Hjälp! Ang Oscilloskop, funktionsgenerator och multimeter.

Användarvisningsbild
fosfor
Kontakt:

Hjälp! Ang Oscilloskop, funktionsgenerator och multimeter.

Inlägg av fosfor »

Hej!

Ny här, första inlägget, så jag hoppas jag skriver under rätt flik.
Har arbetat med det "konstnärliga" i cad program i åratal nu. Dvs kretskorten och dess komponenter.
Jag får en lista på komponenter, lite mått och ett relativt färdigt schema. Sen står jag för designen,
ritar upp komponentpaddarna i cad programmet osv.
Det kan alltså vara så att jag gör ett kretskort, utan att veta vad det är till för. Än mindre vilka komponenter
som gör vad, och varför :?

Så problemet med detta är att jag fortfarande inte kan vad alla komponenter Gör :humm: särskilt tillsammans.
Jag är ute efter bra information på hur att använda en multimeter och ett oscilloskop när man felsöker just nu.
Hittar massa information på hur t.ex. oscilloskop fungerar, vad rattarna gör, att den kan läsa en signal osv.
Men jag har inte lyckats hitta text eller video som visar ett oscilloskop "in action", dvs när någon visar hur
de faktiskt använder oscilloskop/multimeter när de felsöker. Hur de går tillväga, vilken ordning, var att börja, hur
man tillämpar uteslutningsmetoden om det nu är det man gör osv osv.
Likaså med multimeter, jag vet hur den fungerar och kan mäta ström & komponenter. Men hur gå tillväga när den är "in action", hur gör en tekniker när han ska leta fel i låt oss säga en stereoförstärkare?
Och vad används en funktionsgenerator till!? Jag har hajjat att den kan ge massa olika signaler, som jag kan få upp
på mitt oscilloskop. Men vad är det bra för, vad har man det till, vad är nyttan!? Jag tror ju inte att man ska sitta och stirra på en fyrkantsvåg på oscilloskopet bara för att det är kul. Så varför? Till vad?

Jag ska alltså så att säga utbilda mig själv, och vill lära mig det här med elektronik nu är tanken.
Lite less på att inte fatta vad jag håller på med, särskilt efter att arbetat med det i många år nu :shock:
Jag har skaffat i stort sett allt som behövs hem, och har börjat experimentera. Läst om komponenter och ellära, så jag
vet på ett ungefär nu vilka komponenter som gör vad osv.
Men poletten har inte trillat ner så att säga.

Var finns info på vad man har ett oscilloskop/funktionsgenerator/multimeter till exakt?
Hur får jag min "A-ha!" upplevelse??

Mvh F
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hjälp! Ang Oscilloskop, funktionsgenerator och multimete

Inlägg av Swech »

Välkommen

Det är lite som om du skulle stå bredvid en motorväg och kolla på alla bilar
och undra "hur vet de vart de skall köra, och när de skall svänga och vad
betyder alla skyltar?" Det går inte att lära sig köra bil på det sättet

Istället, bestäm dig för att du skall köra från A-B och försök kör dit. så lossnar det.

I elektronikens värld så blir det att du bör börja med att bestämma dig för något roligt
t.ex. koppla upp en lysdiod och få den att blinka. Under den resans gång så behöver
du mäta vad du har för spänning på de olika delarna i din krets och med ett oscilloskop
kan du titta på själva blinkandet

Swech
Användarvisningsbild
fosfor
Kontakt:

Inlägg av fosfor »

Swech skrev:Välkommen

Det är lite som om du skulle stå bredvid en motorväg och kolla på alla bilar
och undra "hur vet de vart de skall köra, och när de skall svänga och vad
betyder alla skyltar?" Det går inte att lära sig köra bil på det sättet

Istället, bestäm dig för att du skall köra från A-B och försök kör dit. så lossnar det.

I elektronikens värld så blir det att du bör börja med att bestämma dig för något roligt
t.ex. koppla upp en lysdiod och få den att blinka. Under den resans gång så behöver
du mäta vad du har för spänning på de olika delarna i din krets och med ett oscilloskop
kan du titta på själva blinkandet

Swech

Hej!

Det där kan jag redan göra.
Men VARFÖR behöver jag vilja se blinkandet från oscilloskopet?
Användarvisningsbild
fosfor
Kontakt:

Inlägg av fosfor »

Hej!

