Först lite info för jag vet att ni är nyfikna...
Bredbandsbolaget ger oss 100/100 internet, digital IPTV med grundkanaler och ett telefonabb för 224:-/mån och tar samtidigt hela installationskostnaden mot ett 7årigt avtal med föreningen där alla 64 lägenheterna får samma tjänster om man inte väljer att lägga till något.
Det finns sedan tidigare rör draget med fjärrvärmen imellan hurkropparna som går över vindarna så installationen blir ganska enkel. Det finns en och tvåvångslängor. Fiberswitchen hamnar i gemensamhetshus där även inkommande fiber ifrån gatan kommer. Installatören vill lämna av fiber på vinden till lägenheterna och låta oss ställa aktiv utrustning där för att det mesta är trådlöst ändå. Vindarna är oisolerade och följer utomhustemperaturen men med något lägre luftfuktighet.
Min lägenhetestyp ligger i en länga där jag bor i mitten och har 3 rum och kök i ett plan med "egen" vind ovanför som inte är inredd. Min hall ligger en trappa ner och det finns en tvårumslägenhet under som kommer få sin fiber igenom sin yttervägg. Endast lösull och ett par lösa golvskivor att gå på vinden så allt är lätt att komma åt. Fibern kommer altså passera igenom detta utrymme. Det är altså brandväggar imellan min och grannens vind.
Husen är byggda i mitten av 80-talet och innerväggar består av enkel gips och plåtreglar, ingen isolering. Man sparade väl lite pengar. Taket är gips, gles, plast och sist 50cm lösull.
Detta ger mig en grym möjighet att borra upp hål för rotdosor och dra slang med TP i väggarna för att få trådat nätverk till tv-box och till datorer utan att det är direkt jobbigt. Jag tänker mig 8-10 uttag totalt. Även om "deras" utrustning hamnar på vinden skulle jag kunna sätta ett nätverksuttag där och dra till min patchpanel någon annan stans. Där jag öppnar plasten för att komma åt väggar kommer jag lappa över med ny åldersbeständig plast och riktig tejp så gott jag kan.
Nu till min fråga. Vart skall jag placera min patchpanel, switch, router osv.
Alt 1.
Mitt i lägenheten finns en liten innre hall mellan sovrum och badrum. Där sitter en diazed elcentral med 3x9 säkringar. Väggen är ca en meter bred. Ca en tredjedel av säkringarna används då det tidigare var direktverkade elelement och varmvattenberedare. Nu är det som sagt fjärrvärme.
Jordfelsbrytare saknas så det vill jag ha längre fram. Jag funderar altså på att byta elcentral till en modern där hälften är elcentral och hälften är mediacentral. Frågan är om allt man behöver får plats i en sådan med switch, kablar, router osv. 1 TP får gå upp till deras utrustning på vinden om jag inte övertalar dom att dra ner fibern vilket inte borde vara några problem.
Fördelar är att det mesta slipper passera igenom plasten med mindre risk för att fuktig luft kommer upp på vinden. Det borde blir ganska snyggt om allt får plats i mediacentralen.
Nackdelar är väl att jag troligtvis inte får plats med router och ändå måste bygga ett större skåp runt el/media-central för att dölja resten.
Alt 2. Det finns en ganska stor klädkammare. Här skulle man kunna placera patchpanel och endast ha en TP upp till deras utrustning eller dra ner fibern intill patchpanelen.
Fördelar gott om plats för ett litet rack för alla prylar.
Nackdel. Lång kabeldragning till övriga rum. Klädkammaren går att bygga ut över ett tomutrymme brevid trappan för att få ett mindre barnrum i framtiden. Det är gjort i några lika dana lägenheter och är något vi funderat på att göra. Ett barn finns redan som har eget rum. Får vi ett barn till kan det vara smidigt om de får var sina rum.
Alt 3. Skruva upp en skiva och sätta patchpanel fritt uppe på vinden samt en hylla för router osv.
Fördel. Enkelt, kort kabeldragning dår jag kan placera det i mitten av vinden.
Nackdel. Fler hål i plasten som kan släppa igenom fukt om jag inte får tätt. Jag funderar också på om utrustningen klarar klimatet på vinden oskyddat. Risken finns väl att kontaktytor oxiderar.
Alt 4. Bygga ett tempererat skåp på vinden där utrustningen får sitta.
Fördel. Kort kabeldragning.
Nackdel. Bökigt att bygga en låda, ska den i så fall isoleras? Flera hål i plasten.
Kylning/värming är inga problem. Vi bygget ju peltiersystem på jobbet
Vid Alt 3 och Alt 4 skulle man dels kunna tänka sig att dra flex-pmslang hela vägen till patchpanelen eller avsluta den under plasten nedanför patchpanel och endast dra igenom kablarna igenom plasten för att få mindre luftcirlkulation upp på vinden. Slangarna borde ju bli fina skorstenar. Hur gör man normalt? Täta med något icke silikonartat i dosan för att inte få luftströmmning?
Kort och gott HJÄLP för nu har jag ältat detta tillräckligt senaste månaden
//Erik - som gillar att göra saker bra och rätt direkt.