Är ny på forumet här och jag sitter lite pyrt till med en ombyggd maskin som ska läsa in gamla16 mm filmer, där jag utan att just nu gå in på jättedetaljer behöver få tag i någon som kan skriva en kod i ( antar jag ) programmeringsspråket "C"? Eller nå´t annat passande språk till en liten PIC-processor...
Det microprocessorn ska göra är att ta in ett antal triggpulser,(max 12 åt gången ) löpande, från en lasergivare som läser ständigt från ett roterande tandat hjul ( 12 tänder med 30 grader mellan varje ) som löper exakt synkront med filmens filmrutor/Perforeringshål. Dessa signaler som är en pulserande fyrkantsvåg ( 5 v ) ska med microprocessorns hjälp räkna fram ett medelvärde hela tiden och ge en stabil fyrkantsvåg ut som kan kontinuerligt kompensera för samma återkommande tidsförskjutning....
Jag har fått för mig att detta ska gå att lösa, då jag har ett litet problem med tidsförskjutning med hjulet som lasern läser ifrån, då det rent mekaniskt inte går att få perfekt. Triggpulsen ( 5 V ) används annars till att tala om för en maskinvisionkamera när en "bild" från filmen finns i läge i "gaten" som det heter, och scannar/fotar en bild vid varje puls progressivt.
Det verkar inte alldeles lätt att få tag på nå´n som kan lösa detta med själva koden att skriva den? Kanske finns någon genom detta forum som har en idé om hur man löser detta smidigast?
Har läst och kollat lite på just programmeringsspråket "C" bl.a, men inser att det tar alldeles för lång tid i min ålder att lära sig, som det är nu...
Kanske går det att med andra komponenter att lösa detta? Hörde någon jag kollade med som föreslog någon form av spänningsstyrd ocillator, men har ingen koll på hur detta isåfall skulle se ut eller fungerar?
Alla tips mottages tacksamt.