Blybatterimätare, hur tolka den?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G-man
EF Sponsor

Blybatterimätare, hur tolka den?

Inlägg av G-man »

Till min lilla mini ATV som är elkonverterad har jag köpt en sån här batterimätare: http://www.aliexpress.com/item/Wholesal ... 47879.html

Jag tog med grabben och hoppade på cykeln och han körde ett par varv i byn för att få lite uppfattning om hur långt den kan gå...

Jag kör med 2st såna här batterier http://www.jula.se/blyackumulator-12v-12ah-440055

18,3km avverkade vi innan vi gav upp för kvällen, varav jag körde 2km av dem. Så i ena fallet med 16kg last och i andra fallet med 80kg last..

Till saken. När jag körde sista turen nu så började det märkas att toppfarten inte var den samma, med mig som last och full gaspådrag så visade den 10% och vid inte riktigt fullt gaspådrag blinkade 40% lampan - gissar att det är då 20-30% kanske...

När man stannar och trycker på mätaren så visar den 60% direkt efter last, efter 10 min vila så visade den 60% och en blinkade 80% lampa. Satte jag då foten framför och vred fullt så visade den en tänd 10% lampa - jag hindrade mao motorn från att snurra = mesta möjliga last... mätte upp batterierna till 24,49V efter ett par min som jag tolkar som 40% enl en lista jag hittade på nätet, när den hade fått stå i ytterligare 30min så visade batterierna 24,59V vilket skulle enl en lista tyda på 50% av kapaciteten.. mätaren visade dock 80% då... och knappt 10% och en blinkande 40% lampa.

Så, hur ska jag tolka mätaren? Är det på full gas man ska tyda hur mycket batteri man har kvar? :) säkrast så förstås! men den drar inte så mycket som på full gas hela tiden när man kör heller, speciellt inte med bara 6åringen på..

Kanske får inleda med en konstant tur på 1,5 mil och sen köra lite mer varierat för att få fram en ungefärlig sträcka..
xxargs

Re: Blybatterimätare, hur tolka den?

Inlägg av xxargs »

Verkar som att den baserar laddningsangivelsen på spänningen enbart och nyttan av denna är att se ungefärlig batterinivå _innan_ du starta och kör.

Blybatterier har tröghet på att ladda ur då det tar tid för kemikalierna (i det här fallet svavelsyra) att diffundera in i plattorna från glasväven mellan plattorna allt eftersom det förbrukas i plattorna vilket gör att spänningen sjunker vid belastning och när du sluta lasta så kryper spänningen upp igen för att spegla syrahalten så småningom efter 12-24 timmar. dessutom fylls plattorna upp med blysulfat under urladdningen som är så finfördelat att det är gelliknande vilket får verkan att diffusionen av svavelsyra in i plattorna går långsammare ju mer batteriet är urladdat - därav att man inte får mer än 50% av kapaciteten vid 1 timmes urladdning och ännu mindre ju högre ström man tar ut.

Det här brukar kallas peukert-effekten och med urladdningsdiagram eller data vid några urladdningsprov med olika strömstyrkor så kan man med en exponent predikera hur länge ett batteri kan lämna ström vid olika strömstyrkor som inte tas upp av batteriets tabellverk.

förr hade biltema utmärkta urladdningskurvor för sina telecombatterier (och skilde väldigt lite från övriga batteritillverkas batterier av samma typ) men av någon anledning så är dessa inte tillgängliga längre.

vid urladdningstider 1 timme och nedåt så får man inte ur mer än max 50% av batteriets kapacitet, kanske 90% vid 10 timmar urladdning och först vid 20 timmar urladdning kan man få den angivna kapaciteten - om det inte anges något annat.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Tack för en bra redogörelse! :)

Rent avsåndsmässigt så får jag göra ett nytt test, nu fick han köra utan hastighetsbegränsningen eftersom det hade tagit en evighet att få ihop sträckan annars.

När de kör på sitt "barn"läge så är den ju betydligt mer begränsad i hastighet och möter inget motstånd när de startar att tala om vilket kan förklara hur de har kunnat köra så länge med den utan att batteriet tar slut. De kör ju inte oavbrutet heller utan stannar vid lekparker och tar en paus på allt mellan 10-30min med.

Jag är inte missnöjd med sträckan, det var ju inte tomt ännu heller så :)

Jag tittade på biltemas 18Ah batterier, tog med mig mätinstrumentet och konstaterade att bara ett var fullt laddat, de andra låg på 20-40% så jag drog mig för att köpa dem och när Jula sålde de där 12Ah batterierna för 249kr st så slog jag till av snålhet för DÅ visste jag inte hur populär den skulle bli och hur frekvent den skulle användas. Med facit i hand så kunde jag ha spenderat pengarna på lipoacc med tror jag ;)

Men det blir till nästa bygge. Och det blir ett till, med en kraftigare motor och ett större chassi, sen får vi se om det passar mig bättre än barnen ;) eller kanske en gocart...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag kör dubbla uppsättningar till min. Så kan man ladda en under tiden och slipper köra slut på dom helt istället.

Dock gamla ups batterier så dom har inte bråkdelen av kapacitetn kvar så blir nog att köpa en ny sats snart.

Vilken utväxling körde du med? Min gör kanske 15km/h som mest och funkar men tycker den är slö. Men förmodligen batterierna.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag har ju fäst in mina så pass att jag inte kan ta ut dem så lätt, men jag har dragit en laddkontakt och sätter den alltid på laddning direkt efter de har kört klart!

Utväxlingen är 11 fram och 72 bak vill jag minnas!

Ska mäta hastigheten imorgon med gps, teoretiskt så ska den gå 19, något km/h men det är olastat så jag återkommer i den frågan!

Min upplevelse med kraften är raka motsatsen! Jag är förvånad över hur starkt den är, speciellt i kraftiga uppförsbackar med mig på! Den ökar farten bra trots uppförsbacke bra tycker jag! På grus hinner den precis spinna loss lite med grabben på.. Lite alltså, så det ligger en beställning från han att ska kunna sladda mycket så... Vi får väl se vad man kan hitta på... Men när batteriet var nere på 10% på full last med mig på så kändes den lite orkeslös om man säger så! Så det kan vara som du upplever det!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Låter lite som det. Jag kör med org dreven. Var rädd att den skulle gå för fort men funkar helt ok faktiskt. Dottern älskar den :)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Önskar jag hade hittat denna sida innan annars.. fraktfritt med...

http://www.voltpower.se/fi/agmgel-batte ... tteri.html

Ritar, är det ett bra märke? aja, de jag har håller ju bra just nu så!

Har laddat telefonen med ett par GPS programvaror för att mäta hastighet ikväll iallafall! Har en plan sträcka på nån km att mäta på sen! Uppskattad är den, trodde som sagt att de skulle tycka det var kul ett tag och sen strunta i den, så några snållösningar blev det pga osäkerheten, men den biten kan jag släppa nu iallafall, snarare så att de blev riktigt intresserade av sånt här
Skriv svar