Tackar! Ska genast kolla klippen du skickade.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Lite förenklat:
Säg att du kopplar signalen från din funktionsgenerator till ingången på stereoförstärkaren. Du kan sedan använda oscilloskopet för att följa signalen genom förstärkaren till utgången. Är förstärkaren trasig så "fastnar" signalen kanske någonstans, och man får undersöka komponenterna där närmare.
Viktigt är också att spänningarna på olika ställen i förstärkaren är rätt, detta kan mätas med multimetern. För att veta hur signalen ska gå och vilka spänningar som är rätt är det bra att ha ett schema över förstärkaren.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Här har du ett trevligt användningsområde för funktionsgenerator i kombination med scope: Perfekt för att kolla karaktäristiken för ett filter av valfritt slag tex.
Användarvisningsbild
fosfor
Kontakt:

Inlägg av fosfor »

PHermansson skrev:Lite förenklat:
Säg att du kopplar signalen från din funktionsgenerator till ingången på stereoförstärkaren. Du kan sedan använda oscilloskopet för att följa signalen genom förstärkaren till utgången. Är förstärkaren trasig så "fastnar" signalen kanske någonstans, och man får undersöka komponenterna där närmare.
Viktigt är också att spänningarna på olika ställen i förstärkaren är rätt, detta kan mätas med multimetern. För att veta hur signalen ska gå och vilka spänningar som är rätt är det bra att ha ett schema över förstärkaren.

Ahaaa, vet du varför man har olika signaler? Fyrkantsvåg osv?
Användarvisningsbild
fosfor
Kontakt:

Inlägg av fosfor »

Klas-Kenny skrev:Här har du ett trevligt användningsområde för funktionsgenerator i kombination med scope: Perfekt för att kolla karaktäristiken för ett filter av valfritt slag tex.
TACK! Ska kollas.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Olika vågformer kan användas för mer avancerade tester, när man inte bara vill kolla att signalen kommer fram utan även att det inte distorderas ("förstörs"). Kör man tex en sinusvåg genom en förstärkare ska det fortfarande vara en sinusvåg när den kommer ut. Överstyrs förstärkaren ("distar") så kapas topparna på sinusvågen. Man kan också testa frekvensresponsen, hur förstärks signalen vid olika frekvenser på insignalen?
David_A

Inlägg av David_A »

Hallå, är också ny på vad som verkar vara ett hemtrevligt ställe.

ang ämnet så har jag en fråga:

Jag har studerar elektronik på egen hand ett tag och lär ständigt och kan orientera mig rätt bra bland allehanda kretsar, jag vet vad ett oscilloskop gör och att jag behöver införskaffa mig ett på ett eller annat sett.

Jag har ägnat mycket tid till att orientera mig ang skop och närliggande utrustning men av någon anledning är jag helt vilsen och skulle en "hjälpande hand att peka åt rätt riktning"

Och jag undrar om någon skulle kunna föreslå ett exempel på modell passande en motiverad hobbyist?

Jag skulle sedan då i teori grundligt undersöka detta skop för att lära och se vart jag skall härnäst.

Jag är helt ny på forum i allmänhet och undrar också om detta inlägg följer ett korrekt uppförande på detta forum?

Mvh David
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hej... :-)

> ...om detta inlägg följer ett korrekt uppförande på detta forum?

Bra fråga! :-)
I princip så är det väl inget speciellt med just detta forum som
gör någon skillnad från vilket annat forum som helst. En sak som
slår mig direkt är att det ju också går att kolla lite snabbt om det
man undrar över kanske redan har diskuterats i tidigare trådar.
Just frågan om val av instrument som t.ex oscilloskop är nog
en av de vanligare nybörjarfrågorna... :-)

Så mitt tips är att lägga några minuter på "Sök" funktionen.

En annan sak som brukar uppskattas är om inläggen i en viss tråd
rellaterar till den som startade tråden, d.v.s att man inte, som det
kallas, "kapar" trådar i onödan. Nu kan ju "fosfor" tro att han har fått
ett nytt bra svar på *sin* fråga. :-)

Det blir även svårt att följa det hela med felaktiga rubriker o.s.v.
Alltså, bättre att starta en ny tråd där de specifika frågorna diskuteras.
Eller förtsätta på någon av de gamla oscilloskop trådarna...

De tips du kommer att hitta i gamla trådar brukar vara antingen att
skaffa ett billigt "kina-skop" eller ett begagnat, för att generallisera lite...
Skriv svar