Walles båtprojekt голубь (Golub)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Walle »

Golub betyder Duva.

Det är väl hög tid att starta en projekttråd om fartyget jag och min bror nyligen förvärvade, det hela kommer egentligen bli en radda delprojekt som delvis kommer grenas av i andra trådar (Jag lyfter ur diskussioner i den här tråden vartefter de blir omfattande nog för att ligga i en egen tråd), men jag kommer uppdatera det här inlägget med länkar till aktuella trådar.
Vi planerar hyffsat omfattande "renoveringar" av inredningen, men även en hel del elektronikprojekt, och det är väl främst dessa som jag kommer diskutera här.

Vi kan väl börja med en bild på fartyget (Bilder från insidan kommer när jag har hämtat hit min kamera och stativ).
fritidsfartyg-03.jpg
Fartyget mäter 23 x 3.9 meter, bruttovikt ca 36 ton, djupgående ca 0.7 meter.
Hon är byggd i Sovjet 1991 för att fungera som fraktfartyg, köpt av förra ägaren direkt av Sovjetiska staten och så småningom körd till Sverige. Totalt har 12 stycken likadana fartyg hämtats till Sverige, enligt information jag har fått från flera håll. I början av tjugohundratalet byggdes hon om för att fungera som dykbåt/bobåt. Då höjdes lastrummen upp för att ge komfortabel ståhöjd. Dock får man ju inte full ståhöjd i hela bredden, eftersom man går på sidorna av lastrummen. Inredningen är minst sagt mer funktionell än vacker, den består av målade plyfaskivor. Maskin och backslag byttes ut från de Sovjetiska till en Scania DSI-11 och ett hydrauliskt backslag. Vattenburen värme, villapanna och luftvärmepump installerades.

Elförsörjningen består av en batteribank på 12 st 6 V 155 Ah batterier från Oerlikon battery kopplade för 24 V, en inverter på 3 kW samt ett elverk på 8 kW. Naturligtvis finns det en separat bank med startbatterier. I övrigt är elsystemet i princip icke-existerande, det enda som är fast monterat är det som monterades orginal, resten består av en lång kedja förgreningsdosor.

Planerade elrelaterade-projekt


Installera två elsystem.

Består egentligen av ett antal underprojekt i sig. Dels vill jag ha ett vanligt 230-system, men jag vill kunna övervaka och även styra laster. Sen känns det logiskt att även dra ut ett 24-voltssystem, eftersom batteribanken är på 24 V. Även här vill jag kunna övervaka och styra laster, och eftersom skrovet är jord så kan jag inte använda low side switching och mätning, utan måste göra det high side. Nu har jag dock för mig att jag har sett en high-side switchkrets (jag talar alltså bara om av/på för påslag/avslag av laster, inte switchning som i en flybackomvandlare) som även har integrerad strömmätning, men jag måste lyckas hitta den igen. Tips mottas gärna!

Dra ut ett styr-nät

Någon form av styrnätverk vill jag ha, för att kunna utlokalisera styrmoduler, istället för att ha en enda styrcentral. Så ett nätverk för att koppla ihop dessa moduler kommer behövas, 1Wire eller I2C eller nåt liknande. Vad rekommenderas? Tanken är väl att koppla nätet till en hallonpaj eller liknande, och skriva ett program i C++ för Linux (bara det kommer bli en enorm utmaning! Jag kan dock både lite C och C++ sen tidigare, men det var länge sen jag höll på). Jag vill sen kunna styra t.ex. lampor, rullgardiner, pumpar, ventiler o.s.v. med dedikerade styrmoduler. Och då även få feedback från dessa moduler om förbrukad effekt.

