USB kopieringsmaskin (av bildfiler)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz

USB kopieringsmaskin (av bildfiler)

Inlägg av cazz »

Skissar lite eftersom jag håller på med en hel del videoinspelningar (även den liten del foto) och ibland tar ju minnet slut.
Man kan ha med sig flera minnen men är man borta ett tag så kan det bli en hel del om man väljer att spela in på ett minneskort.

Jag skissar på två olika sätt, vilken som är bäst vet jag inte, kan t.o.m. bygga båda i samma maskin.

Det jag behöver är exempelvis:
  • Raspberry Pi (Har det)
  • Strömförsörjning (USB Powerpack eller 8 st AA batterier, har båda)
  • Snygg låda (Har det inte)
  • 2,5" Hårddisk (Har det men ingen adapter)
  • 5110 LCD Modul (Har det med)
Sedan lite tryckknappar och det.

Tanken är att man antingen stoppar in en minneskortläsare i ena USB och en USB-minne i den andra, man trycker på knappen och den kopierar.
Den visar på displayen (eller bara blinkar en LED) tills den är klar

Alternativ är att den har en inbyggd hårddisk att man laddar filerna till den hårddisken.
Om man nu är orolig så kanske det kan vara bra ide att ha två diskar som innerhåller samma information.

Så när minneskortet är fullt, man trycker in den och den kopiera och när den är klar kan man ta ut och radera den i kameran och fortsätta (alternativ att det raderas i maskinen men det känns lite mer säkrare om den inte har den funktionen om något skulle hända)

Har för mig det ska finnas sådan maskin redan på marknaden men det kan vara roligt och är nog billigare att göra en egen.

En overkill är väll att ha den en inbyggd accesspunkt för WLAN så kan kan titta på bilderna i en surfplatta :)

Galen ide jag vet men det borde väll bara igenomförbart?
Senast redigerad av blueint 14 juli 2013, 18:35:34, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: USB kopieringsmaskin

Inlägg av Swech »

blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Genomförbart. Men cyberphoto.se säljer färdiga enheter och en netbook (eee pc) kan göra samma sak i fält.
Dubbelkolla så att USB-stacken och filsystemsdrivaren fungerar korrekt.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Swech:
Japp något liknande det där fast billigare :)

blueint:
Japp det gäller kolla upp så allt fungerar som det ska
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tips: Kör SHA256 på källans filer. Ladda sedan samma filer från destinationens filer för att kontrollera att allt fungerat korrekt. Det hindrar dock inte överskrivning av tidigare filer. För det skulle det behövas två destinationer där man kopierar till #1 först, kontrollerar alla filer på #1, därefter kopierar man till #2 och kontrollerar alla filer på #2.

På det sättet kan man hantera trasiga implementation av USB och filsystem.
Användarvisningsbild
cazz

Re: USB kopieringsmaskin (av bildfiler)

Inlägg av cazz »

mmm ok, jo något sätt att se så filen förs över rätt måste det finnas.

Tanken är att de byter namn på katalogen tills typ 20130715003100 (datum och tid)
Även om man bara kopiera en fil så kan det omöjligt lagra i samma katalog och skriva över när man går även på sekunden när man läser av klockan.

Tanken är att köpa en Raspberry Pi A eftersom de drar mindre samt jag behöver ingen Ethernet. sedan kör man med en aktiv USB hubb som både skapar fler USB anslutningar (behöver minst 3 st) samt driver Raspberry Pi.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

ok, kommer beställa lite grejer men eftersom en del saker jag beställer kommer från utlandet så tar det en tid så under tiden
så labbar jag med min Raspberry Pi Model B (kommer ju köra med en Model A senare)

Så här kommer grundskissen se ut.

Inte så high tech men det fungerar.

Väntar med LCD display och kör men vanliga lysdioder (rött att den jobbar och grönt när den är klar)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kritiska moment är:
* Hur vet man att kopieringen är korrekt utförd?
* Indikation på att kopieringen är klar som ej kan misstolkas under stress och kasst ljus
* Hantera fukt
* Skydda mot dåligt batteri under kopieringsprocessen

Just det där med att veta att kopieringen verkligen gick bra och det utan att det drar ut på tiden är något att tänka på. 8-bit:s datorer hade ju t.om ett kommando "Verify" för att kontrollera att det som sparats verkligen var "ok".

För att läsa behöver man oftast montera.. och avmontera. Rycker man ut media under tiden eller om batteriet ger upp när kopieringen sker kan man få trubbel.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Som sagt lägg till att moment som när filerna verifierar filena med md5sum eller liknande. Bara visa på displayen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fast hur vet man att md5 summan är korrekt? ;)
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Jo det som ni beskrivare är viktigt men ser det mest på programmeringsbasis

Man måste så klart ha en indikator om batteriet börjar bli dåligt.
Exempelvis den USB powerpacken jag har har 4 lysdioder som lyser och när det bara är en lampa kvar så får man se upp.
Tanken är ju att man kan göra så lådan där allt finns i så har den en liten plexiglas eller liknande där lysdioderna syns så ser man att det är dags att ladda.

Nej det gäller inte vara stressad och så men det gäller allt även om man tycker in det i en dator så är man inte försiktigt så får man stå sitt kast.

Fukt ser jag inte så farligt på. eftersom jag har ju kamror också och de är inte heller så förtjusta i fukt så som alltid när vi pratar om elektronik att man
får ta det försiktigt.

Det där med korrekt utförd har du en viktigt fråga.

Man kanske skulle tre färger, Grönt= klart, gult=jobbar, rött=fel.
För när man kör kopieringskommando så kan man få info om det har blivit fel eller ej och sedan skickar via GPIO till LED som resultat.

montering är ofta inga problem.

Exempelvis så om man trycker in en USB källan så brukar den mounta automatisk annars kan man programmera knappen att innan den startar kopieringen att den kollar och mounta om det behövs.

Japp md5sum eller liknande måste köras i slutet för om det är ok så ska den gröna LED lysa och den har avmountat USB källan
Varje fil har ju en md5 fil så man får jämföra med källa filen med den filen man har kopierat, stämmer den så är den rätt kopierad.

Ska sitta lite och testa och köra lite kommando på min Raspberry och se hur allt fungerar.

Jag har jobbat lite med Raspberrys GPIO men inte så mycket att jag skulle kunna göra detta med förbunda ögon.

Men har ni flera påpekande så tar jag gärna emot dom, bättre ställa för många frågor eller för få. Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man har en liten bildskärm så kan den visa iaf första och sista bilden. Då ser man att kopieringen gick bra och inte minst vilket minneskort som blev kopierat så att man inte formaterar fel kort i kameran..
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

mm det är det jag hade tänkt kanske köra med WLAN mot en surfplatta.

Men visst en 12v skärm för filmvisning i en bil hade gått bra men då måste jag köra med 12v.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte mer en 3" skärm som bara visar en tumnagel. Om man fotat en älg och den visar en ko så vet man att något är fel..
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

haha jo det skulle nog gå att bygga ut, den har ju anslutningar till det men det får nog bli i version 2 :)
Skriv svar