Igångsättning av en Abene med TNC 150

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Igångsättning av en Abene med TNC 150

Inlägg av Forsgren »

Har skaffat mig lite mer att göra (som om det skulle behövas), har köpt en Abene VHF-3 med defekt styrsystem som jag nu försöker få liv i.
Jag har räknat med att få konvertera till mach3 i värsta fall, men först tänkte jag göra ett seriöst försök att få igång originalsystemet. Det har visat sig att den switchade nätdelen till själva styrdatorn och skärmen är trasig, men jag kan inte hitta vart felet sitter. Det skall finnas följande spänningar ut från kortet: 5V, 11V, 12V, -15V, 15V, 22V och 45V, men dom flesta spänningarna är för låga, typ hälften av vad dom ska vara. Men gör jag en fuling och kopplar in mig på utgångarna och matar in 11V, 15V och 5V då hoppar displayen igång och allt ser ut att fungera! :) Men det löser ju inte problemet, är det någon som reparerat en nätdel till en TNC 150 och kanske har ett schema eller skulle kunna komma med tips? Skulle även kunna vara intresserad av att köpa en fungerande nätdel om någon skulle råka ha en liggandes?
Bifogar ett par urklipp på relevanta sidor ur servicemanualen.
Länk till hela Servicemanualen: http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... /sa150.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Re: Igångsättning av en Abene med TNC 150

Inlägg av säter »

"MatsN" hade väl funderingar på att överge sitt TNC150?
Det systemet kanske du kan köpa?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Tack för tipset! Har skickat ett PM till MatsN.

I värsta fall får jag köpa några lösa nätagg., ett till varje spänning och köra med fulkopplingen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Börja med att mäta spänningar!

Ger trafon ut den spänning som den är märkt med?
Är alla likriktardioder hela?
Hur mår dom stora elektrolyterna?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Ut ur trafon kommer det 2x 23VAC eller vad det var, dvs det som ska komma ut. Men jag har bytt en svullen elektrolyt + några andra. Alla dioder och transistorer har jag mätt och dom verkar ok. Har lött om många lödningar, speciellt på dom tunga komponenterna. Har även mätt på switchregulatorerna (2st TL494) och så mycket jag begriper så verkar det ok, men det säger kanske inte mycket..

Men nu har jag iaf satt fart på styrningen provisoriskt med ett labbaggregat. Har matat in alla maskinparametrar men när det är klart och den skall referensköra så händer ingenting, som jag förstår det så ska den hamna i automatläge och göra allt själv? Men det står bara manuellt läge längst upp på skärmen och inget händer.. Tips?
Servomotorerna är helt slaka och allt verkar dött..
MatsN

Inlägg av MatsN »

Tror du har matat in nån parameter fel. Kan även va att du inte startat om styrningen efter inmatning av parametrar, måste man göra.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Har matat in dom två gånger, och startat om ett flertal gånger men med samma resultat... :humm:
MatsN

Inlägg av MatsN »

Och du är säker på att du har rätt parametrar?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Japp, har två uppsättningar och dom är lika, så det borde vara dom rätta..

Fick faktiskt lite fart på den idag, var nog handhavandefel tror jag..
I manualen stod det att den automatiskt skulle köra över referenspunkterna, på skärmen stod det att den var i manuellt läge men jog-knapparna gick inte att använda.
Det jag då gjorde var att jag tog veven och vevade mig över referenspunkterna, då hoppade axlarna igång en efter en.
Men så skall det väl inte behöva vara?

Efter ett tag fick jag ett felmeddelande om att mätskalan till Z var defekt eller något liknande, skall kolla kablarna och kontakterna i morgon..
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag är ingen expert på 150. men vad jag har för mig så är det på 155, 355 och 530 så måste man trycka på cyclestart för att få maskinen att flytta på sig till referens. Men detta kommer upp innan man kommer in på det manuella läget.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Är det som det ska så ska man inte kunna göra nåt annat än köra referens först. Men det går att ändra i parametrarna har jag för mig.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Jopp, cycle start skall få den att köra referens men inget hände...

Inget går heller att göra innan man kört över referenspunkterna, och efter som inget gick att köra fick jag veva förhand med den mekaniska veven för att komma till referenspunkterna. Men sen fungerade det iaf lite.

Kom sedan även på att man kunde trycka MOD och knappa in koden 84159 för att med knapparna kunna köra över referenspunkterna.

Men nu fungerar det som det ska!! Anledningen till att referenskörningen inte fungerade automatiskt var att cycle start knappen ej var inkopplad! Tror dom plockat bort någon funktion tidigare(verktygslåsning) och då lämnat den kretsen öppen..

Felet med defekt mätsystem för Z har slutat dyka upp, får hoppas det håller sig borta.

Även spindeln snurrar men bara medsols.

Det börjar ta sig! :)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Felen hopar sig! Igår började den att tappa minnet när man stängde av strömmen, batterierna var inte dåliga. Det visade sig vara dålig kontakt i batterihållaren eller om det var i kontakten mellan kretskortet och kabeln från batterihållaren. Rev isär allt och putsade lite så nu fungerar minnet igen. Fick även kommunikationen mellan TNC150 och en dator att fungera, så nu kan jag ladda ned/upp parametrarna och program från en dator, smidigt!

Men så när jag skulle fräsa det första testet i en bit aluminium så började X-skalan att krångla, eller om det är något annat.. När jag körde programmet så stannade X men Y fortsatte, sen kommer jag inte ihåg vad som hände om allt stannade av sig själv eller om det var jag som tryckte stopp. Men något felmeddelande kommer inte upp, efter lite mer tester så fick jag ett mätfel på X. En gång stannade allt utan felmeddelande och när jag rörde på kablarna till X (mätskala, ref-brytare och ändlägesbrytare) då hoppade X fram en liten bit, verkar som det kan vara glapp i kabeln till glasskalan. Någon som vet om man kan korta den kabeln i själva givardelen? Kan man få loss den från skalan och öppna den? Eller skall man kapa och göra en skarv mitt på kabeln? Eller om det kan vara kabeln till ändlägesbrytaren som är dålig, men då borde jag inte fått mätvärdesfelet. Kanske är flera fel samtidigt. :humm:

Sen hade jag problem med SheetCam, eller TNC150 dialog postprocessorn till SheetCam. Finns en uppdaterad version på SheetCam-forumet som fungerar bättre, men första kodraden måste ha nummer 0 inte 1 som SheetCam ville ha det till.
Vet inte varför det inte är den fungerande post-versionen följer med SheetCam?!
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

ang. postprocessorn så brukar blocknummerna ställas in i programmet, och inte i posten.

Annans så brukar överföringprogrammet TNCremoNT fixa massa saker när man överför till maskinerna.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

I SheetCam tror jag det är i posten, har då inte sett någe annat..

Tror inte man kan använda TNCremoNT till TNC150? Jag använder TNCServer och den tror jag inte gör så mycket åt själva koden..
Skriv svar