Samtliga fönster och dörrar är larmade och fungerar fint, nu är det bara en rökdetektor kvar att koppla in. Men jag lyckas inte få liv i den rackaren.
Instruktionerna är inte direkt glasklara, men jag har förstått att det är en tvåtråds givare som funkar så att den knappt drar någon ström alls i normaltillstånd men vid larm lägger på en belastning på 470ohm.
Larmcentralen själv vill känna 2.2kohm över ingången vid allt normalt, så ett motstånd ska adderas som belastning över detektorn (eller över den sista detektorn om man har flera i serie).
Så långt verkar allt glasklart. Men sockeln (vid namn MS 400) till givaren funkar också för fyrtrådsgivare och är kryptiskt märkt. Jag kopplade efter hur jag kom fram till att det borde vara, larmet klagar inte men givaren FCP-O320 har en lysdiod som jag antar borde lysa, vilket den inte gör).
länk till "manual"
http://resource.boschsecurity.com/docum ... 955979.pdf
Om någon har tid att kasta en blick, se gärna rubrik 4.3.1 över inkopplingen i sockel. Jag lade + på b1 och minus på a1/a2 från centralens larmingång. Samt ett 2.2kohm motstånd över desamma. lysdiod på givaren lyser inte.
Jag börjar luta åt att givaren än paj, för att lysdioden ska lysa först vid larm verkar ju meningslöst?