Jag är ny här på forumet som säkert syns, det vart även ett tag sedan jag studerade digitalteknik och ellära. Men, jag har ett problem jag försöker lösa. Situationen följer;
I min bil finns en lampa, den här lampan vet jag i nuläget inget om mer än att den lyser när den inte ska lysa.
När nyckeln till bilen vrids om ska lampan tändas, vilket den gör. Därefter ska den lysa i fem sekunder för att sedan slockna och hålla sig släckt. I nuläget tänds den i fem sekunder, släcks i cirkus 1 sekund för att sedan åter tändas.
Så i mitt huvud ser det ut som följande; 1 - 0 - 1, där 1 är på och 0 är av, på grund av detta fick jag idén att koppla in en SR vippa för att låsa lampan till att hålla sig släckt efter den slocknat. Detta genom att koppla in en inverter gjord på en NAND grind med ingårna ihopkopplade, denna inverter går sedan till ena ingången på min SR vippa.
Vilket skulle se ut som följande;
1 - 0 - 0 (Där första nollan blir en etta via invertern och låser SR vippan).
Jag har försökt bygga ihop en enkel krets och delvis lyckats, dock liknar det i nuläget mer ett inbrottslarm än en själva syftet. Problemet är att jag inte med den koppling jag i nuläget har kan garantera att lampan lyser när kretsen ges ström, vilket man kan se i själva filmen.
Så spelreglerna sammanfattas;
Lampan måste lysa när tändningen vrids om och den skall lysa i fem sekunder för att därefter slockna och hålla sig släckt, jag vet inte om denna kretsen är det optimala men det kändes så.
En enkel skiss följer tillsammans med en film jag spelade in;
En enkel skiss på hur min krets är uppbyggd.
Kretsen får i nuläget en spänning på +5V via USB, vid installationen kommer bilen ge en spänning på +12V vilket IC kretsarna inte ska kunna ta. Så, jag kanske är dum nu men hur får jag ner spänningen från +12V till +5V som IC kretsarna klarar av? Jag tänkte mig resistorer med beräknade värden via Ohms lag men där har jag enbart en utav variablerna, spänningen. Jag kan mäta resistansen på IC kretsen men jag vet inte hur pass rätt det blir så ber om tips.

Video på kretsen och hur den fungerar i praktiken.
http://youtu.be/7WHAxakel_o
M.v.h.