Digital våg, var köpa?

Användarvisningsbild
Henry

Digital våg, var köpa?

Inlägg av Henry »

Är ute efter en som har 0.1g i upplösning eller bättre, maxvikt är inte så viktigt då jag bara kommer att väga lätta grejer. Priset kommer väl att hamna på runt 300:- för en men om det är lägre skadar ju inte. Har sökt på goggle men inte hittat ett enda ställe, mestadels bara auktioner men begagnat är förstås inte ens att tänka på. Varken Classe, Kjell co, eller ens Biltema har. Förvånad över att det skulle vara så svårt att få tag på en digital våg.

Någon som kanske vet ett ställe som kan ha?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Säljs nya på tradera, kolla där.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hmm är alltid skeptisk mot sånt som kallas för "nya/nytt" på en auktions sida. Fast det kanske bara är jag som är för försiktigt av mig. Men jag skall i alla fall kolla upp det.

Tack! :)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Kolla ebay, typ samma som på tradera fast billigare (och företag som säljer).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tja jo fast då går väl frakten på mer vilket gör att jag inte kan tjäna så mycket på det i förhållande till tex tradera. :?

Men visst jag skall kolla upp det med. :)
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Testat närmaste vitvaruförsäljare, elller duger det inte med en vanlig digital köksvåg? Kanske är för dålig upplösning.

EDIT: Va tvungen att springa ner och testa, va bara upplösning på 1g på den som jag tänkte på.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har kollat några stycken här i närheten men dom som trots allt har har bara vanliga analoga varianter inte en enda som hade en digital. Om dom sen klassas som köksredskap så kommer dom nog inte att ha så mycket högre upplösning. Trodde inte att det skulle vara så här svårt att få tag på en digitalvåg. :?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Affärer med kontorstillbehör lär ju ha brevvågar. Förstår dock inte varför du ogillar Tradera.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jodå har inget emot det så men om jag får tag på en till ett bra pris i en affär så blir det en sådan istället bla så man verkligen vet vad man får. Det är några auktioner igång just nu så jag får se om det blir något såvida inte priset springer iväg minuterna innan.

Edit: En som ligger på 400:- och det är 1 dag kvar så det kommer ju att bli mer. Något billigare än så kan man nog hitta i en affär tycker jag med 0.1 i upplösning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Teknikmagasinet har ju en våg för "mediciner" mm. Men den kanske är i dyraste laget. Langare har väl lite större marginaler.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har kollat på dom innan också men dom är hurlöst dyra på sina vågar. Har nu hittat ett ställe som säljer vågar med 0.01g i upplösning för under halva deras pris (745:-) och med 0.1g för (649:-) som också är under halva deras pris. Så hittar jag ingen billigare så blir det kanske någon av dessa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

sedan så finns det andra aspekter av vågar och för den delen alla andra mätinstrument

en fråga är hur noggrant du måste kunna väga och vilken kvalitet överlag den måste ha

kör för egen del med en ohaus labbvåg, och en ohaus mekanisk balansvåg,
kollar dom några gånger per år både i linjäritet, upplösning och maxvikt
fast då handladdar jag och en miss där kanske man inte kommer levade ifrån

och efter det jag har provat så är dom billigaste digitalvågarna kanska urusla
man kan ungefär plocka bort sista siffran och lite till innan man kan lite på värdena

bara en min tankar
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Teknikmagasinet har ju en våg för "mediciner" mm.

Ha !

Får mig att tänka på min tid på Ericsson. Våra Metzler (tror jag att de hette) vågar stals titt som tätt, och efter ett tag kom polisen tillbaka med dom efter något tillslag mot en "kvart"... :-)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående kvalite så kan man väl säga så att om en sak väger 2.7 gram så skall en våg också visa 2.7g och hålla denna stabilitet under den garanti tiden som den har och förstås en bra bit framöver. Som med alla grejer så får man oftast det man betalar för och då också för det mesta en kvalitet därefter och det är väl förmodligen stabiliteten som blir lidande i detta fall om man köper en ovanligt billig variant. Analoga vågar håller säkert sin stabilitet betydligt bättre än en digital våg men dessa två typer har ju förstås både sina för och nackdelar.

En digital våg med 0.01g i upplösning hade tex inte skadat men denna har ju säkert en betydligt större precision än en 0.1g variant vilket kan göra att minsta fel kan skapa ett stort fel i mätvärdet som sen eskalerar under tiden, tills den kanske i princip blir oanvändbar när små vikter skall vägas. Jag vet dock inte hur dagens digitala vågars använder för teknik när dom väger någonting eller hur den är uppbyggd så jag vet inte om fel kan uppstå numera. Tekniken går ju snabbt framåt men om den också gäller digitala vågar vet jag dock inte.

sodjan: dom var visst populära..
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

Skriv svar