Modemet, ett ZTE MF821D, har två stycken TS-9 kontakter för externa antenner och jag råkar ha kablage med TS-9 till SMA, samt 2 st SMA-kablar på 2,5 meter, så allt jag behöver nu är 2 st antenner. Jag har kollat runt lite och fastnat för biquad-konstruktionen.
Först var jag inne på att bygga den som "alla" andra gör. Koppartråd och en metall-platta som reflektor. Måtten jag behöver har jag fått fram här: http://www.changpuak.ch/electronics/bi_ ... signer.php så det ska inte vara några problem.
Men... jag drog mig till minnes att jag har sett biquad-antenner etsade direkt på kretskort. Efter lite googlande hittade jag några bilder, t.ex

och det skulle ju vara en smuttare lösning. Måtten skulle bli mer exakta plus att hela konstruktionen skulle bli stabilare, vilket är ett plus då dom ska monteras utomhus.
Då jag inte är ett geni och inte har någon erfarenhet av antenn-konstruktion, tror ni att jag skulle kunna ta måtten på antennen ifrån den första länken, cadda den och etsa det på ett enkelsidigt laminat, och få ett bra resultat? Eller är koppartråds-lösningen bättre?
Tankar och förslag är välkomna!
Mvh Carl-Johan