Stabilisera en icke korrekt fyrkantsvåg...Hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mulldorf

Stabilisera en icke korrekt fyrkantsvåg...Hur?

Inlägg av Mulldorf »

hej alla!
Är ny på forumet här och jag sitter lite pyrt till med en ombyggd maskin som ska läsa in gamla16 mm filmer, där jag utan att just nu gå in på jättedetaljer behöver få tag i någon som kan skriva en kod i ( antar jag ) programmeringsspråket "C"? Eller nå´t annat passande språk till en liten PIC-processor...

Det microprocessorn ska göra är att ta in ett antal triggpulser,(max 12 åt gången ) löpande, från en lasergivare som läser ständigt från ett roterande tandat hjul ( 12 tänder med 30 grader mellan varje ) som löper exakt synkront med filmens filmrutor/Perforeringshål. Dessa signaler som är en pulserande fyrkantsvåg ( 5 v ) ska med microprocessorns hjälp räkna fram ett medelvärde hela tiden och ge en stabil fyrkantsvåg ut som kan kontinuerligt kompensera för samma återkommande tidsförskjutning....

Jag har fått för mig att detta ska gå att lösa, då jag har ett litet problem med tidsförskjutning med hjulet som lasern läser ifrån, då det rent mekaniskt inte går att få perfekt. Triggpulsen ( 5 V ) används annars till att tala om för en maskinvisionkamera när en "bild" från filmen finns i läge i "gaten" som det heter, och scannar/fotar en bild vid varje puls progressivt.

Det verkar inte alldeles lätt att få tag på nå´n som kan lösa detta med själva koden att skriva den? Kanske finns någon genom detta forum som har en idé om hur man löser detta smidigast?
Har läst och kollat lite på just programmeringsspråket "C" bl.a, men inser att det tar alldeles för lång tid i min ålder att lära sig, som det är nu... 8)

Kanske går det att med andra komponenter att lösa detta? Hörde någon jag kollade med som föreslog någon form av spänningsstyrd ocillator, men har ingen koll på hur detta isåfall skulle se ut eller fungerar?
Alla tips mottages tacksamt. :D
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Stabilisera en icke korrekt fyrkantsvåg...Hur?

Inlägg av Icecap »

Det borde kunde lösas med en 4046 CMOS logisk krets. Det är en PLL som kan användas till att "låsa in" en lätt jittrande frekvens till en stabil.
Mulldorf

Inlägg av Mulldorf »

Tack så jättemycket för tipset!! :D Ska kolla närmare på den kretsen...fanns ett par att välja på hos Elfa, såg jag. Frågan är väl vilket/vilka värden man måste ha på "yttre" komponenter, som resistorer, kondingar och så? Har ingen bra koll på det och hur man räknar fram det isåfall,och hur det bör se ut kopplingsmässigt, men frekvensen det handlar om beträffande triggpulsen ligger mellan 15 och upp till 25 Hz som mest. (Fyrkantsvåg ) Det ska ju vara okänsligt för om själva hastigheten (Hz) på det avlästa tandhjulet varierar något...
Mulldorf

En fråga om en CMOS 4046

Inlägg av Mulldorf »

Hej!
Jag har i en annan tråd beskrivit ett litet problem jag har, där en laser läser på ett roterande tandat hjul med 12 st tänder/öppningar som roterar parallellt med en 16 mm film, och där varje puls som lasern avger till en triggerkamera, består av en fyrkantspuls. Detta sker med en frekvens av ca 18/sec men problemet är att man på nå´t sätt måste stabilisera denna fyrkantspuls, då en återkommande tidsförskjutning sker på grund av hjulets inexakthet och laserns exakthet.

Jag fick då tipset här på forumet att använda en CMOS 4046 för att styra upp det hela, och som finns hos Elfa, och undrar helt enkelt hur jag isåfall ska använda och koppla in en sådan, och vilka ytterligare komponenter som behövs, för att få en stabil fyrkantspuls till triggerkameran utifrån nuvarande pulssignal?
:D

[Sammanfogat inlägg från annan tråd - hcb]
Användarvisningsbild
Icecap

Re: En fråga om en CMOS 4046

Inlägg av Icecap »

Detta är knappast en fråga att ställa ELFA! Det står i databladet och resten sker vid experimenterande.

sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det här är ju lite komplext med en mix av elektronik och mekanik.
Det känns som att man nästan behöver se maskinen live för
att helt förstå problematiken. :-)

T.ex så undrar man ju varför signalen från tandhjulet inte är stabil?
Och det här som kallas "lasergivare", vad är det lite mer specifikt?
Och är det något fabriksmonterat eller en senare komplettering?
Problemet som ska lösas har det funnit där hela tiden eller är
det något som har uppståt nu?

> för samma återkommande tidsförskjutning...

Är det alltså ett jitter i signalen som ska filtreras bort? D.v.s att varje
puls har ett visst fel som varierar både plus och minus för varje puls?

