Det är väl hög tid att starta en projekttråd om fartyget jag och min bror nyligen förvärvade, det hela kommer egentligen bli en radda delprojekt som delvis kommer grenas av i andra trådar (Jag lyfter ur diskussioner i den här tråden vartefter de blir omfattande nog för att ligga i en egen tråd), men jag kommer uppdatera det här inlägget med länkar till aktuella trådar.
Vi planerar hyffsat omfattande "renoveringar" av inredningen, men även en hel del elektronikprojekt, och det är väl främst dessa som jag kommer diskutera här.
Vi kan väl börja med en bild på fartyget (Bilder från insidan kommer när jag har hämtat hit min kamera och stativ).
Fartyget mäter 23 x 3.9 meter, bruttovikt ca 36 ton, djupgående ca 0.7 meter.
Hon är byggd i Sovjet 1991 för att fungera som fraktfartyg, köpt av förra ägaren direkt av Sovjetiska staten och så småningom körd till Sverige. Totalt har 12 stycken likadana fartyg hämtats till Sverige, enligt information jag har fått från flera håll. I början av tjugohundratalet byggdes hon om för att fungera som dykbåt/bobåt. Då höjdes lastrummen upp för att ge komfortabel ståhöjd. Dock får man ju inte full ståhöjd i hela bredden, eftersom man går på sidorna av lastrummen. Inredningen är minst sagt mer funktionell än vacker, den består av målade plyfaskivor. Maskin och backslag byttes ut från de Sovjetiska till en Scania DSI-11 och ett hydrauliskt backslag. Vattenburen värme, villapanna och luftvärmepump installerades.
Elförsörjningen består av en batteribank på 12 st 6 V 155 Ah batterier från Oerlikon battery kopplade för 24 V, en inverter på 3 kW samt ett elverk på 8 kW. Naturligtvis finns det en separat bank med startbatterier. I övrigt är elsystemet i princip icke-existerande, det enda som är fast monterat är det som monterades orginal, resten består av en lång kedja förgreningsdosor.
Planerade elrelaterade-projekt
Installera två elsystem.
Består egentligen av ett antal underprojekt i sig. Dels vill jag ha ett vanligt 230-system, men jag vill kunna övervaka och även styra laster. Sen känns det logiskt att även dra ut ett 24-voltssystem, eftersom batteribanken är på 24 V. Även här vill jag kunna övervaka och styra laster, och eftersom skrovet är jord så kan jag inte använda low side switching och mätning, utan måste göra det high side. Nu har jag dock för mig att jag har sett en high-side switchkrets (jag talar alltså bara om av/på för påslag/avslag av laster, inte switchning som i en flybackomvandlare) som även har integrerad strömmätning, men jag måste lyckas hitta den igen. Tips mottas gärna!
Dra ut ett styr-nät
Någon form av styrnätverk vill jag ha, för att kunna utlokalisera styrmoduler, istället för att ha en enda styrcentral. Så ett nätverk för att koppla ihop dessa moduler kommer behövas, 1Wire eller I2C eller nåt liknande. Vad rekommenderas? Tanken är väl att koppla nätet till en hallonpaj eller liknande, och skriva ett program i C++ för Linux (bara det kommer bli en enorm utmaning! Jag kan dock både lite C och C++ sen tidigare, men det var länge sen jag höll på). Jag vill sen kunna styra t.ex. lampor, rullgardiner, pumpar, ventiler o.s.v. med dedikerade styrmoduler. Och då även få feedback från dessa moduler om förbrukad effekt.
Dra ut ett ljud-nät
Jag vill även dra ut ett nät för att kunna hänga upp högtalare lite här och var i båten. Det logiska alternativet är ju då att dra ut lågnivå och använda aktiva högtalare, annars blir det på tok för mycket impedanskrångel. Då får jag även möjlighet att bygga lite fina högtalare med "små" rörstärkare i

Intercom/PA
Eftersom fartyget är så pass långt och med maskinrummet mellan bo-delen och kabyssen så känns ett enkelt intercomsystem nödvändigt. Men jag nöjer mig inte med vilken skit som helst, jag ska bygga intercomstationerna själv, litegranna i steampunk-stil har jag tänkt mig.
Automatisera värmesystemet
Jag vill kunna styra och automatisera värmesystemet. Idag stänger man av olika sektioner med kranar (t.ex. kabyssen) om man inte vill ha värme där. Radiatorerna har ingen termostat, utan bara en enkel ventil (som dessutom förvirrande nog går "baklänges" mot vad i.a.f. jag är van vid). Vill man inte ha värme alls i båten stänger man av cirkulationspumpen för radiatorsystemet. Pannan har en termostat, men den styr bara temperaturen i ackumulatortanken/värmeväxlaren. Dessutom verkar den vara helt fel, den är ställd på 50 grader och man bränner sig ändå rejält på vattnet från värmeväxlaren. Här måste jag lära mig "hur man normalt gör" i ett värmesystem vad det gäller styrningen och se hur jag bäst och smidigast kan applicera det på vårt befintliga system.
Belysning
Vi vill ha snygg, gärna infälld, belysning. Blandat lite spottar, mysljus och allmänbelysning.
Icke el-relaterat
Kabyssen
Vi hade tänkt börja med att uppdatera kabyssen. Det ska byggas en platsbyggd U-formad soffa med ett en-pelarbord som går att sänka ner och bilda en stor säng. Givetvis ska det vara stuvutrymmen under sitsarna, ryggstödet mot akterväggen ska gå att fälla upp och bilda ytterligare en sovplats (så är det i dag). Diskbänken ska bytas ut mot en limträskiva med infälld diskho och slask. En liten diskmaskin ska installeras under diskhon. På andra sidan ska det också blir limträskiva med infälld gasspis istället för dagens rostfria bänk som spisen står på. Spiskåpan i rostfritt ska få lite runda trädetaljer så den blir mer "slå i huvudet"-vänlig. Väggar ska fräschas till och kläs med fanérskivor.
Badrummet
Badkaret ska ut till förmån för en tvättmaskin och duschkabin med integrerat torkskåp. Här vill jag "go nuts" och ha en hel bunte med vatteneffektiva munstycken fast monterade i väggarna, som komplement till snålspolande munstycke på slang. Vid användning som torkskåp ventileras luften rakt ut med PAX-fläkt samt att jag tänkte installera en liten värmefläkt som blåser in värme i skåpet.
Passagen mellan förliga- och akterliga fd lastrummen
Idag är passagen en dryg meter hög, så man får huka sig rätt rejält när man ska igenom. Här ska vi höja upp till full ståhöjd.
Akterliga lastrummet
Det här rummet ska delas av och bilda ett sovrum och ett litet vardagsrum. Väggarna ska slätspacklas och målas, sen lägger vi till maritim prägel med snygga detaljer.
Styrhytten
Här kommer vi inte göra mycket alls, en plyfaskiva ska bytas mot limträ (troligtvis, inte helt bestämt ännu), ratten ska putsas upp och lackas.
Jag har säkert glömt massor med saker, men det här är en början i.a.f.

