Mini-ITX med UPS och batteri för enkel backup, funderingar.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
bit96

Mini-ITX med UPS och batteri för enkel backup, funderingar.

Inlägg av bit96 »

Jag tänkte sätta upp en backup-dator baserad på ett MINI-ITX-kort samt pålitligt strömförsörjning.
Ingen RAID, ingen NAS, ingen Webserver, ingen automatik utan bara manuell kopiering via nätverk till utdelad (SMB/CIFS) hårddisk.
Mini-ITX är just för att hålla energiförbrukningen låg så att batteridrift under längre tid (timmar) är möjlig.

Allt skall göras på enkelt och helst billigt sätt.
Om några år är ändå hårdvaran för gammal eller trasig, men lagringsmediet kan förhoppningsvis i tid kopieras över till ett nyare medium.

Som lagringsmedium tänkte jag använda en vanliga SATA-hårddisk.
OS kan vara Win XP där jag delar ut hårddisken över nätverket.
OS:et kan eventuellt ligga på ett CF-kort via IDE-anslutning.
Datorn skall strömförsörjas som "vanligt" men även av batteri i någon form för att klara strömavbrott.

Själva säkerhetskopieringen gör jag manuellt genom att jag helt enkelt kopierar över filer till den utdelade hårddisken.

Det handlar främst om ganska stora film-filer på ca 1-5 GB. De kommer bl.a. från gamla VHS-C-kassetter (via DV-kamera som direkt i hårdvaran digitaliserar) och DV-kassetter. Det tar ganska lång tid att digitalisera VHS-klippen och kassetterna kan inte spelas hur många gånger som helst.
När filmen väl är i datorn vill jag gärna att de bevaras. I nödfall finns kassetterna kvar, men båda kassetter och mekaniska kameror slits.

Idag har jag flera SATA-hårddiskar liggande löst runt min arbetsdator, med SATA-kablar in genom chassit till moderkortet.
Jag tänkte att med en Mini-ITX-backupdator så kan jag placera den enheten på ett säkrare/bättre ställe. Och till och med bygga två sådana enheter och placera på olika platser så att inte alla brinner eller åker i golvet samtidigt.

---

Jag har hittat ett UPS-kort till MINI-ITX
http://mini-itx.se/picoups10012vdc-p-41 ... ath=76_150
Förutom att den är "kompatibel med kvartalet tegel" :roll: undrar jag om någon har erfarenhet av denna, eller liknande.
Som jag förstått det behövs förutom denna UPS-enhet även en "vanlig" ITX-nätdel också, som hanterar lite sving på inkommande spänning.

Projektet är på idéstadiet och är öppet för diskussion åt olika håll. Men spretar det för mycket styr jag upp det hela. :)
Nerre

Re: Mini-ITX med UPS och batteri för enkel backup, fundering

Inlägg av Nerre »

Jag använder en Netgear WNR3500L tillsammans med en USB-ansluten extern hårddisk till ungefär samma sak. Jag använder inte WAN-porten på den, den körs alltså inte som router utan mer som en liten linux-server. Det är bara TomatoUSB + Optware inlagt som operativ på den istället för original-firmware och sen är DHCP-servern avslagen.

Fast jag har ju ingen UPS-lösning till den då iofs, men finns ju ingen anledning för om det blir strömavbrott dör ju ändå klienterna. Och den tar ju inte direkt stryk av att slås av utan nerstängning eftersom operativet inte körs från disk.

Ja, just ja, har jag en USB-HUB på den också för den har bara en USB-port (och jag har utöver den stora disken en USB-sticka sitter för Optware). Optware har jag för att kunna köra Nagios och en extra webserver på maskinen (den inbyggda är nerstrippad för att bara köra web-UI). Ska man bara dela ut med SMB behöver man inte Optware. Och Optware skulle ju kunna läggas på den stora USB-disken (men när jag satte upp maskinen var den disken inte påtänkt).
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Glöm inte att för priset att köpa sådanna delear till en mini-itx från t ex den sidan så kan man köpa en beg ups på 5-600va inkl nya batterier begagnat på blocket!
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det finns ITX-kort som går på 12V som vanligtvis försörjs med 230-12V switchad adapter.
Det borde väl gå att köra ett sånt kort på blyack och laddare?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Nerre:
Att använda Router/Tomato/Linux/Optware eller liknande känns onödigt komplicerat, då man i Win XP delar ut en hårddisk med några klick.
Kraschar datorn sätter man snabbt ihop en ny eller ansluter sin hårddisk till valfri dator med SATA och har direkt tillgång till alla filer.

danielr112:
Inköp kommer nog att ske från Ebay eller nåt, mini-itx.se är onödigt dyra, dessutom verkar de bara googleöversätta produkterna på sin hemsida. Jag har redan flera UPS:er av större format. Här tänkte jag mig nåt litet kompakt, dessutom har jag flera 12-volts täta blysyrabatterier på 10Ah som kan användas.

johanb:
Jag har sett att vissa nätagg till Mini-ITX accepterar en variabel spänningskälla på 6-30 volt och kan köras i bilar.
Det kanske är rätta vägen att gå.
En vanlig C-Tek-laddare och ett batteri duger som UPS i så fall.

