billigare picbasic...
-
- Kontakt:
billigare picbasic...
Hade gärnat velat börja med PIC16F84. Programmerare vet jag redan hur man gör och sånt... Men PicBasic är ju SVINDYRT....
Vet nån om det finns någon freeware-basic till PIC eller något liknande?
Vet nån om det finns någon freeware-basic till PIC eller något liknande?
"Hade gärnat velat börja med PIC16F84."
Är du helt säker på det ?
De flesta vill jobba med moderna prylar, inte antikviteter.
Inte ens PIC16F84A är att rekomendera längre.
Men, å andra sidan så vet jag ju inte varför du vill köra F84'an, du kanske har bra orsaker till det...
> "Vet nån om det finns någon freeware-basic till PIC eller något liknande?"
Tja, det finns en helt professionell gratis-assembler, om nu det räknas som "något liknande".
Om du ändå tänker köra med så små programminnen som t.ex F84'an har, finns det inte mycket anledning att gå till HLL's.
Är du helt säker på det ?
De flesta vill jobba med moderna prylar, inte antikviteter.
Inte ens PIC16F84A är att rekomendera längre.
Men, å andra sidan så vet jag ju inte varför du vill köra F84'an, du kanske har bra orsaker till det...

> "Vet nån om det finns någon freeware-basic till PIC eller något liknande?"
Tja, det finns en helt professionell gratis-assembler, om nu det räknas som "något liknande".

-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Normalt kan du använda samma programmerare till i stort sätt vilka PIC som helst (med några udda undantag som de flesta hobbyister ändå aldrig kommer att använda).
> "en programmerare för under 100 kr"
Du kan inte mena en riktig programmerade, utan en sådan där mojäng som ansluts till och styrs direkt av olika pinnar i serieporten, eller hur ?
När det gäller val av processor, så får du kolla lite på vad du behöver för "peripherials" och välja därefter ? USART ? I2C/SPI ? ADC ? EEPROM storlek ? Hur mycket RAM behöver du ? o.s.v.
Hade du gjort någon analys av om minnet i F84'sn skulle räcka till till din applikation ? Speciellt om du skall köra något HLL (vilka har en tendens att "dra" mycket minne) ? Jag misstänker att man inte kan skriva så mycket Basic kod innan man har 1 K med maskinkod.
Detta med minnesbehov brukar ma lösa genom att först utveckla på den största PICen i den familj man har valt. Sedan nör man är klar, så väljer man den minsta i samma familj som fortfarande rymmer applikationen.
> "en programmerare för under 100 kr"
Du kan inte mena en riktig programmerade, utan en sådan där mojäng som ansluts till och styrs direkt av olika pinnar i serieporten, eller hur ?
När det gäller val av processor, så får du kolla lite på vad du behöver för "peripherials" och välja därefter ? USART ? I2C/SPI ? ADC ? EEPROM storlek ? Hur mycket RAM behöver du ? o.s.v.
Hade du gjort någon analys av om minnet i F84'sn skulle räcka till till din applikation ? Speciellt om du skall köra något HLL (vilka har en tendens att "dra" mycket minne) ? Jag misstänker att man inte kan skriva så mycket Basic kod innan man har 1 K med maskinkod.
Detta med minnesbehov brukar ma lösa genom att först utveckla på den största PICen i den familj man har valt. Sedan nör man är klar, så väljer man den minsta i samma familj som fortfarande rymmer applikationen.