Det är möjligt att en PLL-VCO typ 4046 skulle fungera, det beror på hur
mycket tid (cykler) det finns för att "svänga in" o.s.v.
sodjan
EF Sponsor

Re: En fråga om en CMOS 4046

Inlägg av sodjan »

Det här ligger nog lite fel, det kan inte vara en fråga direkt till ELFA.
Bör flyttas till en vanlig tråd. Men varför inte helt enkelt fortsätta
diskussionen i den befintliga tråden ? Det verkar ju enklast...
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=64918

He, Icecap han emellan...

sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Sen så är ju rubriken lite fel i mitt tycke... :-)
"Stabilisering av scanner för 16 mm film" eller liknande säger ju
faktiskt lite mer om vad det gäller.
Mulldorf

Inlägg av Mulldorf »

Hej Sodjan!
Ja tråden skulle nog inte vara hos Elfa som sagt....Nää det är lite knepigt att blanda mekanik o elektronik och det hela handlar om en totalombyggd 16 mm filmprojektor som scannar varje bildruta proggressivt med en monterad maskinvisionkamera som läser av direkt ifrån filmytan och som får sina triggpulser från en liten industrilaser ( istället för en gaffelgivare ) som känner av de utfrästa tänderna på ett hjul som löper synkront med filmens perforeringshål. Varje hål motsvarar att det är en bildruta framme i gaten som det heter och en bild Scannas/tas. Detta sker 18 ggr/sek. Det som problemet handlar om är att hjulet rent mekaniskt har någon liten skevhet eller att det skiljer nå´n hundradel i avståndet mellan tänderna, vilket gör att fyrkantspulserna "vandrar" över tid fram och tillbaka hela tiden, vilket gör att när man tittar på filmen samtidigt i en monitor så gungar den kontinuerligt upp och ner hela tiden, dock väldigt lite, men proportionerligt mot avläsningen från hjulet.

I klartext betyder det att fyrkantspulserna kommer en aning sent vid vissa "tänder" och mera normalt vid övriga...
I Tyskland, närmare bestämt i Berlin, finns ett företag som bygger färdiga filmscanners med samma princip, men de kostar ca en halv miljon, men har lyckats få reda på att det efter laseravläsningen sitter en liten processor som då hela tiden räknar fram ett medelvärde och korrigerar för det mekaniska som då inte är lika exakt.

Det är väl vad jag kan förklara vad det handlar om.... :) Är det fortfarande möjligt att använda sig utav en 4046 CMOS, som förslaget var här innan?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Intressant och veta vad det är som orsakar variationerna in hastigheten, vad driver tandade hjulet ?
Drivs hjulet av en synkronmotor, någon elektronisk reglering o.s.v..

Har du någon bild på maskinen ?

Kjelle
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ville det inte vara bättre att avkänna själva hålen i filmen istället?

Men det ska gå att göra en ganska bra funktion med en 4046, dock ser jag att hjulet har en repeterbar avvikelse (är ju runt) och det borde vara bättre att förhandsberäkna detta med en µC.

Men bäst anser jag det att vara att avkänna hålet i filmen med lasern.

Alternativt att få tillverkad ett precisionshjul och byta ut det tveksamma.
Mulldorf

Inlägg av Mulldorf »

Kjelle o Icecap...
har testat att försöka avkänna hålen i kanten på filmerna med dels laser och dels med gaffelgivare, men det fungerar ännu sämre pg av att filmerna oftast varierar intill de små perforeringshålen i genomskinlighet och varierar därför signalen av den orsaken.

Själva hastigheten på projektorn, eller hur fort filmen går, har ingen betydelse i detta fall, utan det är ojämnheten i avläsningen av det tandade hjulet. jag har låtit tillverka flera olika typer av hjul med varierande resultat....
Det tandade hjulet, som är lätt att byta, sitter på en axel som drivs lätt av perforeringshålen på filmen, som det nog går att se på bilden.

När det hela är i gång så hålls allting sträckt och löper fint genom allting....Icecap...att förhandsberäkna med en uC...vad innebär det? Är inte helt haj på elektronik, men förstår om jag får det förklarat...:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Går det inte att montera en färdig pulsgivare på hjulet som lasern lyser på?
Istället för laser m.a.o.
Dessa går att få med 100 - 10.000 pulser / varv och upplösningen räcker
till för att få det hela stabilt

Swech
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

OK, det där är en industrifotocell(laser), brukar inte användas så här.

Vad är det för fabrikat, dom två potentiometrarna är det night/day och sens,(känslighet) ?

Såna här lasers brukar ha inbyggd intelligens som kan ställa till det typ begränsningar i läsning per sekund, närgräns m.m.

Det tandade hjulet, är det gjort i NC maskin eller i fräs med delningsapparat, går ju kolla delningen med
skjutmått, bara för och säkerställa att delningen är 100 % korrekt.

Du har också provat med läsgaffel mot svartmålad skiva och fått samma resultat ?

Kjelle
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är signalen från lasern uppmätt? D.v.s, är det verifierat
att det faktiskt är signalen som inte är stabil?

Jag tänker mig att man skulle få samma "gung" om tandjhulet/laser
i sig är stabila, men att något annat i matningen av filmen "gungar".

Så först bör det verifieras var själv problemet kommer ifrån.
Skriv svar