Dra ut ett ljud-nät

Jag vill även dra ut ett nät för att kunna hänga upp högtalare lite här och var i båten. Det logiska alternativet är ju då att dra ut lågnivå och använda aktiva högtalare, annars blir det på tok för mycket impedanskrångel. Då får jag även möjlighet att bygga lite fina högtalare med "små" rörstärkare i :drool: Något speciellt man bör tänka på med det här för att inte få brum från 230-systemets 50 Hz? Jag antar att man ska dra ut det balanserat och med differensförstärkare som första steg? Ljudkällor till detta nät kommer vara CD/radio/dator samt VHF-radio. Där kommer även behövas en "kollisionsdetektor" som ger VHF'en prioritet. Det ballaste vore dock om man kunde skicka ut båda ljuden och på något vis välja i högtalarna. Man kanske kan frekvensmultiplicera och sedan filtrera och frekvenshalvera i flera steg? Eller så får man helt enkelt göra förstärkarna med dubbla valbara ingångar och dra ut två slingor.

Intercom/PA

Eftersom fartyget är så pass långt och med maskinrummet mellan bo-delen och kabyssen så känns ett enkelt intercomsystem nödvändigt. Men jag nöjer mig inte med vilken skit som helst, jag ska bygga intercomstationerna själv, litegranna i steampunk-stil har jag tänkt mig.

Automatisera värmesystemet

Jag vill kunna styra och automatisera värmesystemet. Idag stänger man av olika sektioner med kranar (t.ex. kabyssen) om man inte vill ha värme där. Radiatorerna har ingen termostat, utan bara en enkel ventil (som dessutom förvirrande nog går "baklänges" mot vad i.a.f. jag är van vid). Vill man inte ha värme alls i båten stänger man av cirkulationspumpen för radiatorsystemet. Pannan har en termostat, men den styr bara temperaturen i ackumulatortanken/värmeväxlaren. Dessutom verkar den vara helt fel, den är ställd på 50 grader och man bränner sig ändå rejält på vattnet från värmeväxlaren. Här måste jag lära mig "hur man normalt gör" i ett värmesystem vad det gäller styrningen och se hur jag bäst och smidigast kan applicera det på vårt befintliga system.

Belysning

Vi vill ha snygg, gärna infälld, belysning. Blandat lite spottar, mysljus och allmänbelysning.

Icke el-relaterat

Kabyssen

Vi hade tänkt börja med att uppdatera kabyssen. Det ska byggas en platsbyggd U-formad soffa med ett en-pelarbord som går att sänka ner och bilda en stor säng. Givetvis ska det vara stuvutrymmen under sitsarna, ryggstödet mot akterväggen ska gå att fälla upp och bilda ytterligare en sovplats (så är det i dag). Diskbänken ska bytas ut mot en limträskiva med infälld diskho och slask. En liten diskmaskin ska installeras under diskhon. På andra sidan ska det också blir limträskiva med infälld gasspis istället för dagens rostfria bänk som spisen står på. Spiskåpan i rostfritt ska få lite runda trädetaljer så den blir mer "slå i huvudet"-vänlig. Väggar ska fräschas till och kläs med fanérskivor.

Badrummet

Badkaret ska ut till förmån för en tvättmaskin och duschkabin med integrerat torkskåp. Här vill jag "go nuts" och ha en hel bunte med vatteneffektiva munstycken fast monterade i väggarna, som komplement till snålspolande munstycke på slang. Vid användning som torkskåp ventileras luften rakt ut med PAX-fläkt samt att jag tänkte installera en liten värmefläkt som blåser in värme i skåpet.

Passagen mellan förliga- och akterliga fd lastrummen

Idag är passagen en dryg meter hög, så man får huka sig rätt rejält när man ska igenom. Här ska vi höja upp till full ståhöjd.

Akterliga lastrummet

Det här rummet ska delas av och bilda ett sovrum och ett litet vardagsrum. Väggarna ska slätspacklas och målas, sen lägger vi till maritim prägel med snygga detaljer.

Styrhytten

Här kommer vi inte göra mycket alls, en plyfaskiva ska bytas mot limträ (troligtvis, inte helt bestämt ännu), ratten ska putsas upp och lackas.

