Ingen RAID, ingen NAS, ingen Webserver, ingen automatik utan bara manuell kopiering via nätverk till utdelad (SMB/CIFS) hårddisk.
Mini-ITX är just för att hålla energiförbrukningen låg så att batteridrift under längre tid (timmar) är möjlig.
Allt skall göras på enkelt och helst billigt sätt.
Om några år är ändå hårdvaran för gammal eller trasig, men lagringsmediet kan förhoppningsvis i tid kopieras över till ett nyare medium.
Som lagringsmedium tänkte jag använda en vanliga SATA-hårddisk.
OS kan vara Win XP där jag delar ut hårddisken över nätverket.
OS:et kan eventuellt ligga på ett CF-kort via IDE-anslutning.
Datorn skall strömförsörjas som "vanligt" men även av batteri i någon form för att klara strömavbrott.
Själva säkerhetskopieringen gör jag manuellt genom att jag helt enkelt kopierar över filer till den utdelade hårddisken.
Det handlar främst om ganska stora film-filer på ca 1-5 GB. De kommer bl.a. från gamla VHS-C-kassetter (via DV-kamera som direkt i hårdvaran digitaliserar) och DV-kassetter. Det tar ganska lång tid att digitalisera VHS-klippen och kassetterna kan inte spelas hur många gånger som helst.
När filmen väl är i datorn vill jag gärna att de bevaras. I nödfall finns kassetterna kvar, men båda kassetter och mekaniska kameror slits.
Idag har jag flera SATA-hårddiskar liggande löst runt min arbetsdator, med SATA-kablar in genom chassit till moderkortet.
Jag tänkte att med en Mini-ITX-backupdator så kan jag placera den enheten på ett säkrare/bättre ställe. Och till och med bygga två sådana enheter och placera på olika platser så att inte alla brinner eller åker i golvet samtidigt.
---
Jag har hittat ett UPS-kort till MINI-ITX
http://mini-itx.se/picoups10012vdc-p-41 ... ath=76_150
Förutom att den är "kompatibel med kvartalet tegel"

Som jag förstått det behövs förutom denna UPS-enhet även en "vanlig" ITX-nätdel också, som hanterar lite sving på inkommande spänning.
Projektet är på idéstadiet och är öppet för diskussion åt olika håll. Men spretar det för mycket styr jag upp det hela.