Jag vill gärna att det är batteriupbackat så att inga data går förlorade vid strömavbrott.
Dessutom har jag solpanelsström så jag skulle kunna ladda på dagen och köra via batteri på natten, men det är mindre viktigt nu.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilken effektförbrukning kan Mini-ITX riggen tänkas ta? det lär ju påverka dimensioneringen av batteriet.

Den spänning som accepteras är väl beroende på vad "nätagget" är konstruerat för? varianten som fixar 12V är lite dyrare har jag för mig.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Sök efter Intel D945GSEJT så har du exempel på vad jag menar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

bit96 skrev:Nerre:
Att använda Router/Tomato/Linux/Optware eller liknande känns onödigt komplicerat, då man i Win XP delar ut en hårddisk med några klick.
Kraschar datorn sätter man snabbt ihop en ny eller ansluter sin hårddisk till valfri dator med SATA och har direkt tillgång till alla filer.
Det är precis lika enkelt med en router. Om inte enklare. Fördelen med routern är att den drar lite ström (min lösning drar 6W idle, 11 W när disken snurrar).

Och eftersom disken i mitt fall är USB-ansluten så kan jag hur enkelt som helst koppla in den till nån av mina andra datorer. Utan att ens behöva slå av dem. (Det var så disken användes först, som extern backup-disk.)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Nerre:
Jag har dålig erfarenhet av just Netgear i andra sammanhang, men jag skall titta på ditt förslag, det verkar ju inte så tokigt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du måste ju inte köra Netgear, men WNR3500L är väldigt prisvärd idag och byter man till TomatoUSB så slipper man ju eventuella problem i Netgears egen mjukvara.

De flesta routrar med USB-port idag har stöd för "USB storage sharing" via samba, men ibland är konfigureringen lite väl spartansk och det är inte säkert de kan hantera mer än en disk eller partition. Jag tipsade om WNR3500L eftersom jag kör den och vet att den funkar bra.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tänkte själv bygga en liten dator för backup, men basera den på en cubieboard och en vanlig sata-disk.

Drar mindre ström än mini-itx och har ett väldigt smidigt format.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

En begagnad netbook (mini-bärbar) kan köpas beg. för nästan noll och ingenting. Alla ska ju ha surfplattor idag. :D
Strömsnål hårdvara och ett batteri som räcker ända upp till 10 timmar på vissa modeller. Speciellt som du inte kommer använda skärmen..
DIsken brukar vara på ett par hundra Gb, men går ju alltid att klämma in en större eller ansluta en 2,5" USB som matas via porten.
Inbyggt wifi o.s.v.. så bara ansluta datorn till en spänningskälla och gömma den nånstans i princip...

Annars känns ju en lösning via router bäst för ändamålet om det endast är en utdelad nätverksdisk du är ute efter.
Komplettera med blyack eller annat batteri och en laddare som även matar på ström till router och disk.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Att använda en laptop är ju inte så dumt.
Den har ju redan batteri inbyggt.
Jag har dock lite dålig koll på automatisk avstängning vid dåligt batteri eller uppstart via Wake On Lan.

Att köra en hårddisk via USB verkar lite si och så.
Det funkar, men det tar oerhört lång tid att kopiera filer.
I mitt fall handlar det om GB-stora filer/filmer då det är mycket eget filmat med DV-kamera.
Dels skall det vara backup, dels skall det gå att titta på via kopiering/streaming eller liknande.

Jag har också en del bearbetning att göra, dels bara att omvandla t.ex en AVI-fil på 5 GB till en mp4-fil på 300 MB.
Dels vill jag göra viss bearbetning och då krävs ganska snabb disk-access. Filmen på kanske 5-10 GB skall snabbt kopieras till arbetsdatorn där redigering sker, sen skall de nya filerna snabbt tillbaka till backup-datorn.

Så hittills verkar anslutning via SATA vara det som flyter på smidigast.
Nerre

Inlägg av Nerre »

USB klarar ju i alla fall 480 Mbit/s, vad klarar ditt nätverk? USB blir bara en flaskhals för en "NAS" om du kör gigabit-nät.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Mitt nätverk är vanligt 100 Mbit/s.
Med flera switchar och säkert en del gamla kablar typ Cat 5. De flesta kablar är dock Cat 5E.

Så mitt nätverk är helt klart en sorts flaskhals.
Dock fungerar streaming utan problem mellan alla datorer och spelare. Både via sladd och antenn.

Märkligt nog går kopiering ganska snabbt över nätet.
Men kopiering till USB-disk eller USB-pinne går segt.
Jag har provat några stycken men jag kanske har haft otur med lågbudgetsaker.
Skriv svar