Jag har säkert glömt massor med saker, men det här är en början i.a.f. :) Det kommer bara ta 8 år att få klart (fast det blir väl aldrig riktigt klart ;))
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 675
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av polmanswe »

ujujuj. det det får mina projekt att.blekna rejält. får man fråga vad du fick.ge för.fartyget??
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Agwan »

Kul projekt! Något jag och en polare också pratat om att göra i ett gäng år nu.

Är det inte styrhytten som är det mest intressanta att pilla med? Kameror runt hela båten som kan visas på nån skärm, navigering, övervakning av motorerna mm.
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Peter_1982 »

Vilket projekt!!! :bravo:

Och vilket stiligt fartyg.

Detta ska följas noggrant!

Vågar man fråga hur mycket bränsle en sådan slurpar i sig?
Användarvisningsbild
Limestone
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2012, 10:51:59
Ort: Rydsgård

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Limestone »

Riktigt häftig projekt :tumupp:
Blir nästan tårögd :lol: Har länge drömt om ett liknande projekt, varit nära ett par gånger men av olika anledningar inte blivit av...
Sprang på ett liknande fartyg i Kungshamn när jag bodde där fast det var c:a 50m långt, ett av lastrummen var inredd som gym och bastu :razz: och kaptenshytten var helt underbar...
Han hade en 22fots daycruiser liggande på däck som han sjösatte med lastkran när han skulle in till kaj eller liknande :wink:

Behöver ni hjälp av en gammal båtbyggare är det bara att hojta :D
JanErik
Inlägg: 3186
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av JanErik »

Om du ska ha distribuerad I/O är det nog enklast (om än kanske inte billigast) med ett PLC-system som t.ex. Beckhoff. Behövs bara en EtherCAT/Ethernet-linje. Både PLC och I/O går på 24V. Logik och vanlig datatrafik kan samsas på bussen. Sedan vet jag inte hur det är med marinklassning.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Agwan »

Beckhoff kan jag också rekommendera. De har också IP-klassade prylar. IP-67 närmare bestämt (de har IP 69K också). De vanliga modulerna kostar lite, men inte så farligt. Skulle gissa att IP-klassade tangerar farligt pris.
drobban
Inlägg: 42
Blev medlem: 14 november 2010, 14:21:16

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av drobban »

Mäktigt!
Är helt klart avundsjuk.
Är också riktigt nyfiken vad ett sådant projekt kostar att köpa in ;)

Säg till när du ska börja arbeta med hallonpajen. Tror att jag kan hjälpa dig i uppstarten iaf. Sitter och kodar automation just nu med hjälp av gpio från rpi'n
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27345
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av danei »

Agwan: Även IP10 är IP klassat. :wink:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Eftersom vi inte har någon skärgård här i Skåne, förutom Ven, så är jag inte avundsam, icke ett dugg!
Men vad är de fasta och löpande kostnaderna!
Olja för uppvärmning tankar man över från en passerande Ryss!
Men finns det Båtskatt?
Ja hur ser kalkylen ut egentligen undrar Lasp ;-)
Gimbal
Inlägg: 8603
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Gimbal »

Ska bli intressant att följa.
Så, 3.9m bred, det är alltså en båt och inte ett skepp. Det var ju smidigt. :tumupp:
limpan4all
Inlägg: 8435
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av limpan4all »

Jag hade nog byggt ett Gigabit Ethernet nätverk och sedan kopplat alla avnämare till det.
Då blir det bara en sorts signalering och kraft, alla enheter är på den logiska sida galvaniskt åtskilda genom Ethernet transformatorn.
Varför inte helt enkelt sätta en hallonpaj i varje nod, istället för att konstruera egen hårdvara och TCP/IP stack mm?
ragnwald
Inlägg: 165
Blev medlem: 9 mars 2006, 21:16:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av ragnwald »

Vad lycklig man blir av att se denna tråd! Ska följas med spänning.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av Walle »

Nu ska vi se: Båten kostade strax under 700 kkr, tack vare att vår far hjälpte till med säkerhet i form av pantbrev fick vi lånen till samma ränta som ett vanligt bostadslån. Topplånet (under 200 kkr) ligger strax under 4%, bottenlånet under 3%. Räntorna och amortering blir inte ens 3 kkr i månaden, så bara där blir det betydligt billigare än lägenheten i Hökarängen (där går räntorna på 4k5 kr i månaden, sen tillkommer amortering (fast det är ju snarare en investering än en kostnad).

