Har beställt en 40-pins universal-ZIF-sockel från futurlec, och sitter nu och försöker klura ut hur jag ska koppla ledningarna från programmeraren. Jag har en 4-knappars tryckströmställarmodul typ "tryck in en så åker de andra ut" med 6 växlande poler per knapp. Tänkte använda den för att ställa in vilken krets som ska programmeras. Målet är att alla olika sorters PIC:ar ska monteras med pin1 på sockelns pin1. Sen ska det ju funka på de PICar som inte stöder ICSP också. Vad är det mer än MCLR, PGdata, PGclock, Pgm/gnd och vdd som ska in då? Fler pinnar som ska jordas? Har kollat genom ganska många datablad från microchip nu, men hittar inte mycket...
Någon annan måste ju ha försökt sig på det här förut.
> Har beställt en 40-pins universal-ZIF-sockel från futurlec, och sitter nu och försöker klura ut hur jag ska koppla ledningarna från programmeraren.
Vilken programmerare ?
> Målet är att alla olika sorters PIC:ar ska monteras med pin1 på sockelns pin1...
Jag tror att du får vara lite mer specifik än "all sorters PIC". Det blir ett hästjobb. Frågan är om 4 alternativ räcker. dsPIC30-serien har t.ex en helt annorlunda pinout. PIC10-serien är nog också lite unik. Stöder din programmare "Vpp-before-Vdd" ??
> MCLR, PGdata, PGclock, Pgm/gnd och vdd
Ska räcka till alla "normala" PIC jag känner till...
> Har kollat genom ganska många datablad från microchip nu, men hittar inte mycket...
Inte mycket vadå ? Pinout'en på alla kretsar finns i databladen. Mer detaljer kring programmeringen finns i "Programming Specification".
> Sen ska det ju funka på de PICar som inte stöder ICSP också.
Sen har jag sett på diverse universalprogrammerare att det är jättemånga pinnar anslutna till både det ena och det andra, så att pinnar på vissa kretsar t.ex får gnd fast de inte ska ha det. kolla bara på detta schema. Rörigt minst sagt.
Ursäkta om jag lånar tråden lite...
>>sodjan, du verkar ha bra koll på PIC-kretsar... jag använder den programmerare som var med i AoE, tror den heter PicProg 2003 eller likn.
Det verkar som om den inte klarar kretsar som slutar med A, det går fint att programmera 16f871, men t.ex 16f877A så kan man efter att man programmerat, läsa av minnet och se att bara var 4:e byte programmerats. Har inte genom att läsa programmeringsspecarna för respektive kretsar kunnat utröna vad som kan vara fel... är det kanske så att mjukvaran till programmeraren helt enkelt inte klarar av xxfxxxA-kretsar?
Men det är tänkt att det ska gå, för 16f877A går ju att välja i den PC-mjukvara som man kan tanka ner från AoE.
A-typerna är roligare för testning då de går fortare att programmera, fråga mig inte vad skilnden är, men skiljer bra mycket i hastighet med min programerare iaf.
Flashar 4 "words" i taget istället för 1 i taget. Och eftersom varje flashning tar några ms (ca 10 ms tror jag), så gå det snabbare om man kör 4 på en gång...
Visst är det praktiskt att det går snabbare, men det har sina sidor också...
Håller just nu på att förberede några tester med de nya USB PIC'arna (PIC18F2455/2550/4455/4550). De gamla/vanliga PIC18 modellerna använder en "write buffer" på 8 words vid programmering, USB PIC'arna är (naturligtsvis ) inte lika utan kör med en write-buffer på 32 words. Detta gör det lite "pyssligt" att hitta programmeringsveryg som fungerar med dom...
Jag har funderat i samma banor men jag kom fram till att det blir nog enklast att bygga upp det så att man får koppla pinnarna från programmeraren till kretsen manuellt m.h.a. stiftlister och sladdar med stiftlisthonor...
Eller så använder man en PIC, LCD och ett par knappar som man navigerar i ett menystsem med samt en JÄKLA massa reläer, som ställer om signalerna till rätt pinnar beroende på vad man väljer