Sensor brandlarm, går bet på att koppla in den.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Sensor brandlarm, går bet på att koppla in den.

Inlägg av Gimbal »

Har till och från hjälpt brodern att koppla in ett trådbundet Bosch Easy larm i ett nybyggt hus. Det har dragit ut på tiden då vi började dra kablar i väggarna medan de byggdes till slutkopplingarna nu när huset är klart ett par år senare.

Samtliga fönster och dörrar är larmade och fungerar fint, nu är det bara en rökdetektor kvar att koppla in. Men jag lyckas inte få liv i den rackaren. :oops:

Instruktionerna är inte direkt glasklara, men jag har förstått att det är en tvåtråds givare som funkar så att den knappt drar någon ström alls i normaltillstånd men vid larm lägger på en belastning på 470ohm.

Larmcentralen själv vill känna 2.2kohm över ingången vid allt normalt, så ett motstånd ska adderas som belastning över detektorn (eller över den sista detektorn om man har flera i serie).

Så långt verkar allt glasklart. Men sockeln (vid namn MS 400) till givaren funkar också för fyrtrådsgivare och är kryptiskt märkt. Jag kopplade efter hur jag kom fram till att det borde vara, larmet klagar inte men givaren FCP-O320 har en lysdiod som jag antar borde lysa, vilket den inte gör).

länk till "manual"
http://resource.boschsecurity.com/docum ... 955979.pdf

Om någon har tid att kasta en blick, se gärna rubrik 4.3.1 över inkopplingen i sockel. Jag lade + på b1 och minus på a1/a2 från centralens larmingång. Samt ett 2.2kohm motstånd över desamma. lysdiod på givaren lyser inte. :humm:

Jag börjar luta åt att givaren än paj, för att lysdioden ska lysa först vid larm verkar ju meningslöst?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Sensor brandlarm, går bet på att koppla in den.

Inlägg av Icecap »

Om sensorn förbrukar snudd på ingen ström kan en LED knappast vara tänd då.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tolkade det som att detektorn är avsedd att kopplas ihop med flera i "sektioner". Då används lysdioden antagligen för att (främst vid falsklarm) se vilken detektor i sektionen som har löst. Samma teknik används vid glaskrossdetektorer, där kan det både finnas en lysdiod på varje sensor och dessutom har man en dosa vid varje fönster med en lysdiod som indikerar. Allt för att man lättare ska kunna se vilken sensor som orsakat larmet och lättare kunna felsöka om det verkar vara falsklarm (vid glaskross kan det ju vara så enkelt att det är en gren som slår mot en ruta eller liknande).
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Enligt spec så drar den < 0.12mA så det är klart, det blir ingen stor lysdiod. :humm: Å andra sidan så är den alltid tänd på alla broschyrbilder... på >30 sidor manual lyckas de inte berätta vad lysdioden är till för. :doh:

Jag funderade också på om det kunde vara så att den tänder sig för att visa vilken som larmar, men å andra sidan så skulle det kunna visas ändå genom blinkning exempelvis.

Får försöka trigga den med rök för att se om den reagerar.
Joe

Inlägg av Joe »

Lysdioden lyser vid larm.

FCP-O320 är gjord för 8,5 VDC till 30 VDC på +V och 0V, jag kan inte hitta information att det skulle vara en två-trådare?
Larmet stöder bara två-tråd på sektion 1

Motståndet skall du koppla mellan a1/a2 och b2

Sen så är FCP-O320 en 820 ohms detektor, för 470 ohm är beteckningen: FCP-O320-R470
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

"Lysdioden lyser vid larm."

Du VET att det är så, eller är det en gissning? Om det är så så finns det ju hopp om att det faktiskt fungerar.
Mätte strömförbrukningen till 0.09mA vilket rimmar bra med "<0.12mA".

Att det var en tvåtråds kom jag fram till genom att titta på själva sensorns baksida som man sätter i sockeln, den har fyra kontaktstift och kopplar sig mot b1, b2 och a1/a2 samt c.
+V och 0V tycks enbart vara plintar i sockeln som aldrig går in i själva sensorn, kanske används de av de mera avancerade multisensorerna?

b1 och b2 antar jag byglas ihop av sensorn när den sitter på plats, och för spänningen vidare i en eventuell kedja av sensorer som avslutas av ändmotståndet. På så vis ges larm om någon av sensorerna saknas.
a1/a2 är den andra tråden. (sen finns iofs en tredje tråd "c" för extern indikering av larm?)

Nåja, då gäller det bara att få till rök på något sätt (ingen av oss röker) och det bör vara rök som inte färgar vita väggar :humm:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tändsticka?
Joe

Inlägg av Joe »

Nej, jag är bara 99% säker.

Och rökdetektorn är kopplad till sektion 1?

"På så vis ges larm om någon av sensorerna saknas." Därför kopplar du ändmotståndet till b2, om du istället kopplar motståndet till b1 så kan man plocka bort rökdetektorn utan att larmet känner av det.

c är för yttre larmlampa när detektorn tex sitter under ett innertak. Det underlättar väldigt för räddningstjänsten att veta vilken detektor som har löst ut.

Ang att generera rök så har jag inget bra tips..
Nerre

Inlägg av Nerre »

Gimbal skrev: +V och 0V tycks enbart vara plintar i sockeln som aldrig går in i själva sensorn, kanske används de av de mera avancerade multisensorerna?
Det stod ju i klartext i PDF:en att de är för att koppla vidare matningen till andra detektorer...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jo men den måste ju också gå in i själva sensorn, annars är det ju meningslöst att koppla vidare om den aldrig används.

Nå i alla fall, en kvarts cigarill senare så tände sig dioden och larmet gick. :whoho: (Japp, sektion 1 används.)

Det var alltså som flera var inne på, lysdioden är släckt i normalläge och tänds först vid larm. Den förblev sedan tänd tills man kvitterade larmet.

Jag var helt inställd på att den skulle lysa eller åtminstone blinka till någon gång då och då som vanliga batteridrivna gör, men icke så. (Det kanske de kunde nämnt i manualen, de rackarna.)
Joe

Inlägg av Joe »

:tumupp:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Varför en cigarill? Luktar ju apa, dög inte en tändsticka? :humm: Bra att det funkar i alla fall...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vi försökte med tändstickor först men lyckades aldrig få den lilla rökpuffen att gå dit vi ville. Himla högt i tak dessutom vilket inte underlättade precis. (Det visade sig också att man kan sota väggar med rökpuffen som blir just vid tändningen.)

Tog sedan ett långt papprör som vi blåste rök genom, att det blev en cigarill var för att en bekant (som enligt egen utsago inte röker :roll: ) hade en sådan i bilen. Och ja, det stank i timmar efteråt.
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Standard på rökdetektorer brukar vara att den kräver rök under minst 20 sekunder i kammaren för att lösa ut (För att förhindra falsklarm)
Vi brukar använda en spray som är till för att lösa ut rökdetektorer som de inte har någon form av inbyggd testfunktion som kan lösas ut via programvara eller magnet.
Skriv svar