Jag tog med grabben och hoppade på cykeln och han körde ett par varv i byn för att få lite uppfattning om hur långt den kan gå...
Jag kör med 2st såna här batterier http://www.jula.se/blyackumulator-12v-12ah-440055
18,3km avverkade vi innan vi gav upp för kvällen, varav jag körde 2km av dem. Så i ena fallet med 16kg last och i andra fallet med 80kg last..
Till saken. När jag körde sista turen nu så började det märkas att toppfarten inte var den samma, med mig som last och full gaspådrag så visade den 10% och vid inte riktigt fullt gaspådrag blinkade 40% lampan - gissar att det är då 20-30% kanske...
När man stannar och trycker på mätaren så visar den 60% direkt efter last, efter 10 min vila så visade den 60% och en blinkade 80% lampa. Satte jag då foten framför och vred fullt så visade den en tänd 10% lampa - jag hindrade mao motorn från att snurra = mesta möjliga last... mätte upp batterierna till 24,49V efter ett par min som jag tolkar som 40% enl en lista jag hittade på nätet, när den hade fått stå i ytterligare 30min så visade batterierna 24,59V vilket skulle enl en lista tyda på 50% av kapaciteten.. mätaren visade dock 80% då... och knappt 10% och en blinkande 40% lampa.
Så, hur ska jag tolka mätaren? Är det på full gas man ska tyda hur mycket batteri man har kvar?
Kanske får inleda med en konstant tur på 1,5 mil och sen köra lite mer varierat för att få fram en ungefärlig sträcka..