Lite frågor kring en SR vippa med en inverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cIntX

Lite frågor kring en SR vippa med en inverter

Inlägg av cIntX »

Tjenix,

Jag är ny här på forumet som säkert syns, det vart även ett tag sedan jag studerade digitalteknik och ellära. Men, jag har ett problem jag försöker lösa. Situationen följer;
I min bil finns en lampa, den här lampan vet jag i nuläget inget om mer än att den lyser när den inte ska lysa.

När nyckeln till bilen vrids om ska lampan tändas, vilket den gör. Därefter ska den lysa i fem sekunder för att sedan slockna och hålla sig släckt. I nuläget tänds den i fem sekunder, släcks i cirkus 1 sekund för att sedan åter tändas.
Så i mitt huvud ser det ut som följande; 1 - 0 - 1, där 1 är på och 0 är av, på grund av detta fick jag idén att koppla in en SR vippa för att låsa lampan till att hålla sig släckt efter den slocknat. Detta genom att koppla in en inverter gjord på en NAND grind med ingårna ihopkopplade, denna inverter går sedan till ena ingången på min SR vippa.

Vilket skulle se ut som följande;

1 - 0 - 0 (Där första nollan blir en etta via invertern och låser SR vippan).
Jag har försökt bygga ihop en enkel krets och delvis lyckats, dock liknar det i nuläget mer ett inbrottslarm än en själva syftet. Problemet är att jag inte med den koppling jag i nuläget har kan garantera att lampan lyser när kretsen ges ström, vilket man kan se i själva filmen.

Så spelreglerna sammanfattas;
Lampan måste lysa när tändningen vrids om och den skall lysa i fem sekunder för att därefter slockna och hålla sig släckt, jag vet inte om denna kretsen är det optimala men det kändes så.

En enkel skiss följer tillsammans med en film jag spelade in;

En enkel skiss på hur min krets är uppbyggd.

Kretsen får i nuläget en spänning på +5V via USB, vid installationen kommer bilen ge en spänning på +12V vilket IC kretsarna inte ska kunna ta. Så, jag kanske är dum nu men hur får jag ner spänningen från +12V till +5V som IC kretsarna klarar av? Jag tänkte mig resistorer med beräknade värden via Ohms lag men där har jag enbart en utav variablerna, spänningen. Jag kan mäta resistansen på IC kretsen men jag vet inte hur pass rätt det blir så ber om tips.

Bild

Video på kretsen och hur den fungerar i praktiken.
http://youtu.be/7WHAxakel_o

M.v.h.
cIntX

Re: Lite frågor kring en SR vippa med en inverter

Inlägg av cIntX »

Oops, hela frågan blev poänglös när jag nu kom på hur korkad den är. Det finns inget "fel" förutom att jag tänkte fel. Dock kvarstår frågan om hur jag får in +12V till 2x IC kretsar (1st 4xNOR & 1st 4xNAND). Hur beräknar jag vilket motstånd som krävs när jag enbart vet inspänningen och hur mycket mycket spänning ICn vill ha?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag brukar begripa mig på lite knäppa lösningar men vad är detta?
Ska den kretslösningen få lampan att vara tänd i 5 sekunder?
RS vippa i bilmiljö är inte den bästa lösningen då den är mycket lättstörd.

Om jag fattar problemet rätt så skulle jag lösa det med en 555 ett motstånd och en kondensator.

Protte
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hej

Det var en bra ställd fråga. Till tillräcklig mycket information finns för att man ska kunna svara.
Du kan inte sänka spänningen med en resistor till en IC. Du behöver en spännings regulator, tex en 7805
Du behöver även serieresistanser på dioderna.

Det kanske är bättre att fixa grundfelet än att dölja det. Jag gissar att du vet vad lampan betyder, airbagvarning kanske.
cIntX

Inlägg av cIntX »

Det stämmer bra med SRS Danei, det bästa vore att fixa felet men problemet är att det skulle kosta mer än vad bilen i nuläget är värd.

@Prototypen: Bilen har en egen krets som tänder lampan i fem sekunder, därefter släcker den lampan. Dock har jag tydligen nu ett fel i kretsen vilket gör att datorn i bilen tänder lampan igen. Så det jag tänkte här var att när bilen vill tända lampan igen ska SR vippan hindra den.

En annan tanke var att ha en trippel femma med en kondensator, dock hinner jag inte få hem en ny 555a i tid eftersom de jag beställde råkade komma hem som modeller för ytmontering. Så det enda jag har nu är en SR vippa.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Du ska alltså sälja bilen......

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och vilken lampa är det?
Motorvarning, ABS eller Airbag.
Egentligen oavasett vilken, blir i princip bilen trafikfarlig, vilket gör att det är hemskt olämpligt att hjälpa till.
Skall du sälja bilen, tja då är det ju faktiskt bedrägeri
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

SRS Supplemental Restraint System
Alltså airbagen.

Har du kollat vad som orsakar att SRS tänds, finns kanske hjälp på forum, vad är det för bil du har ?

Kan vara enkelt fel ibland, t.e.x. Clio har en kontakt i förarsätet(närvaro), funkar inte den så tänds SRS.

Kjelle
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

TomasL: Den behöver inte vara farligare än vanligt. Normalt sett tänds den även om felet inte finns kvar, felet måste bara nollas i styrningen. Äldre bilar är hur som helst ännu farligare. Att sälja en bil med dold varning utan att meddela det hoppas jag inte att han ska göra.

Vad är det för bil?
cIntX

Inlägg av cIntX »

Lampan som lyser är SRSen som tidigare nämnts, bilen skall ICKE säljas. Bilen är en Saab 9000 från 1995, 2.3 CSE. SRS får inte lysa sedan ändringen 2012, tidigare har det inte varit några problem med att den lyst.

I övrigt är bilen i toppskick, det eventuella felet bedöms inte vara trafikfarligt mer än för min egen säkerhet eftersom det handlar om SRS.

Grejen med dessa bilar är även att lampan kan tändas väldigt lätt, utan egentliga fel.

Någonstans skall det tydligen även sitta ett EEPROM som enligt min information ska hålla felkoderna, dessa går ju nolla men problemet är att hitta det och jag vet inte ens om det kommer släcka.

Om vi nu bara kan komma ifrån antaganden så hade det vart mycket roligare.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Koppla in SRS lampan på samma som ABS lampan?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kan du inte läsa ut eventuella felkoder, så du vet vad för fel det är.
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Om du söker lite så skall det finnas en tråd med exakt samma frågeställning. Jag vill minnas att det fick till en hyfsat elegant lösning!

Vad den moraliska aspekten beträffar så avstår jag ifrån att kommentera :lol:
cIntX

Inlägg av cIntX »

Aha, ska kolla upp detta.

TomasL, jo det kan jag. Känner en kille på Saab här som har tillgång till en TechII med ISAT adapter, dock klargjorde han att den med största sannolikhet kommer tändas igen eftersom dessa gamla bilar är väldigt känsliga.

@danielr112
Det var också en tanke, tänkte det som sista utväg, dock vet jag inte hur länge den lyser eller om det går utan att trigga något annat alarm eftersom bilens ECU håller koll på spänningar lite överallt.
svanted

Inlägg av svanted »

har det inte betydelse om kuddarna fungerar eller inte om du krockar då?...
Skriv svar