Felen hopar sig! Igår började den att tappa minnet när man stängde av strömmen, batterierna var inte dåliga. Det visade sig vara dålig kontakt i batterihållaren eller om det var i kontakten mellan kretskortet och kabeln från batterihållaren. Rev isär allt och putsade lite så nu fungerar minnet igen. Fick även kommunikationen mellan TNC150 och en dator att fungera, så nu kan jag ladda ned/upp parametrarna och program från en dator, smidigt!
Men så när jag skulle fräsa det första testet i en bit aluminium så började X-skalan att krångla, eller om det är något annat.. När jag körde programmet så stannade X men Y fortsatte, sen kommer jag inte ihåg vad som hände om allt stannade av sig själv eller om det var jag som tryckte stopp. Men något felmeddelande kommer inte upp, efter lite mer tester så fick jag ett mätfel på X. En gång stannade allt utan felmeddelande och när jag rörde på kablarna till X (mätskala, ref-brytare och ändlägesbrytare) då hoppade X fram en liten bit, verkar som det kan vara glapp i kabeln till glasskalan. Någon som vet om man kan korta den kabeln i själva givardelen? Kan man få loss den från skalan och öppna den? Eller skall man kapa och göra en skarv mitt på kabeln? Eller om det kan vara kabeln till ändlägesbrytaren som är dålig, men då borde jag inte fått mätvärdesfelet. Kanske är flera fel samtidigt.
Sen hade jag problem med SheetCam, eller TNC150 dialog postprocessorn till SheetCam. Finns en uppdaterad version på SheetCam-forumet som fungerar bättre, men första kodraden måste ha nummer 0 inte 1 som SheetCam ville ha det till.
Vet inte varför det inte är den fungerande post-versionen följer med SheetCam?!