Problem med hållkrets på vedpanna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
raderarn

Problem med hållkrets på vedpanna

Inlägg av raderarn »

Jag har problem med en hållkrets på min vedpanna enligt bilden nedan, ursäkta ritningen, länge sedan jag ritade :).
Problemet är att det fungerar bra 9 gånger av 10, men den 10 släpper inte hållkretsen.

Bild

Det känns som att den växlande kontakten på rökgastermostaten är för snabb, så när den växlar hinner inte reläet släppa.
Jag provade därför att koppla in ett till relä med växlande kontakter där jag endast använder den slutande funktionen på rökgastempen, men med samma resultat. Jag har även provat att byta själva reläet.

En enkel, men lite för dyr lösning är att lägga in ett tidrelä på 1s. Billigaste på tradera just nu ligger på 200 inkl frakt...

är det någon som har något tips på vad jag kan göra?
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Problem med hållkrets på vedpanna

Inlägg av Variosboy »

Är inte helt hundra på hur det är tänkt att fungera. Men är det inte så att när t1 aktiveras så ska reläet släppa?

I så fall förstår jag inte tanken med ledaren som går rakt ner från t1 till reläspolen. Den borde helt enkelt tas bort om jag nte är helt ute och cyklar.

Är det tänkt att du ska kunna trycka på manöver och få självhållning tills dess att t1 släpper?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag förstår att K1 är en kontaktor, dessa är oftast för växelspänning och allmänt tröga, båda elektrisk och mekanisk. Jag undrar mest varför rökgastermostaten kan låsa i båda lägen, behövs det?

Är det för att man ska kunde köra manuellt? Och om det är manuell körning som gäller, varför då inte istället ha en "vrid av eller på"-brytare?
raderarn

Inlägg av raderarn »

Ja, funktionen är så att när jag trycker på tillslag ska fläkten starta även om rökgaserna inte är nog varma. När sedan rökgaserna blir nog varma är det den som drar i stället för hållkretsen.

När sedan elden brunit ut och rökgaserna sjunker ska allt stanna.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Problemet är att K1 är för trög att släppa som Icecap säger
Det löser du enklast med ett extra relä som "kommer ihåg" att du har startat manuell körning.
Jag förslår denna ändring:
Elschema_mera.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
raderarn

Inlägg av raderarn »

Stort tack, jag satt i bilen nyss och kom på något ungefär som det där, men din ritning klargjorde det!

Perfekt, nu ska jag ner och bygga om.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Elschema_mera2.jpg
Jag föreslår en ändring. Anledningen är att t1 verkar vara ospecad huruvida den är bryter eller sluter först vid omslag. Annars skulle inte orginalkopplingen "fungera ibland".

Om K1 är garanterad att sluta den slutande kontakten uppe till höger före den brytande kontakten nere till vänster (i K2's hållkrets) bryts så kommer strömmen till F1, P1 och M1 vara helt "ryckfri" vid omkopplingen då arbetstemperatur uppnåtts.

Nu kanske pumpar och fläktar tål att det "rycker" i matningen, men det lär väl inte vara jättebra för dem.

En marginell fördel med mitt förslag är att det direkt finns tillgängligt både en punkt som har ström i "uppstartfasen" och en i "automatdriftläget", så att man lätt kan montera två kontrollampor på lagom avstånd.

P.S. Jag skulle nog lagt in en växlade omkopplare för att ha ett "vill elda vidare"-läge och ett "sista eldningen för en stund"-läge, där laddomaten fortsätter att gå även när rökgaserna svalnat av om man kör i "sista eldningen för en stund"-läget, så att man får ur all urladdningsbar värme från pannan.

Den omkopplaren kan ju dessutom vara tvåpolig så att den i "vill ladda mer"-läget kopplar in en summer parallellt över K1/K2 uppe till höger, så att summern ljuder när det är dags att slänga in mer ved.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Så som din koppling ser ut nu så kommer ju K2 aldrig att släppa. Har man väl tryckt på knappen så är ju K2 draget jämt sen eftersom det håller sig själv.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du missar NC brytaren från K1.

MiaM: När rökgaserna är kalla tillförs inte mer varme till pannan, vanliga laddomater är dessutom konstruerade så att de tillåter pannans hetvatten gå över till tankarna om pumpen står still. Så du får ut mer värme om du stoppar pumpen.

Vill man lägga på mer ved är det bättre att stoppa fläkten så att den inte bränner it den sista glöden. Men någon typ av summerade eller liknade kan kanske vara till hjälp.
raderarn

Inlägg av raderarn »

Bittämjaren kom med lösningen som fungerar exakt som jag vill att den ska göra. Det är ju dessutom som danei säger, Laddomaten tar hand om den sista överskottsvärmen genom att en backventil öppnar för självcirkulation så att man utnyttjar den sista värmen till max.

Jag ritade om enligt Bittämjaren:s instruktioner så att det ser ut så här i stället:

Bild

Jag byggde för 1½ år sedan om värmesystemet och installerade värmepump. Jag ville dock ha kvar Vedpannan för jag tycker om att elda :)

Principskissen på systemet ser ut så här:
Bild

Tanken är att helautomatisera manövern från vedpannan. När t3 uppnår en temperatur på 70° skickas en signal till tariffstyrningen på värmepumpen som stänger av den, och dessutom öppnar en magnetventil till tank nummer två. När sedan elden brunnit ut och rökgaserna sjunker under inställd temperatur slås allt ifrån, och värmepumpen tar över igen.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Har själv funderingar om att förbättra pann-styrningen.

Går på MiaM förslag.
Bittämjaren

Inlägg av Bittämjaren »

Det är som MiaM säger, att det kan bli ett ryck i strömmen till F1, P1 och M1
När t1 slår om så är båda kontakterna brutna en kort stund under växlingen säg c:a 2-3ms för jag förutsätter att det någon form av mikrobrytare som utgör den elektriska kontaktfunktionen i termostaten. Jag har också förutsatt att det är vanliga reläer som används i K1 och K2, t.ex. 3-poliga industrireläer som har en släpptid på c:a 5-15ms och då kommer kopplingen ändå att fungera i praktiken utan hjälp av frånslagsfördröjande komponenter.
Mitt förslag är beroende av att växlingstiden i t1 är kortare än släpptiden i K2 och MiaM's förslag har flyttat problemet till K1 och då är beroende av att växlingstiden i K1 är kortare än släpptiden i K2.
Och använder du kontaktorer till K1 och K2 så blir tiderna längre och delvis gynnsammare för funktionen i kopplingen.

Edit: stavfel
Senast redigerad av Bittämjaren 13 april 2013, 17:51:39, redigerad totalt 1 gång.
Millox

Inlägg av Millox »

Tänkte bara flika in hur jag löste det med min panna. Se bifogad PDF.

Pannan startar när man trycker på knappen, eller om rökgastemperaturen går upp över inställt värde.
Hållkretsen håller pannan gående tills överkoppling sker vid hög rökgastemperatur.

Om panntemperaturen går över maxvärdet, typiskt 97 grader C eller så, stannar rökgasfläkten och pumpen forceras.

Går rökgastemperaturen över maxvärdet, ungefär 300 grader, fortsätter pannan köra, men rökgasfläkten stannar.
Skriv svar