladd från Inteno-burken till vår router, men jag har ställt upp en "lekburk" kopplad direkt till Inteno-burken. Den får en egen extern IP-adress så den blir som en egen server på internet.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

sodjan skrev:Jaha, varför är det bra? Vi har bredband, TV och tele via en publik adress så vitt jag förstår.
Nej, då kommer det troligen via olika VLAN alltså olika IP-adresser.

Du vill ha flera publika adresser om du säg: Vill ha igång SIP klient, Kunna sätta upp vissa typer av VPN-tunnlar. m.m.
sodjan skrev:Standardburken från Telia går "som tåget" (vilket väl kanske just idag inte säger så mycket... :-) )
Telias Thomson/Technicolor router är bedrövlig. Inte nog för den är oerhört nedlåst,och samtidigt full access till Telia från utsidan och alla tänkbara MiTM-scenario. Men den är också omöjlig att få att sammarbeta om man har något annorlunda scenario hemma med VLAN, olika subnet för virtuella maskiner m.m.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

För Bredbandsbolaget så var Intenoburken ett måste eftersom den innehåller ip-telefonifunktionen och de delger inte vilka parametrar man behöver för att använda en alternativ klient/adapter.

(Jag har som sagt tp-kabel in i lägenheten, så i princip kan jag ansluta valfri switch före Inteno-burken om jag inte skulle tycka om att använda den burken som "utsidan-switch").

För den som får fiber in så kan det nog vara en mycket bra idé att ha en "dum" mediakonverterare och låta eventuell "intelligens" i form av ip-telefoni eller liknande sitta i en separat burk.

Åtminstone över ADSL så verkar Telia köra separata "nät" för TV, telefoni och "vanligt internet", och ADSL-modemen har olika portar konfiguerade på olika sätt. Om man vill ta emot telias IP-TV via dator så måste man tydligen ansluta datorn i "tv-uttaget" på adsl-modemet (och kanske ställa in något speciellt i dhcp-klienten).

Bredbandsbolagets ip-telefoni ska hur som helst vara ansluten på "utsidan".

En fördel med att få flera externa ip-adresser är att slippa krångel om man till exempel vill ha flera ip-telefonilådor från olika operatörer. Vad jag minns så vill t.ex. SIP köra på vissa fasta portar så det blir bara en klient per ip-adress. (Tele2 fick för sig att lägga på en månadsavgift efter att under rätt många år endast haft samtalsavgift på de ip-tele-abbonemang som fanns för ca 10 år sen, de som hade rätt hög startavgift (d.v.s. man betalade väl i princip klientboxen kontant från start).

Om man har bredbandsbolaget och inte är sugen på att göra mer avancerade grejer så kan man alltså ansluta sina burkar direkt på "utsidan" och slippa ha en router. Det är antagligen ganska vanligt för de som har säg en bärbar eller stationär dator och en smartphone/surfplatta med wifi och inget mer.

Idag är det väl inte helt självklart att en router verkligen orkar full hastighet i båda riktningar samtidigt när man har t.ex. 100Mbit mot internet? Då kommer de fem ip-adresserna som sagt väl till pass eftersom datorer som kör tung trafik kan vara anslutna direkt på "utsidan".
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Åtminstone över ADSL så verkar Telia köra separata "nät" för TV, telefoni och "vanligt internet",

Kan nog stämma, kollade just i burken och det är tre olika IP för "Internet",
"IPTV" resp "VoIP". Internt har dock TV-boxen en vanlig DHCP address.

> Det är inte alla som levererar en router (som du verkar ha fått).

De som leverar ett komplett paket verkar göra det.
Om man köper "öppen fiber" så ingår det det inte, då
slutar tjänsten vid/efter Intenon.

> ...så om du kopplar alla grejer direkt till den så får du inget LAN utan alla burkar sitter på WAN.

Det gör man väl aldrig, så vitt jag förstår. Antingen har man en komplett tjänst (router ingår)
eller så får man sköta om den detaljern själv.

> Telias Thomson/Technicolor router är bedrövlig.

Den fungerar prickfritt i 27 lägenheter utav 27. :-)

> och samtidigt full access till Telia från utsidan...

Japp, jäkligt bekvämt när *jag* ringer support åt någon annan och de kan både
titta i routern, uppgradera och starta om den utan ingrepp i den aktuella lägenheten!
Sparar en jäkla massa spring för mig...

> ...och alla tänkbara MiTM-scenario.

Ja, det är väl jag det... :-)
Fast via telefon då...

> med VLAN, olika subnet för virtuella maskiner m.m.

Det behovet har just nu 0 av 27 lägenheter. Alltså inget större problem.
Många använder endast TV funktionen och har inte dator alls. Barn och
barnbarn uppskattar dock ett bra bredband när de hälsar på. :-)

Det gäller att vara pragmatisk och se till de faktiska behoven och inte
drunkna i en massa tekniska nörderier, "bara för att...".
Nerre

Inlägg av Nerre »

Våran Inteno-burk har inga uttag för telefon, det är bara 5 RJ45-jack, ett WAN (som inte används eftersom fibern istället går in på kortsidan) och fyra LAN. Från ena LAN har vi alltså kabel till routern (och routern får en publik IP-adress på sin WAN-sida), sen har jag alltså nu en separat server ansluten till ett av de andra LAN-jacken.

Vi har nu vårt bredband från Universal, vet inte om det fungerar annorlunda om man har andra leverantörer. Inteno-burken är dock densamma för alla.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sodjan skrev:> ...så om du kopplar alla grejer direkt till den så får du inget LAN utan alla burkar sitter på WAN.

Det gör man väl aldrig, så vitt jag förstår. Antingen har man en komplett tjänst (router ingår)
eller så får man sköta om den detaljern själv.
Nja, bredbandsbolagets Intenoburk är alltså konfigurerad så att den bara ser ut som en switch, så i princip kan man ansluta t.ex. en dator, en ip-tv-box, nån ip-tele-box o.s.v. direkt till den och köra allt "på utsidan". Om allt utom datorn är burkar som man hyr av någon tjänstleverantör utan någon direkt möjlighet att själv göra något med burkarna så kan de ju lika gärna sitta på utsidan.

Visst, det är ett rätt långsökt fall att man har ett gäng burkar men ändå inte har nytta av ett internt LAN, men poängen är att det är tekniskt möjligt att göra så, och därför är det väl bra att tydligt skriva ut att LAN är något man själv får välja att ha (eller inte ha). :)
Josasp

Inlägg av Josasp »

Den installatör som föreslår placera WiFi utrustning på vinden, för det "ändå är trådlöst" har ingen aning vad han håller på med. Wifi-routrar är någonting som kan krångla ofantligt, minsta hinder är mer än tillräckligt för att ställa till det för router-telefon kommunikationen.
Skriv svar