Digital våg, var köpa?
Digital våg, var köpa?
Är ute efter en som har 0.1g i upplösning eller bättre, maxvikt är inte så viktigt då jag bara kommer att väga lätta grejer. Priset kommer väl att hamna på runt 300:- för en men om det är lägre skadar ju inte. Har sökt på goggle men inte hittat ett enda ställe, mestadels bara auktioner men begagnat är förstås inte ens att tänka på. Varken Classe, Kjell co, eller ens Biltema har. Förvånad över att det skulle vara så svårt att få tag på en digital våg.
Någon som kanske vet ett ställe som kan ha?
Någon som kanske vet ett ställe som kan ha?
Har kollat några stycken här i närheten men dom som trots allt har har bara vanliga analoga varianter inte en enda som hade en digital. Om dom sen klassas som köksredskap så kommer dom nog inte att ha så mycket högre upplösning. Trodde inte att det skulle vara så här svårt att få tag på en digitalvåg. 

Jodå har inget emot det så men om jag får tag på en till ett bra pris i en affär så blir det en sådan istället bla så man verkligen vet vad man får. Det är några auktioner igång just nu så jag får se om det blir något såvida inte priset springer iväg minuterna innan.
Edit: En som ligger på 400:- och det är 1 dag kvar så det kommer ju att bli mer. Något billigare än så kan man nog hitta i en affär tycker jag med 0.1 i upplösning.
Edit: En som ligger på 400:- och det är 1 dag kvar så det kommer ju att bli mer. Något billigare än så kan man nog hitta i en affär tycker jag med 0.1 i upplösning.
sedan så finns det andra aspekter av vågar och för den delen alla andra mätinstrument
en fråga är hur noggrant du måste kunna väga och vilken kvalitet överlag den måste ha
kör för egen del med en ohaus labbvåg, och en ohaus mekanisk balansvåg,
kollar dom några gånger per år både i linjäritet, upplösning och maxvikt
fast då handladdar jag och en miss där kanske man inte kommer levade ifrån
och efter det jag har provat så är dom billigaste digitalvågarna kanska urusla
man kan ungefär plocka bort sista siffran och lite till innan man kan lite på värdena
bara en min tankar
en fråga är hur noggrant du måste kunna väga och vilken kvalitet överlag den måste ha
kör för egen del med en ohaus labbvåg, och en ohaus mekanisk balansvåg,
kollar dom några gånger per år både i linjäritet, upplösning och maxvikt
fast då handladdar jag och en miss där kanske man inte kommer levade ifrån
och efter det jag har provat så är dom billigaste digitalvågarna kanska urusla
man kan ungefär plocka bort sista siffran och lite till innan man kan lite på värdena
bara en min tankar
Angående kvalite så kan man väl säga så att om en sak väger 2.7 gram så skall en våg också visa 2.7g och hålla denna stabilitet under den garanti tiden som den har och förstås en bra bit framöver. Som med alla grejer så får man oftast det man betalar för och då också för det mesta en kvalitet därefter och det är väl förmodligen stabiliteten som blir lidande i detta fall om man köper en ovanligt billig variant. Analoga vågar håller säkert sin stabilitet betydligt bättre än en digital våg men dessa två typer har ju förstås både sina för och nackdelar.
En digital våg med 0.01g i upplösning hade tex inte skadat men denna har ju säkert en betydligt större precision än en 0.1g variant vilket kan göra att minsta fel kan skapa ett stort fel i mätvärdet som sen eskalerar under tiden, tills den kanske i princip blir oanvändbar när små vikter skall vägas. Jag vet dock inte hur dagens digitala vågars använder för teknik när dom väger någonting eller hur den är uppbyggd så jag vet inte om fel kan uppstå numera. Tekniken går ju snabbt framåt men om den också gäller digitala vågar vet jag dock inte.
sodjan: dom var visst populära..
En digital våg med 0.01g i upplösning hade tex inte skadat men denna har ju säkert en betydligt större precision än en 0.1g variant vilket kan göra att minsta fel kan skapa ett stort fel i mätvärdet som sen eskalerar under tiden, tills den kanske i princip blir oanvändbar när små vikter skall vägas. Jag vet dock inte hur dagens digitala vågars använder för teknik när dom väger någonting eller hur den är uppbyggd så jag vet inte om fel kan uppstå numera. Tekniken går ju snabbt framåt men om den också gäller digitala vågar vet jag dock inte.
sodjan: dom var visst populära..