Har tröttnat på att fälla upp och ner min egenkonstruerade fällbara dubbelsäng och beslutat mig för att göra den automatisk!
För själva lyftandet står en 220V vinsch, för benutfällning 2 12v DC motorer. Hela kalaset styrs av en arduino som är kopplad till min PC. Avstängning sker m ha reed sensor och permanentmagneter som känner av sängens position.
PC:n loggar dels sömn tider (till csv-format så jag får graf i excel

Allt det mekaniska är räknat på, byggt och testat (fungerar prima).
Nu till problem numero 1.
Vinschen har en kondensator på 40 uF och 450 V för starten och eftersom jag är både dålig på och lite rädd för kondensatorer (är supernoga med att urladda, ej skruvmejsel "knepet") tänkte jag kolla om någon har lust att ge mig lite råd.
Jag bifogar kopplingsschemat (det är den vänstra delen om "control cord" som är aktuell).
Det jag vill göra är m ha två reläer styra "upp" och "ned". Hade det varit en vanlig brytare hade det inte varit några konstigheter men som sagt, den otäcka kondensatorn gör mig osäker.
Problem numero 2.
Har gjort en apparatlåda med alla komponenter som är perfekt passat, lött, kopplat och designat (~12 h jobb). Till min förskräckelse upptäckte jag 450 V kondensatorn, mina reläer är för 220 V. MEN, eftersom kondensatorn bara ger den spänningen vid starten, borde det inte innebära några problem för reläerna då det "bara" är 220 V när det är dags att bryta ändå?
Eller är det av andra skäl olämpligt? Reläerna sitter inbyggda i kopplingsdosor och kommer bryta ström 2 ggr per dag så inget större belastning på dom annars.
Nåja, har dokumenterat allt noggrant så om jag får allt att funka slänger jag upp en tråd när det är klart!
Tacksam för hjälp!