Fällbar säng, styra winschen med arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
snorre snabel

Fällbar säng, styra winschen med arduino?

Inlägg av snorre snabel »

Hej!

Har tröttnat på att fälla upp och ner min egenkonstruerade fällbara dubbelsäng och beslutat mig för att göra den automatisk!

För själva lyftandet står en 220V vinsch, för benutfällning 2 12v DC motorer. Hela kalaset styrs av en arduino som är kopplad till min PC. Avstängning sker m ha reed sensor och permanentmagneter som känner av sängens position.
PC:n loggar dels sömn tider (till csv-format så jag får graf i excel :roll: ) samt spelar upp ljudfiler under upp och nedfällningsfasen. (kan man så ska man?) :mrgreen:
Allt det mekaniska är räknat på, byggt och testat (fungerar prima).

Nu till problem numero 1.
Vinschen har en kondensator på 40 uF och 450 V för starten och eftersom jag är både dålig på och lite rädd för kondensatorer (är supernoga med att urladda, ej skruvmejsel "knepet") tänkte jag kolla om någon har lust att ge mig lite råd.

Jag bifogar kopplingsschemat
MAHO1200-MAN2.pdf
(det är den vänstra delen om "control cord" som är aktuell).
Det jag vill göra är m ha två reläer styra "upp" och "ned". Hade det varit en vanlig brytare hade det inte varit några konstigheter men som sagt, den otäcka kondensatorn gör mig osäker.

Problem numero 2.

Har gjort en apparatlåda med alla komponenter som är perfekt passat, lött, kopplat och designat (~12 h jobb). Till min förskräckelse upptäckte jag 450 V kondensatorn, mina reläer är för 220 V. MEN, eftersom kondensatorn bara ger den spänningen vid starten, borde det inte innebära några problem för reläerna då det "bara" är 220 V när det är dags att bryta ändå?
Eller är det av andra skäl olämpligt? Reläerna sitter inbyggda i kopplingsdosor och kommer bryta ström 2 ggr per dag så inget större belastning på dom annars.

Nåja, har dokumenterat allt noggrant så om jag får allt att funka slänger jag upp en tråd när det är klart!

Tacksam för hjälp!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Fällbar säng, styra winschen med arduino?

Inlägg av Icecap »

#1: Kondensatorn ger ingen spänning vid start, det är en driftkondensator. Då det ändå rör sig om 230Vac som är ansluten ska du såklart se till att det är lämpligt avskärmat. De två reläer får såklart inte aktiveras båda men om du vill kan du koppla så att det inte skulle bli något problem. Om det är viktigt för dig att avladda kondensatorn kan ett motstånd på kanske 100k över den se till att den är "säker" inom kanske 30 sekunder eller så. De 450V betyder att den TÅL max. 450V, inte att den alstrar dom!

#2: Som jag skrev: kondensatorns spänning anger vad den tål, en kondensator alstrar ingen spänning i sig.

Eller på enkelt svenska: kör på, inget problem, ingen fara!
snorre snabel

Icecap skrev:#1: Kondensatorn ger ingen spänning vid start, det är en driftkondensator. Då det ändå rör sig om 230Vac som är ansluten ska du såklart se till att det är lämpligt avskärmat. De två reläer får såklart inte aktiveras båda men om du vill kan du koppla så att det inte skulle bli något problem. Om det är viktigt för dig att avladda kondensatorn kan ett motstånd på kanske 100k över den se till att den är "säker" inom kanske 30 sekunder eller så. De 450V betyder att den TÅL max. 450V, inte att den alstrar dom!

#2: Som jag skrev: kondensatorns spänning anger vad den tål, en kondensator alstrar ingen spänning i sig.

Eller på enkelt svenska: kör på, inget problem, ingen fara!

Okej! Tack, ja tänkte helt fel. Ska läsa på lite mer om kondensatorer, har bara sett dem användas som "batterier" tidigare. På min kondensator har jag 3 st kontaktbleck, 1,2 & C.
Har du lust att ge mig lite råd om hur jag ska koppla? Har svårt att förstå hur kretsen fungerar och vill ogärna att det säger "frääääs" pga trial & error.
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då så. Det undre relä styr ned, det övre upp.

Som du ser behöver det översta bara att vara ett enkelpoligt relä om man nu vill ha två olika.

De är kopplat så att ett relä åt gången ska drivas - men skulle BÅDA drivas händer inget annat än att sängen kör ner.
Sängmotor.png
snorre snabel

Tusen tack för hjälpen!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har haft egna tankar på fällbar säng, så har du någon bild på det hela? vad använder du för gångjärn? material? fogteknik?
snorre snabel

Jag kan lägga upp en tråd om det hela när jag är klar, kan pm:a dig när det sker.
Men såhär ser grundkonstruktionen ut, utan den automatiska funktionen. Det bruna är en köpt skinnhutch som passade bra till.

Utfälld
säng 2.jpg
Infälld
säng 1.jpg
Utan vissa täcksidor
säng 3.jpg
Vinschen huserar under den bruna hutchen, vajern går längs med huvudändan genom några trissor, upp på vänstra stolpen och därefter till fästpunkten i vänstra fotändan på sängen.
Sängbenen finns inte med på denna men dessa sitter under mdf och skjuts ut i inledande delen av fällningssekvensen.

Anledningen till att den centrerade mdf skivan visas på sista bilden är för att den har exakt samma mått som bilden från projektorn har där (kant i kant). Undersidan av sängen är tillika "duk" till projektorn.

Från början hade jag tänkt att motorn skulle driva axeln, men efter att ha tänkt igen (lite sent kanske) insåg jag vilket jättemoment som skulle krävas och valde en lite lättare väg. Visst snyggare utan vajer men inte hela världen heller men tanke på att jag slipper växellådor mm. (undviker fjäderlösningar, ogillar fjädrar)
Skriv svar