Dynamyte 4400 konvertering till Mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Bobbox

Dynamyte 4400 konvertering till Mach3

Inlägg av Bobbox »

Jag råkade köpa en Dynamyte som jag sen fick sälja :(
Kunden vill ha en konvertering till Mach3 och jag lämnade ett pris så nu är det väl bara att slutföra det :)
Fräsen har verktygsväxlare och det är där den stora utmaningen är.
Kunden är över hundrafemtio mil från mig så det gäller att sakerna fungerar och att jag kan guida dom från telefon om det behövs.
Första saken att bestämma sig över var om jag skall använda mig av encodrarna som sitter på stegmotorerna eller inte, KISS:mottot gäller
dvs. jag blandar inte in encodrarna utan satsar på Geckodrivers 203:erna. På mindre än två dygn hade jag dom hos mig :)
Motorerna är dimensionerade för 360kg dragkraft och maskinen kommer att köra för det mesta i hårt trä, så att de tappar steg på grund av det är inte tänkbart.
Däremot är det verktygsväxlaren som är lite känsligare, där kommer det behövas lite mer känsligare givare.
Fräsen kommer kunden att hämta med sin skåpbil som har 1.50m i höjd så första steget är att dela på maskinen.
Bild innan delning men med alla plåtskydd bortmonterade.
hästar 001.jpg
Efter delningen.
hästar 002.jpg
Fundamentet.
hästar 004.jpg

Maskinen blir i pallstorlek efter delningen.
Nu står den i mitt garage och jag håller på att rensa och tvätta bort alla mässingspåner som finns överallt.
Oljiga mässingspåner är det värsta som finns, de finns överallt.

Jag har kommit längre än bilderna visar, skall försöka ta mer bilder imorgon.
Just nu håller jag på med verktygsväxlaren, rengör och kollar upp givarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bobbox

Re: Dynamyte 4400 konvertering till Mach3

Inlägg av Bobbox »

Maskinen är nästan klar nu men jag har inte uppdaterat tråden så mycket :)
Jag har tagit lite kort under tiden.
Till och börja med så rev jag isär verktygsväxlaren i småbitar och rengjorde den ifrån all mässingsspån som låg packad i den.
De två givarna på bilden har ställt till det för många Dynamyte-ägare, Finns inte med i dokumentationen och ärväldigt känsliga.
Jag kommer inte använda mig av dom, det är nån säkerhetsgrej för att man inte skall dra sönder verkygsväxlaren om något skulle gå fel.
Dynan 004.jpg

Dynan 005.jpg
Dynan 011.jpg
Jag hittade även felet på maskinen som spökade.
Spindeln stannade inte i rätt läge för att kunna hämta chucken från verktygsväxlaren.
Det sitter en Hallgivare bredvid spindelns remskiva som känner av när spindeln står i rätt position.
Det var en jordkabel som hade släppt i lödningen, det är den svarta kabeln längst till höger på bilden.
Dynan 006.jpg
Och där inne i det mörka sitter givaren.
Dynan 009.jpg

Och här hade jag rivit ut mycket av det gamla och satt in lite av det nya lite provisoriskt för att testa den :)
Dynan 010.jpg
Jag har haft lite krångel med en motor till verktygsväxlararmen, det är en 110V AC-motor och den låter väldigt illa.
Det sitter en likadan till verktygslåsningen men den låter bra så allt är rätt kopplat men motorn verkar vara kass.
Kommer därför byta ut motorn mot en luftkolv istället och slipper en massa relän och bromsar som kan krångla.
PLC till verktygsväxlingen har jag skippat, det blev inte så många rader i Macrot för att få det att fungera bra.
Karusellen till verktygen blir A-axeln som jag har i grader, 10 verktyg/ 360 grader = 36 grader.

Dock har jag spindeln kvar men jag kommer inte ha någon reversering så det blir bara lite pill med spindelns stopp i rätt läge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Jag envisade mig med att få igång den kassa motorn till verktygsväxlaren så nu dök det upp ett annat problem.
Reläna är så långsamma så armen hinner inte stanna utan kör emot lite så motorn sätter sig förutom det så fungerar hela verktygsväxlarproceduren.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Har också en 4400 som jag köpte i våras.
Eftersom man har 5-6 projekt som pågår parallellt så tar det sin tid, men det kommer i sinom tid...

Jag började med spindeln. Har gjorde en shield till en Arduino Uno, med de reläer etc som krävs för att styra spindelns hastighet, indexering, reversering och så vidare. Verkar fungera mycket bra.
Har alltså använt originaldrivern (Servo Dynamics) för spindeln. Fick byta ett par FET:ar i den för att få fart på den men nu går allt finfint.

Längre än så har jag inte kommit. Tänkte nog använda en annan Arduino för verktygsväxlingen. Det mesta går att styra via macron, men vill nog ha en del mer hårdvarunära logik för att säkerställa att man inte försöker byta verktyg medan spindeln roterar, eller när någon av axlarna står i fel position.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Jo jag tänkte lite så innan men grejerna funkar rätt så bra med mach3 och script.
Men motorn till verktygsväxlararmen kommer jag förmodligen att byta ut mot en kolv, den funkar inte till hundra procent utan den skruvar fast sig.
Med luftkolv finns det lite mer toleranser, skulle det bli något fel med karusellens läge så puttar den lite på spindeln bara.
toomuch

Inlägg av toomuch »

Fick länken av en kompis och tänkte berätta att jag är en hyffsat lycklig ägare till en nu mer machad dyna 4400.
Va ett tag sen någon skrev här men det här kanske livar upp tråden..
Den har stått i något år nu men jag har fått ny energi och tillverkat nya stänkskydd för jag vill börja använda den.
Det sitter gechko 203 or i den och jag kör usb smootstepper , inte optimalt då det är störningskänsligt, men det kanske har kommit bättre saker nu på den fronten.
Verktygsväxlaren har jag inte gett mig på ännu men den fungerade bra när jag tog bort gamla styrsystemet så mekaniskt borde den funka.

Spindeln är just nu nästa projekt jag har försökt kalibrera drivern men motorn går ändå rått och kan lösa ur om man kör för högt varvtal så jag börjar fundera på att byta mot någonting annat..
bilder kan jag lägga upp om någon är intresserad,
Kom gärna med inlägg om ni har haft problem med spindel eller har kunskaper utöver det vanliga om den:)
Har ganska mycket dokumentation till den också.
Kan även om ni bor hyffsat i närheten tänka mig ett studiebesök för att diskutera lösningar och ider.
Skriv svar