Kajplatsen kostar 1500:- i månaden, efter rabatter. Sen tillkommer el, diesel samt tömning av svartvattentanken (avlopp). I Hökarängen hade jag en snittkostnad på 900:- i månaden för elen, eftersom den var el-uppvärmd. Båten kommer inte kosta lika mycket, det som främst drar el är luftvärmepumpen, och det finns inte skuggan av en chans att den drar mer än 6 stycken oljeelelement på 2kW styck..

Hur mycket diesel pannan drar vet jag inte ännu, men det kan inte vara så värst mycket. En kväll när det är lite kyligt ute och jag drar på cirkulationspumpen för radiatorerna går den igång en gång i halvtimmen i 5 minuter. Är cirkulationspumpen avstängd handlar det snarare om 3 minuter en gång i timmen.

Ekonomifart är 8 knop, och då drar hon 15 liter i timmen. Så det är hyffsat ok kostnad för att tuffa runt :)

Tror jag fick med svar på alla frågor om det :) Sen till det tekniska:

Jag ska kolla upp Beckhoff, men rent instinktivt känns det inte som nåt för mig. Jag gillar visserligen PLCer, men här vill jag ha så specialiserad funktion att jag har svårt att tro att PLCn kan ge mig det jag vill ha. Dessutom är ju resan en viktig del, dvs jag vill konstruera och bygga själv :) Av samma anledning går det bort att använda en Hallonpaj i varje nod (samt att en nod kommer vara tex EN halogenspot, det känns inte helt vettigt med 56 stycken hallonpajer i hela båten, då kommer de dra mer än det som ska styras, typ).

Tanken är alltså att istället för att ha en jättecentral som styr allt så utlokaliseras det hela till ett större antal noder med en enda funktion. Tex att styra en lampa, att styra en pump, att styra en rullgardin, osv. Då blir master-enheten enklare, den behöver bara kunna kommunicera med alla slavar.

Lägger jag upp det på det sättet så MÅSTE jag heller inte bryta på höga sidan om en last, även om det fortfarande känns vettigt.

Jag ser ingen större nytta med gigabit-ethernet, det är få och enkla styrsignaler som ska överföras. Gigabit-ethernet blir som att köpa en formel 1-bil och ställa hastighetsspärren på 0.2 km/h..;)
Samt att jag inte alls har lust att bråka med IP-stackar och sånt. Det måste ju räcka mer än väl med en I2C-slinga, eller liknande. Helst ska det jag väljer stödja multi-master och multi-client, men det är inget absolut måste, mastern går lätt att konstruera så att den i sin tur kan styras från ett antal terminaler. Målet är dock att mastern ska ha ethernet, för att kunna ha en webbserver och kunna kolla status på allt via mobilen. Därför känns en Hallonpaj bra för den biten.

Till alla som drömmer om att bo på båt: sluta drömma och gör slag i saken! Man kan inte bara sitta och drömma, livet är för kort för det! Vi bestämde oss bokstavligen på några timmar! Tanken hade givetvis funnits där ett bra tag, men när vi hittade en lämplig båt tvekade vi inte! Redan innan vi kollade på henne första gången visste vi att vi skulle köpa henne. :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3545
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Walles båtprojekt голубь (Golub)

Inlägg av lond »

Kanske bygga ett RS485-nät liknande det som dom bygger i tidningen Elektor?

/// Marcus
Skriv svar