CPU kylare via aluminiumplatta?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
G-man
EF Sponsor

CPU kylare via aluminiumplatta?

Inlägg av G-man »

Jag ska kyla ett par LM3886 förstärkarchip och jag hade en tanke om att använda CPU kylare till detta då jag har ganska god tillgång på dem.

Nu sitter det 4st LM3886 på raken efter varandra så jag tänkte sätta en 2mm aluminiumskiva rakt över och sedan montera CPU kylarna på andra sidan av aluminiumskivan. jag gör så här mest för att det blir stabilt och enkelt att fästa upp kylaren i lådan.

Blir det våldsamt mycket förlust av ha en övergång på detta viset?

Jag har tillgång till traditionella kylare av aluminium men också den typen som har kopparör som "skjuter upp" värmen i kylaren. Hur funkar de om de ligger ner istället för att stå upp? Jag vill ju få flänsarna åt rätt håll så att det blir ett genomflöde i lådan som har ventilation över och under där kylarna ska sitta.
Senast redigerad av G-man 10 oktober 2013, 18:33:38, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Re: CPU kylare via aluminiumplatta?

Inlägg av blueint »

Skiss?

Formen har betydelse, t.ex fyrkant istället för en rektangel osv.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Första frågan har jag inget svar på, men angående andra frågan så funkar de flesta heat pipes utmärkt oavsett orientering, då det normalt är kapillärkraften som "drar" tillbaka vätskan till den varma änden. Dock finns det heatpipes som nyttjar gravitationen istället, och såna funkar naturligtvis inte alls lika bra om de inte sitter rätt monterade.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

kyl.jpg
jättefint skissat va...

Det svarta strecket= aluminiumskiva, så stor rektangulär som går in i lådan, de röda är LM3886(skrev fel förut) och så exempel på kylare med.

2mm aluminium är det jag har liggandes
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Koppar leder iofs bättre ;)
Men rent geometriskt ser det bra ut.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

IMAG1004.jpg
Har ju sånna här iofs, men då blir anläggningsytan mindre mot kylflänsen.. dessa är nog 3-4mm tjocka
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre

Inlägg av Borre »

Menar du LM3886?

Det ska nog fungera, kör man inte dem väldigt hårt blir det inte så hög värmeutveckling. Köra två i ett tämligen tätt chassi på en troligen mindre effektiv kylfläns än dina och den blir inte mer än ljummen vid film och vanlig musiklyssning.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Låter ju bra! Har läst att de kan bli ganska varma med en viss spänning och en visst last så jag hoppas på det bästa men sätter i så mycket kylning som det får plats :)

Sen har jag 4st i då planen är att köra bi amp! Tittade på lm4780 först men då jag har plats så kan jag lika gärna köra med lm3886 så har jag bättre värmespridning från dem.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Fungerar bra men
1) plattan bör vara betydligt tjockare för att sprida värmen från lm3886 till basplattan för din cpu kylare. Ialla fall 4-5 mm.
2) cpu kylare är värdekassa utan fläkt i de flesta fall, alldeles för trångt mellan fenorna för attndet skall bli bra egencirkulatin.

Heatpipes i cpu kylare har en "veke" (wick) invändigt som Walle skriver mha kapillärkraft transporterar vätska tillbaka till förångningspositionen. Detta är tom snabbare än att låta det rinna tillbaka.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Så jädra mycket värme tycker jag inte de gör, åtminstone inte på 8ohm. Jag har mina bultade mot en aluminium profil och det blir mest ljummet.

Ska pressa LM3886's hårt så mör man ha de icke-isolerade varianterna. LM3886T, inte TF
Senast redigerad av maDa 12 oktober 2013, 11:26:27, redigerad totalt 1 gång.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

En del som bygger har jag sett inte har så stora flänsar. Det är vad jag har förstått vid lägre spänning och 4ohms last som det blir lite varmare!

Mitt mål är nog mest att sätta i så mycket kylning som får plats så får vi se hur det går :)

Ska försöka komma på var jag kan hitta en bit koppar eller aluminium som är runt 17cm bred, 6,5-8cm hög och 1cm tjock eller så tjock jag kan hitta så får vi se vad som går in på andra sidan!

Tips på ställen att finna sånna här bitar mottages tacksamt
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har en förstärkare med 2st LM3886.. Och den blir bara ljummen, hur hårt jag än spelar med den. Dock så hjälper ju själva lådan till på min, men det blir långt ifrån oroligt varmt..
Bild
Bild
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Jag har funderat ett tag på att använda platta heatpipes för liknande ändamål: http://se.farnell.com/amec-thermasol/mh ... dp/2290487
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

De där såg ju rätt trevliga ut och inte så blodigt pris heller tycker jag.
Skriv svar