Elschema_mera2.jpg
Jag föreslår en ändring. Anledningen är att t1 verkar vara ospecad huruvida den är bryter eller sluter först vid omslag. Annars skulle inte orginalkopplingen "fungera ibland".
Om K1 är garanterad att sluta den slutande kontakten uppe till höger före den brytande kontakten nere till vänster (i K2's hållkrets) bryts så kommer strömmen till F1, P1 och M1 vara helt "ryckfri" vid omkopplingen då arbetstemperatur uppnåtts.
Nu kanske pumpar och fläktar tål att det "rycker" i matningen, men det lär väl inte vara jättebra för dem.
En marginell fördel med mitt förslag är att det direkt finns tillgängligt både en punkt som har ström i "uppstartfasen" och en i "automatdriftläget", så att man lätt kan montera två kontrollampor på lagom avstånd.
P.S. Jag skulle nog lagt in en växlade omkopplare för att ha ett "vill elda vidare"-läge och ett "sista eldningen för en stund"-läge, där laddomaten fortsätter att gå även när rökgaserna svalnat av om man kör i "sista eldningen för en stund"-läget, så att man får ur all urladdningsbar värme från pannan.
Den omkopplaren kan ju dessutom vara tvåpolig så att den i "vill ladda mer"-läget kopplar in en summer parallellt över K1/K2 uppe till höger, så att summern ljuder när det är dags att slänga in mer ved.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.